Alla inlägg under september 2017

Av Sirpa - 30 september 2017 21:28

Efter att vi varit på Kopparbegs marknad idag så tog vi fram grillen.

Det var en skön kväll och verkligen läge att grilla de goda finska korvarna som jag köpte med hit.


Gott att äta i husvagnen med potatissallad, gott bröd och alkoholfri öl till.

Av Sirpa - 30 september 2017 13:54

Gick in en härlig stig i riktigt svår terräng, in i skogen bara av nyfikenhet.

Var inte tänkt att bli en entimmesvandring :)

Kunde heller inte låta bli att plocka trattisar som växte nära stigen.

Lite utmaning att klättra över stubbar, stenar och korsa bäckar, med ena handen fylld av svamp.

Av Sirpa - 30 september 2017 13:50

Tog en promenad till sjön.
Funderar över om jag skulle ta mig ett sista bad för denna höst.
Det är verkligen lockande vid vattnet.
Sandstrand och sandbotten

Av Sirpa - 30 september 2017 10:59

Gick ju som jag tidigare bloggade om, upp tidigt denna fina Lördagsmorgon i Malingsbo.
Njöt av mitt morgonkaffe för att sedan klä mig i bekväma kläder för att vandra i skogen.

Styrde stegen in på en ny led som jag ännu inte gått längs.
Det gick uppför under en lång stund.
Vek straxt av in i skogens grönska.
Hörde ljudet av rinnande vatten.
Fann en frisk bäck som slingrade sig nedför, inbäddad i mossa och ormbunkar.
Så fint!

Gick vidare en bit och sedan var det bara att plocka fram medhavd påse och börja plocka.
Trattisar överallt.

Jag stosade runt för att återgå till vandringsleden stundtals, för att inte komma vilse.
Mitt lokalsinne är inte den bästa, så jag måste ha lite egna knep för att hitta tillbaks hem.

En stund var jag lite fundersam då jag hade gått runt omkring på ett område.
Hade då lagt på minne, ljudet av bilar längs vägen som går förbi campingen.
Visste då vilket håll vandringsleden låg och det räckte bra att bara lyssna, sedan gå åt rätt håll.

Det fanns trattisar vart jag än gick.
Påsarna fylldes snart och jag började vandra tillbaks till vagnen.
Såg pälsen på något djur skymta förbi bland trädstammmarna.
Var nog ett rådjur.

En liten skogsmus sprang skrämt iväg där jag satt i en tuva och plockade min svamp.

Fin skörd blev det och jag återvände frukosthungrig till vår vagn.
Solen tittade fram och det kändes härligt att vara här.
Saknade min älskling bara som var hemma och sov efter kvällsjobb.
Han hade fajtats med huvudvärk på natten som envist höll honom vaken.

Fixade kaffe och smörgåsar.
Bredde ut trattisarna på plåtar från ugnen, med papper på för att torka.

Satt sedan utanför husvagnen efter en skön dusch i servicehuset och åt min frukost.
Det var härligt i luften.
Lite kyligt och friskt.
Älskar höstluften

Av Sirpa - 30 september 2017 06:46

Vaknade tidigt idag också. Vid 5 tiden.
Efter en skön natts sömn.
Ostörd sömn som jag känner, har givit mig återhämtning i både själen och skadorna i kroppen, efter cykelkraschen.

Tog på mig morgonrocken och gick ut.
Det var ljumt o skönt.
Trodde att det skulle vara kyligt, men inte alls.
Satte mig ner och bara lyssnade på tystnaden
Helt underbart!

Satt så en bra stund i mörkret.
Enda ljusen som fanns var de gatlyktor som finns utplacerade på campingen.
Jag njöt av stillheten.
Den friska luften var så lätt att andas.
Där, i den stunden, kändes livet så bekymmerslöst.

Tänkte på min älskade sambo, min livskamrat, som låg hemma och sov i vår säng, efter hans sista kvällsskift för denna vecka.
Saknade honom, samtidigt som jag vet att denna egentid var oerhört värdefull för mig.
Hinna ikapp med själen i tillvaron.

Så mycket händer hela tiden, att vi knappt hänger med i svängarna.
Oron och stressen på jobbet har inte minskat det minsta ännu.
Det tär verkligen på våra sista krafter.
Händer ingen bättring snart så går iallafall jag på knä.

Ingen orkar med detta jagande...
Ingen pallar en konstant stress!
Vi bryts ner, en efter en.

I detta blir behovet av stillhet och ro, än mer viktig.
Det får jag här och nu, vid vår husvagn i Malingsbo.
Vid det lilla tjärnet och dess blanka vatten.
Med skogen runtikring som ett skydd.

Det hårda, hektiska tempot i storstaden kan vi lämna bakom oss och åka hit.
Till rofylldheten, den syrerika luften och vattnet alldeles intill.

Malingsbo camping.

Smultronstället i mitt liv, som vi nyss hittat och som jag ber till vår herre att även min älskade skall trivas med.

En hund med oss här och livet känns så mycket lättare.
Vi får ork att bära allt det kämpiga som sker ikring oss.

Gick så in i vagnen och tog på väldoftande morgonkaffe.
Lördagen började för mig med denna stund av meditation, i detta lilla vackra paradis på jorden


Av Sirpa - 30 september 2017 06:21

Igår eftermiddag, efter gofikat, valde jag att ge mig iväg för att utforska en av vandringslederna i skogen.

Människorna på den här campingen är mycket ute.
De står vid tjärnet och fiskar öring, går med sina hundar och rör på sig mycket.
En tillvaro som jag uppskattar.
Har ännu inte sett en endaste ölburk i någons hand.

Gick upp i skogen, alldeles vid den lilla vägen vid tjärnet.
Det gick uppför i en skön lutning, som gav puls och andning en skjuts.
Vad jag trivdes!

Spanade inåt skogen då det kändes som detta var perfekta marker för Trattkantareller.
Vek av på ett väldigt lockande ställe med grön, frodig mossa.

Mycket riktigt!
Det fanns trattisar och jag satte genast igång att plocka, i min hand.

Sedan blev det knepigt då det bara dök upp mer och mer trattisar och min hand var full.
Försökte göra en skål av ormbunksblad.
Brukar funka men nu var de så torra och fnasiga.

Så det fick bli kepsen som agerade skål istället.
Funkade hur bra som helst.

När kepsen var fylld drog jag mig åter mot husvagnen.
Hade då varit ute, med vandringen i ca 40 minuter.
Kändes skönt i kroppen.
Mötte hundmänniskor och vi pratade en stund.

De gillade min speciallösning till svampkorg :)

Traskade hem igen till vagnen och lade ut svamparna på tork, på papper.
Bordet i vagnen funkar fint sålänge jag huserar ensam här.
På Lördagen kommer min älskling och då får jag hitta på ett nytt torkställe.

Tänkte ge mig ut efter mera svamp under helgen.
Vore härligt att få lite torkat till vintern.
Älskar att blanda i min köttförssås.

Av Sirpa - 29 september 2017 20:56

Förstår inte vad som händer ibland här med inläggen.
Skrev nyss på ett bra blogginlägg och skulle lägga till en bild...

Då försvann allt!

Av Sirpa - 29 september 2017 19:48

Idag fick våran Isdrottning användning för sin dragkrok, för första gången.

Vi vet inte varför hon har draget, då det aldrig använts.
För oss är det toppen att hon hade den med i köpet.

Sambon och jag åkte imorse, med packad kylväska, klädkasse och annat nödvändigt, till husvagnen i Herrfallet.

Började med att packa in allt löst i vagnen, lastade in och fäste grillen vid bordet.
Vevade upp och fixade allt klart för avfärd.
Grannarnas plats var tom så vi fick lätt vår vagn påkopplad efter lite bakåtknuff för hand.

Elsa Saab var fundersam först över vad som hände.
Sedan gillade hon läget och drog, stolt och stark, sin nya kompis Alfred Sävsjö till vår blivande camping för nästa säsong.
Malingsbo

Hela resan gick galant, förutom att vi satt och pratade oss förbi en avfart och jag fick vända. Min hjärna var på väg hemåt.
Gav oss en försening på ca 15 minuter.

Var framme vid lunchtid.
Checkade in och backade på plats.

Elsa fick åka hem till Västerås med husse igen, då han skulle jobba kväll.
Jag blev kvar med Alfred Sävsjö och allt som skulle göras för att boa in oss för helgen.
Vevade ned stödben, kopplade el och packade in allt som var med hemifrån.
Mat o kläder..

Fixade mig kaffe och smörgås för jag var jättehungrig.
Hade inte ätit frukost ännu vid lunchtid.
Min yngsta dotter ringde, på väg ner till Öland, skördefest och flytt av husvagnen, då säsongen är slut.

Åt och gick sedan ut på en nyfiken, utforskaområdet promenad.
Så fint här...



Elsa kommer hit med husse imorgon Lördag.
Han är också ledig helgen

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards