Alla inlägg under april 2018

Av Sirpa - 30 april 2018 21:16

Den här månaden har gått med rasande fart.
1:a Maj imorgon.

Våren är äntligen här.
Var ute och gick idag. Såg hur det blommar överallt av Scilla, påskliljor och andra vårblommor.
Det doftade gräs när jag gick nere vid ån.

10.000 steg blev det i benen idag.
Igår blev det över 13.000 steg.
Känns riktigt bra.

Jag har jobbat hela dagen med kundsupporten och det jobbet gör mig nedstämd.

Imorgon kommer jag att köra buss.
Det är röd dag men för oss innebär det fullt arbete ändå.

April är slut om några timmar.
Min blogg har slagit rekord denna månad.
Tack alla ni som följer mig.

Sköna Maj välkommen

Av Sirpa - 30 april 2018 16:44

Sitter här på en bänk vid Lillsyrrans viloplats.

Snart ett år sedan som du lämnade oss i sorg och saknad.
För dig själv blev resan en befrielse.
Bort från smärta och ångest.

Skönt att komma hit till dig och prata bort en stund.
Det är så jag kan höra dig skratta till när jag säger något tokigt :)

Saknar dig Syrran!


Av Sirpa - 29 april 2018 15:20

Jag ville ha en sista promenad innan jag lämnar detta vackra stillsamma paradis för denna helg.

Styrde stegen till sjön och satte mig på en liten klipphäll och såg ut över vattnet.
Tänk om man kunde få bo såhär nära rent och fint vatten.
Skulle lätt kunna pendla en bit till jobbet om detta kunde bli verklighet.

Härliga önskedrömmar.
Såsom livet ser ut nu så finns det inte på världskartan att få någonting sådant.
Vi som jobbar ständigt och tjänar dåligt i förhållande till det vi uträttar.

När skulle vi ens ha tiden att sköta om någonting eget.
Drömmar är gratis och tur är väl det.

Vädret idag har varit lite ostadigt.
Såg hur det började närma sig svarta moln som regnade därborta på håll.
Satt kvar ännu en stund och såg ut över vattnet.

Måsarna skränade över någonting och över vattnet flög svanar.
Det låter så härligt om deras vingar i flygningen.

Gick tillbaka mot vagnen, längs tjärnens kant. En Öring slog till med stjärten vid vattenytan så det bidades rejäla ringar på vattnet.
Det började droppa från de svarta molnen som redan var ovanför.
Gick med lite raskare steg hemåt.
Hann in innan det riktiga regnet kom.
Regnade kanske 10 minuter och sedan full sol igen.

Värmde på det som var kvar av köttsoppan igår. Mest buljong, men det fungerade bra, salt och gott.
Kärestan ringde och hörde efter om det var ok att han kom vid 17 tiden, då han inte orkade ha bråttom.
Självklart! Jag hade ju ingen panik hem.
Saknar bara honom enormt mycket.

Han är säkert helt färdig när han anländer hit. Jag tar över ratten och vi far förbi min dotter och tittar till hennes katter på hemvägen.
De har skötare som finns med dom om dagarna men jag vill gärna pussa lite på Ville katt, när vi ändå åker förbi.

Här i vagnen är allt redo för avfärd.
Gasolen stängd och luckan låst.
Värmen neddragen och elsladdar ur.
Ska tömma kylen straxt innan kärestan anländer. Har kylväska.

Myrorna har försvunnit nu och jag hoppas de håller sig borta.
De får så gärna leva och må gott men inte i min boning.
Kan inte ha myror kutande överallt och boande i vagnen.
Så nära behöver inte naturen komma :)

En stol skall med hem igen då den hör till balkongen.
Eller inte, vi får se hur jag gör.
Vi ska ju vara en del folk här när jag fyller och då går det åt stolar. Har nu 10 med solstolarna inräknade.
Får kanske ta med nån hemifrån hit istället.

Vi blir nog 12 pers då den 12:e Maj när jag tänkte bjuda på grillat.
Hoppas vädret tillåter det.

Nu ska mobilen laddas en stund.


Av Sirpa - 29 april 2018 13:10

Imorse vaknade jag vid 6.30 tiden.
Hade sovit riktigt gott de timmar som jag fick ihop efter att ha varit uppe inatt.

Gick genast upp och tog på kaffe.
Väldoftande underbart morgonkaffe.
Drog ifrån alla nattgardiner och släppte in morgonsolens strålar in till mig.

Det var varmt och behagligt i husvagnen.
Desto kallare i förtältet.
Frost i det torra gräset utanför.
Riktigt friskt och klart i luften.

Drog igen dörren efter att ha sträckt på mig ute i det kyliga tältet först.
Kröp ner under en filt i bädden för att njuta av kaffet.
Så gott denna första för dagen.

Bytte sedan om och gick ut i den kyliga morgonen.
Styrde stegen till sjön som väntade spegelblank.
Lite disigt över sjön ännu

Gick in i skogen längs sjön för att få lite backar i benen.
Sökte mig till en fin strandremsa av sand som det vore toppen att ha barnbarnen badande i sommar.
Grunt och rent

Vidare in i skogen och letade om det fanns en genare stig från campingen till detta ställe.
Så var inte fallet utan det var bara att gå tillbaka samma väg.

Traskade förbi campingen åt mosatt håll mot igår, då jag gick till Malingsbo.
Vek av efter ett tag in i skogen och genade den vägen åter till husvagnen.
I skogen låg det snö kvar ännu.
Det märks att luften inte är så varm ännu att det smälter undan

Fixade till frukost åt mig på elplattan.
Det blev äggröra med bräckt skinka.
Gott och mättande.
Kaffe på det och en stunds slappa i solstolen.
Skönt i solen.

Efter detta var det dags för förberedelser inför hemfärden idag.
Tömde toaletten i det andra servicehuset.
I vårt är den delen inte igång ännu då den är utomhus.
Det är frost ännu och kan frysa sönder.

Skönt få toan tömd.
Jag använder ju den en hel del då jag vet att den är ren och fräsch.
Dessutom inget problem för mig att tömma.
Det gör jag alltid själv.

Satte sedan igång att eliminera myror.
Vitpepparn var inte tillräcklig så det fick bli Myrr och myrdosa som jag hämtade i Receptionen.
Strödde ut lite varstans där de små gynnarna letat sig fram.
De måste bort.
Jag vill inte ha dem hos mig i vagn och tält.

Ringde upp min käresta som sökt mig i bestyren.
Hade inte hört mobilen ringa.

Han kommer och hämtar mig efter jobbet idag.
Efter 16 nångång.
Fortsatte stöka. Gick och diskade i servicehuset.
Kastade sopor och fyllde vatten i de vita dunkar jag använder.

Har inte fyllt beredaren och vattentanken i vagnen ännu.
Vill inte riskera frysskador ifall strömmen går när vi inte är här och värmen slutar funka.
Tar det senare.

Ligger nu i bädden och bara njuter av de timmar jag har kvar här.
Det blev molnigt och regnade en skvätt nyss så jag kan slöa här med gott samvete.

Var hungrig nyss så det fick bli lite Keso och några skivor ost.
Tänkte äta resterna av köttsoppan från igår.
Det får bli om nån timme, innan kärestan hämtar.

Tar nog med alla kylvaror hem denna gång.
Vet ju inte riktigt när jag återvänder hit.
Värmen i vagnen nedskruvad redan och sedan drar jag ur all elektrisk apparatur.
För säkerhets skull.
Dessutom minimal förbrukning när det bara är stödvärme på.

Tar nog en sista promenad till vattnet senare för att få röra på mig innan hemfärd.

Jobbardag imorgon, ända till fredag eftermiddag.
Både kundsupport och busskörning.

Av Sirpa - 29 april 2018 12:18

Satt utanför förtältet i en solstol och njöt av en kopp kaffe
Så hur något satt helt stilla alldeles bredvid på marken
Nästan osynlig smälte den in i sin omgivning.

En söt lite groda som kom förbi och sade Hej.
Gick in och grejade med något i vagnen, gick sedan ut. Då hade den lille hoppat vidare.

Mysigt med naturen så nära inpå.
Det är då jag mår som bäst.

Av Sirpa - 29 april 2018 01:18

Denna natt verkar bli en sådan natt att sömnen tar time out några timmar.
Har nu gjort tre försök att somna om.

Tog på min goa, fluffiga morgonrock och gick ut ett tag.
Stod utanför förtältet och lyssnade på tystnaden.
Månen sken starkt, nästan full där uppe.
Sjärnhimlen gnistrade med karlavagnen eller Stora björn som den också heter, alldeles ovanför.

Skogen låg i mörker.
Vattnet från bäcken forsade dämpat uppe i skogens dunkel.

Såg grannar som var vakna i sina husvagnar.
Tv:n som stod på och lampor tända.
Så tyst och lugnt överallt.
Gatulampor lyste upp som punkter på campingen och ingav trygghet.

På Öland där var allt becksvart på våren och försommarnätterna.

Huttrade till där jag stod barfota i det torra fjolårsgräset.
Gick in igen. Här var det varmt och skönt.
Kändes befriande på nåt vis att andas den kyliga nattluften en stund.
Skingra tankarna från min hungerknorrande mage.
Drack vatten.

Tänker på min älskling därhemma som snart måste gå upp igen och jobba, efter alldeles för få timmars sömn.
Dygnsvilan nerkrympt till minimum i helgens tjänster.
Bussbranchen är verkligen ingen framtidsbranch.
Ännu sämre kommer det att bli om EU reglerna går igenom.

Då kan vi tvingas jobba tre veckor i sträck med två dygn vila endast.

Hurdana bussförare blir vi då?
Vart är säkerhetstänket och trafikmoralen.
Dödströtta bussförare överallt längs vägarna.

Vart är världen på väg.
Människans värde finns inte längre.
Vi är bara verktyg utan själ i ett system som jagar tid och pengar, minuter och sekunder.
Samtidigt i detta kräver kunden full service och pigga förare.

Jag får inte ihop detta i min arma hjärna.

Min älskling kommer att jobba i 9 timmar idag och sedan komma hit för att ta med mig hem.
Jag kör givetvis hem så han får vila.
Vet att han kommer vara helt slut.

Vi skulle behöva en bil till över sommaren men det finns inte råd till sådana utsvävningar.
Dessutom skulle den kosta många hundra i månaden bara att parkera hemma i stan.

Känner mig behagligt sval i kroppen.
Drog ner lite på värmen i vagnen.
Oftast skönare att sova i lite svalt.
Har bara ett påslakan på mig. Täcke är för mycket.
Har inte täcket hemma heller.

Känner sömntåget komma tuffande i fjärran.
Släcker om en stund för att hänga med det tåget. Missar jag det är det nog kört många timmar till.
Magen har lugnat ner sig.

Bloggen är bra att skriva ner tankar.
Förr i världen skrev jag dagbok så de finns sparade, lådvis i källaren.
Att skriva ur sig är viktigt.


Av Sirpa - 29 april 2018 00:32

Nu är detta tredje natten i husvagnen.
Alla tre nätterna har jag vaknat och varit hungrig.

Varför på natten?

Jag äter middag mot kvällningen och lägger mig sedan nöjd i magen, några timmar senare.

LCHF inbjuder ju inte till några mellisar och definitivt inte på natten.
Knepigt.
Det är ingen behaglig känsla med hunger vid den tiden på dygnet.

Hoppas det gör över snart för nattens sömn är viktig.

Kanske är det en process i kroppen som kommit igång, jag vet inte.
Äter gör jag då inte.
Inte mitt i natten.

Eller gör jag fel?
Ni som kan detta med LCHF

Av Sirpa - 28 april 2018 20:55

Att vistas i en husvagn med regnet smattrande mot taket, är så rogivande.

Det har under kvällningen kommit ner tre lätta regnskurar på bara några minuter varje gång.
Jag har slötittat på tv i vagnen och efter middagen, som bestod av köttsoppa med extra ost, så har jag inte gjort många knop.

Tidigare på eftermiddagen dammsög jag husvagnen noga.
Har en liten behändig rackare som min äldsta dotter köpte åt mig för ett par år sedan.
Den är smidig att städa med.
Nya gångmattan blev fräsch och fin igen.

Eliminerade myror som hittat in i vagnen.
Strödde sedan vitpeppar lite varstans utanför vagnen.
Runt stödbenen och hjulen.
Runt kanterna i förtältet.
Det gillar inte myrorna.

Vill ju inte döda dem utan be dem bara söka sig någon annanstans då jag inte godkänner dem som hyresgäster i mitt boende.

Kvällen slutade sedan med att tv:n blev avstängd då det blev en bild som hackade.
Det digitala ville inte och då struntar jag i att titta.
Testade höja och vrida antennen
Hjälpte inte.

Nu är klockan snart 21 och jag är trött.
Går ju upp så tidigt.
Har redan släckt ner och stängt för i fönstren.

Regnet har slutat och det hörs lite från grannar och fåglar som är kvällspigga sitter och dividerar.
Trevliga ljud som jag lätt somnar till.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards