Alla inlägg under december 2021

Av Sirpa - 31 december 2021 19:23

Tillönskar jag alla och en var!
Hoppas på ett bättre 2022 än det år vi lämnar bakom oss.

Själv tillbringar jag Nyårsafton på mitt rum i Duved och läser en god bok innan det är dags att sova.
Arbetsdag imorgon också.
En lång sådan.

Sover nog gott vid 12 slaget.

Av Sirpa - 30 december 2021 07:22

Idag börjar tredje arbetsdagen efter min Julledighet hemma.
Det är fyllda dagar här kan jag lova, nu när det är fullt med folk överallt.

Nere i Åre by är det bilar och människor i mängd. Rejäl trängsel i den ännu mera spridande smittotiden i pandemin.
Jag kan då inte se några restriktioner nånstans.

Får frågor om bussarna också.
Skistar håller med munskydd och det är allt som finns för bussarna.
Annars bara lasta. Så fullt det bara behövs.
Jag försöker hålla framdörren fri så jag inte har nån knöande vid mig när jag kör.
Men det är inte lätt.

Hade i förrgår ca 500 resande totalt under mitt 11 timmar långa arbetspass.
Igår ca 400 och idag blir det säkert ännu mera då det är dagen innan Nyårsafton och dessutom inte så kallt.
Igår var det -18 som kallast.

Jag hade lånebuss som fick värme efter min matrast vid 14 tiden.
Dieselvärmaren krånglade innan.
Min egen buss stod på verkstad och fick en cirkulationspump bytt.
Den var ju iskall dagen innan.
Ska testa bussen idag och se om den tillfrisknat.

Det är svårt när det är så grymt kallt.
Värmarna måste vara i god form för att orka med att hålla kylan ute.
Inte lätt för verkstan att hinna med.

Jätteroligt att jobba när det är fullt tryck på resandet.
Lastar skidor och informerar skidåkarna om allt som behövs.

Rasten efter fyra vändor är verkligen välkommen då dessa vändor är tuffa
Sedan har jag tre eftermiddagsvändor som är ännu tuffare.
Full fart och lite till.
Efter 17.30 är det sedan två längre kvällsturer som det inte är så mycket skidor på. Om det inte är kvällsåkning i nån backe förstås. Då är det fulla bussar Folk åker till Åre by kvällstid.

Blev illamående igår av att det doftade parfymer/rakvatten. Mitt luktsinne förvrängde doften till en hemsk stank som gav mig kväljningar.

Fan vad jag är trött på denna Covidbiverkning!!

Känner inget när jag äter. Salt och sött kan jag uppfatta ibland men inte ens det alltid.
Luktsinnet spelar såna spratt.

Känns ju bra såhär som jag bor.
Vi är nu totalt 5 kollegor som delar kök och badrum/toa.
Jag känner inte om någon varit på toa före mig. Det är bra!
Städar och sanerar gör jag ständigt så allt hålls fräscht.
Gillar ju inte lukten av andra människor som jag inte har en nära relation till så just nu och här är det bra att jag är utan dessa sinnen.

Min egen hygien har jag ju alltid varit noga med och har fasta rutiner som jag håller noga
Vill inte lukta svett och det gör man inte om allt hålls rent.

Nu ska jag jobba tre 11 timmars dagar till innan ledighet.
Nyårsafton blir helt i jobbets tecken

Med dessa långa dagar så behöver jag inget annat än dusch, mat och sen sova.
Det är ju i jobbets tecken jag är här, helt och hållet.




Av Sirpa - 29 december 2021 06:56

Efter en 8 1/2 timmes bilresa hit till Duved och urlastning bil, plock i rummet och en god natts sömn så var det dags att börja jobba igen.

Kallt denna dag.
Mätaren visade på -18 som kallast.

Det är ju så vackert häruppe med den gnistrande knirkande vinterkylan.
Ljuset som inte går att beskriva i ord utan måste upplevas för att förstås

Det föll diamanter från himlen och solen orkade endast dela med sig av sina strålar på fjälltopparna.

Morgonen var så grymt vacker då det bar dags för mig att starta upp min buss som inte körts sen Julafton fick jag veta.
Den startade utan problem.
Men värmen valde att utebli denna dag inne hos mig i förarbåset.

Jag var klädd för ändamålet och klädde på mig ännu mera efter rast då det visade sig att jag inte kunde byta buss då det inte fanns någon reserv.

Mycket skidåkare som reste i bussen mellan backarna och liftarna
Räknade till totalt över 500 denna dag.

Riktigt skönt att krypa in i min sköna bädd på kvällen sent efter 12 timmarspasset.

Se så vackert här är!

Av Sirpa - 28 december 2021 06:56

Vana troget vaknade jag tidigt Annandagsmorgonen.
Nu var det dags för vår egen Julafton på Prästgården.

Tände i spisen och dukade frukost efter att först ha varit iväg så fort Maxi öppnade vid 6 och handlade.
Så skönt att vara nästan ensam i hela butiken. Tankade bilen också inför den långa resan nästa dag.

Började så förbereda Julmiddagen som vi självklart ville ha. Lite av varje rätt.
Snyggt dukat och ljus tända överallt.
Eld i köksspisen.
Satte oss till bords vid 13 tiden.
Min lukt och smak var helt borta denna dag. Kände ingenting.
Åt med minnet av smakerna.

Kalle och Julklappsöppning.
Vi hade sparat några till denna dag.
Mysigt med egen Jul hemma.

Jag ägnade sedan tid åt att packa in det som gick att ha i minusgrader i bilen klart. Allt annat stod klart i hallen.
Tre kassar med krukväxter plockades ihop och jag blev inte långvarig i vaket tillstånd den kvällen.

Hade en lång körning framför mig och ville komma iväg tidigt måndag morgon.

Av Sirpa - 28 december 2021 06:43

Juldagen fick gå i vilans tecken mestadels.
Sov inte länge för det utan steg upp tidigt och bara mådde gott av att vara hemma. Såg solen gå upp så vackert.

Plockade med sånt som skulle med hit till mitt säsongsboende här i Duved
Vill inte köpa nåt i Åre då det är så dyrt.
Hade fått mat i Julklapp dagen innan också. Pastarätter som jag bara tillsätter hett vatten så är det straxt klart.

Eldade i köksspisen och såg till att en gofrukost stod framdukad när tjejerna gick upp flera timmar senare.

La mig och sov nästan två timmar till efter vår sena frukost.
Det var jätteskönt att bara vila och njuta av två varma katters närhet då båda valde att finnas hos mig och säkert tankade de energi till mig medans vi sov tillsammans.

Vaknade så till och bytte om innan vi åkte hem till äldsta dottern igen och skulle äta Julmiddagsrester.
Hon stackarn låg i migrän så jag tog tag och fixade i köket så maten dukades upp.
Jag vet hur hemskt det är med migrän!!
Vila gäller och inget annat.
Helst mörkt och tyst rum men hon ville vara med oss och låg i soffan.
Hon kvicknade till lite senare och fick i sig lite mat. Sedan vilade hon vidare.

Svärsonen och jag fixade avdukning och disk. Lite senare åkte jag hem och gjorde kväller tidigt.
Tjejerna kom sent efter då det hade varit filmtittning.
Jag är ju inget för filmer så det fick vara.
Prioriterade sömnen.

Annandagen skulle vi ha egen Julafton hos oss tre och djuren bara på Prästgården. Somnade med det i hjärtat.
En dag helt och hållet bara hemma.

Av Sirpa - 28 december 2021 06:27

Jag landade hemma tidig morgon 23/12 efter att ha kört kvällen och natten från Duved/Åre i min lilla trogna trygga bil.

Hade sån lycka att min chef ordnade så en kollega tog min sista körning så jag kom iväg vid 19 tiden redan, istället för 22.30 som det annars blivit.
Det gjorde att jag ändå fick några timmars sömn innan jag vaknade till och kunde ägna mig åt Julledigheten med alla de bestyr jag hade att fixa med.

Vi började med att äta en gemensam frukost efter jag duschat och packat upp det jag hade med mig hem.

Så grymt skönt att vara hemma och sova i egna sängen med Nova katt tätt intill. Hon var så glad över att jag var hemma.
Mitt rum drar vi ner värmen i medans jag är iväg då det är onödigt att gasa på elementen när ingen är där. Kyligt och stängd dörr.
Katterna väljer då att sova med mitt barnbarn istället.

Hela torsdagen ägnade jag sedan åt till att handla, hälsa på min bästa vän och prata bort en stund. Mycket att prata om när vi inte setts på tre veckor.
Tänkte besöka Rusta och Jula mrn det var bara att glömma.
Galet mycket folk överallt.
Åkte hem och slog in paket.
Gjorde en ostpaj och en Jansson till Julafton. Huvudet kändes som en trasig fotboll efter långt kördygn dagen innan och för lite sömn.
Det blev tidigt kväller.

Julafton började tidigt med besök i stallet hos äldsta dotterns häst Magino
Barnbarnet red och det var Julstök där med.
Magino med glitter i manen och knäckebröd, äpplen och annat gott till frukost.
Sedan hem och åt Julfrukost tillsammans. Döttrar, svärson och barnbarn.
Jag var seg i huvudet, trött, lite hostig och kände mig inte hundra fräsch.
Alla testade vi negativt på snabbtester på morgonen.
Men jag hade nog mera som en vanlig förkylning som låg och tryckte i kombination med trötthet.

Vilade en timme innan det var dags att åka till äldsta dottern och hjälpa till med julbordet.
Stökade med det tills det var dags för Kalle Ankas Jul på tv.

Vi blev inte många på Julafton då pandemin sätter stopp för allt.
Barnens pappa med fru valde att inte komma då de känt sig risiga.
Klokt beslut.
Jag höll noga avstånd till svärsonens far och hans sambo Tvättade och spritade händer ständigt.

Maten var säkert jättegod men jag kände ju inte lukt och smak.
Bara några korta sekunder ibland.
Kände senap, dotterns hemgjorda godis, glögg var det jag kände
Kanel på morgonen till gröten.
Annars var allt borta.
En saknad då doften av Jul är fantastisk.
Jag älskar den!
Doften av granris, ljusen, pepparkakor, janssons frestelse och allt annat.
Nu var allt neutralt.
Tänk var dofter betyder mycket för oss.
Allt tappar sin identitet när man inte känner doften.

Kvällen kom och Tomten var förbi utanför bara med munskydd på och vinkade åt alla. Lämnade säcken vid dörren.
Han måste ha det tufft när han inte kommer in i värmen hos barnen längre.

Jag åkte hem tidigare då min ork var slut vid 22 tiden. Tjejerna blev kvar och såg på julfilmer och jag hörde att de kom hem men vet inte vad klockan var.
Sov med båda katterna nära mig.

Av Sirpa - 26 december 2021 21:19

Wille är en riktig livsnjutare som katt.
Han älskar närheten till människor och andra djur.
Kompis med alla.

Han och Nova fick röda band på sig idag då vi firade Julen härhemma.
Wille poserade tjusigt medans Nova blängde på honom.

Båda hade sina band kvar fast de bara låg lätt mot pälsen och väldigt enkla att ta av om katterna viljat det. Inte ens knutna.
Bägge tycktes gilla att vara lite Juliga.

Banden plockade vi givetvis bort när de gick ut.

Av Sirpa - 22 december 2021 07:01

Nu har jag varit här sen den 6/12 och känner att det räcker för stunden.

Jag vill åka hem till mitt eget hem och bara kunna skräpa omkring en dag eller två. Fira Jul med de mina.
Hämta hit det jag vet behövs här för min tillvaro här.

Umgås med mina nära och kära.
Saknar min bästa vän som jag vet även saknar mig.
Vi har mycket att prata om.

Med de långa arbetsdagar jag har här och körningarna som avlöser varandra timme in och timme ut så hinner jag inte vara social och ha kontakten med mamma till exempel så mycket som jag skulle vilja.

Är ju igång från tidig morgon till sen kväll.
Med människor ikring mig ständigt.
Sedan är jag trött och behöver vilan. Orkar inte tjattra glatt i telefon då

Jag klagar inte!
Missuppfatta mig nu inte för allt i världen.
Jag har kommit hit för att jobba massor och det gör jag.
Svenssons är fantastiska arbetsgivare och krävande i sitt ledarskap och ordning. Det är toppen!
Så vill jag jobba. Hatar slapphänthet och röra.

Det tar sin lilla tid att sätta sig in i alla rutiner och jag känner nu av att jag inte har min fulla ork och styrka ännu efter sjukdom och allt som ligger bakom mig.
Men jag kommer in i det vartefter.
Behöver få ta det i min takt.

Sen är det väldigt annorlunda för mig att arbeta i sådan kyla.
Det tar också kraft.

Igår frös jag som en tok precis hela arbetspasset.
Tinade upp på matrasten och sedan ut i kylan igen.
Det var inte så många minusgrader men blåsten var grym och skoningslös.
Riktigt vinterväglag att köra i som jag älskar. Inge snömodd och äckel.
Snö, is och bra grepp! Som jag vill ha det.
Riktiga vinterdäck på bussarna.
Tryggt och säkert.

Vi har toppenarbetskläder.
Aldrig haft bättre någonsin under min karriär.
Jackan och överdragsbyxorna är varma och i ett material som är följsamt i kyla.
Inget prasseltjafs som inte andas som de flesta arbetsgivare tillhandahåller.

Men nu längtar jag hem!
Hem till mina barn och barnbarn.

Tyvärr kommer jag nog inte våga hälsa på mamma då jag är så utsatt för smitta här.
Människor från alla håll i världen finns ikring mig här och väldigt nära ibland då det blir trängsel vid skidlastningen stundtals.
Jag kommer inte att våga krama mina tjejer hemma med mer än att jag är nyduschad, ombytt kläder och munskydd. Om jag ens vågar då.
Covidtest direkt när jag kommer hem iallafall.

Nu bor det dessutom extra folk här i huset. Vi rör ju oss på samma allmänytor. Jag är noga med hygien men jag vet ju inte hur dom andra är.
Ytdesinfektionsmedel står framme och det ser ut som att vara bara är jag som använder!!!

Får se när jag kommer iväg hem.
Hoppas på att få ledigt de sista timmarna ikväll och åka redan i eftermiddag vid 17 tiden.
Det visar sig om min goa chef får någon som kör mina två sista vändor.

Annars åker jag tidigt imorgon bitti.
Typ vid 4 tiden isåfall.

Det visar sig.
Straxt upp och igång med dagen.
Min väska står packad inför hemresan.
Kommer starta bilen och skrapa rent den och köra en sväng för och känna att allt är ok.
Den har ju stått sen 6/12.








Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards