Alla inlägg under juni 2015

Av Sirpa - 30 juni 2015 17:19

Fick idag ett samtal från min hyresvärd att gästen som tittade på den idag, vill ga den:)
Det innebär att denne flyttar in 1:a Augusti och jag slipper betala två månadshyror.

Känns jättebra!
Nu blir det bråttom att tömma lyan och vinden.
Städa den ordentligt.

Helst innan jag börjar på nya jobbet så jag kan focusera på jobbet bara.

Har kört en hel del till Sura redan.
Ska fortsätta imorgon både innan och efter jobbet.
Allt smått som får plats i bilen kan jag fixa själv.
Behöver hjälp med soffan, sängen och byråerna.
Hörnskåpet i köket.
Det är inte mycket men jag klarar inte bära ensam.
Får se hur jag löser det...

Av Sirpa - 30 juni 2015 07:23

Igår upplevde jag en händelse i mitt arbete som återigen fick mig att tänka till det där lilla extra.

Jag hade precis börjat min arbetsdag och rullade fram till första hållplatsen
Kände mig glad och lycklig, hade tidigare fått höra att jag är värdefull som medmänniska och det låg kvar som en skön bomullstuss i mitt hjärta.

Tänk vad vänlighet och omtanke betyder mycket för oss människor.
Hur mycket det vi säger och det vi gör påverkar andra.
Hur mycket vi med kroppspråk förmedlar till varandra.Så mycket mera än orden har inverkan.

Brukar tänka på detta med hur vänlighet sprider sig som ringar på vattnet, hur leenden skapar leenden även i den mest sammanbitnes ansikte.
En helt annan människa blommar upp ur ett leende ansikte och det gör också underverk med själen hos den individen.

Ett hopp tänds ur leendet
En värme sprider sig inombord och allt ter sig genast så mycket lättare och ljusare.

Jag kände mig varm och glad.
Tillfreds med allt som sker i mitt liv just nu och det tror jag nog, syns på mig.

Vid hållplatsen jag rullade fram till stod en liten kille i kanske 18-20 årsåldern.
Ihopkrupen i sin munkjacka, med huvan uppdragen.

Han steg upp på min buss och sträckte fram ett betalkort och sade tyst till mig...Du, jag vet inte om det finns några pengar på kortet, jag festade igår och blev nyss utsläppt från fyllehäcken hos polisen.
Jag minns inte vad jag gjort.

Min första tanke var...ujuj då har det gått hårt till.
Tänkte också på att det var Söndag dagen innan och det brukar ju inte vara någon vanlig krogdag.

Medans jag grejar med betalkortet sä ser jag killen titta oroligt och lite blygt emot mig.
Ögonen är sorgsna och liksom slocknade.

Jag ser hur han darrar och jag kan inte låta bli att ta på killens arm och fråga hur han mår....
Min beröring får honom att sänka axlarna och slappna av något.
....Du darrar ju hela du, säger jag till honom och han svarar att han fryser så fruktansvärt och är helt slut.
Känner sig hemsk då han inte minns vad som hänt.

Han tittar på mig igen och mitt hjärta blöder.Denna kille är någons barn och har nu varit ut på äventyr som inte var menad att sluta som det gjort.

Kortet hans var mycket riktigt tomt....
Återigen tog jag honom på armen och sa att jag skall se till att han kommer hem och får komma till ro och sova.
Ett hopp tändes i hans trötta ögon och han tackade...

Jag tänkte att om det blir kontroll så betalar jag själv hans biljett.
Detta människobarn behövde komma hem till sitt.

Han satt ihopkrupen på en stol hela vägen och skakade.
Säkert effekten av en rejäl fylla.
Kunde inte låta bli att återigen tänka på att detta var någons son och jag kände i stunden ett ansvar att se till att han kom hem.
Oavsett vad han gjort!
Det var inte min sak att döma honom, utan göra det jag kunde för att få honom vidare i tillvaron.

När jag släppt av honom höjde han handen till ett tack.

Jag vet att han kommer minnas detta.
En bussförare, en mamma som förbarmade sig över honom i en jobbig stund.
Såpass mycket människokännare har jag blivit efter 20 år i detta yrke.

Omtanke värmer!

Av Sirpa - 30 juni 2015 00:05

Denna dag blev lång och riktigt skojig.
Har gett mig baljan på att ha kul de sista dagarna jag har kvar i Köping.

Stack iväg från Surahammar vid 13.40 tiden.
Landade på jobbet i mycket god tid.
Skönt att bara sitta ner en stund.

Kollegor kom med frågornom nya jobbet och när jag sedan skulle börja min körning för dagen fick jag veta att jag kommer att vara saknad på depån i Köping.
Att VL gör en stor förlust i att mista mig.
Jag blev jätterörd av att höra det!

Fick höra att jag sågs som en positiv energi och glädjespridare.
Att jag fått upp mångas humör genom min inställning till livet och glädjen, bara genom att kliva in i rummet.
Härligt att höra att jag gjort skillnad:)

Funderade över detta sedan när jag satt och rattade min buss.
Träffade några av mina trogna kunder som brukar skina upp när jag kommer rullande.
Det är ju så himla kul att göra en annan människa glad:)

Kunna hjälpa och finnas för när det behövs.
Att räcka ut en hjälpande hand har alltid varit rätt för mig.Finns inget annat alternativ.
Likaså tycker jag om människor som bjuder på sig själva, som kan skratta åt tokigheter och dela med sig av livsglädje.
Det är ju så livet skall vara.

Inte en massa hårda ord, bråk och konflikter.
Så mycket går att lösa med ren vänlighet och sunt bondförnuft.
Det kommer man oerhört långt med.

Att komma hem från en arbetsdag och känna att den varit givande, med skratt och glädje, goda samtal och fantastiska möten med nya människor.
Det är en lyckad arbetsdag.

Ikväll kom jag hem till huset med bilen full av grejer från lyan.
Hade två timmars rast så jag passade på att åka till Kungsör och lasta.

Hann ha rast iallafall.
Sedan körning till Västerås.
Där stod en av mina lila Godingar och min bästa vän K körde den.
Förslog honom att vi kunde byta körningar:)
Han var föga imponerad av mitt förslag.

Jag blir alldeles knottrig på hela kroppen när jag ser dessa snyggingar.
Att sitta bakom ratten på en sådan härlig buss kan inte ge annat än ståpäls över hela kroppen.

Jag får köra en på Söndag då jag skall jobba extra.
Längtar!!

Nu har jag lagt mig för denna dag som började vid 6 tiden imorse och slutar straxt,
Klockan än efter midnatt.

Ny dag imorgon och en dag närmare mitt nya jobb:)
Härligt!

Av Sirpa - 29 juni 2015 12:00

Mitt första träningspass som nyinflyttad Surabo är avverkad.

Knallade fram på bekanta gator.
Tittade efter tänkbara husobjekt att köpa.

Skönt att ruska ur benen ordentligt.
Så vackra sommarblommor överallt så jag kunde inte låta bli att plocka en bukett med till huset.

Intog en god och näringsrik frukost på altanen.
Sällskap av katterna och Ullareds Morgan på kaffemuggen:)

Duschade länge och väl först, efter välbehövlig stretch.

Tvättade två maskiner och hängde ut.

Båda katterna håller sig nära mig mest hela tiden.
Ville saknar nog sin älskade familj.

Fick ett samtal från min hyresvärd i Kungsör att han vill visa min lya till en ev blivande hyresgäst.
Imorgon klockan 9.

Jag förvarnade att det ser ut som skrutt i lyan då jag packat och röjt runt.
Parkeringen tar en annan hyresgäst redan 1:a Augusti.
Jättebra!
Nu håller vi tummar att lyan går snart också så slipper jag betala för nåt jag inte använder.

Efter frukost satte jag mig med månadens fakturor.
Det var rejäla summor efter tandläkarbesök och diverse annat månaden som gått.

Nåja...det går ändå.
Får leva på det jag har i skafferiet:)
Det ordnar sig i slutänden.
Nu blir det ju inga bilresor till Öland heller så detta skall gå bra.

Vilar en stund innan dagens arbetspass.
Känns så skönt att lämna ett hus som är larmat och tryggt.
Skulle något hända så är det väktare på plats direkt.

Av Sirpa - 29 juni 2015 06:56

Vilken känsla!
Att få sova ostört hela natten och vakna till fågelsång och vindens sus i träden.

Inga dumdrande bilar eller annat oljud.
Så skönt:)
Kändes i mitt huvud redan denna första morgon, att jag fått vila ordentligt.

Båda katterna kom och önskade godmorgon:)
Eller kanske det var ....vi vill ha frukost!
Jag vet inte vilket:)
Vi gick ner och båda fick sin Sheba och jag bryggde på första kaffet för dagen.

Ville och Titti gick ut efter sin frukost.
Ville stack iväg på sina äventyr.
Hans område måste ju självklart hållas rent från inkräktare.

Titti tog sig en liten runda på tomten och kom sedan tillbaka för att mysa med mig vid morgonkaffet.

Första tvättmaskinen för dagen är laddad.Så skönt att tvätta upp det jag hade utan att behöva boka tid och dela maskin med främlingar.

Vad jag än köper för att bo i sedan så vill jag ha en egen tvättmaskin.

Min kropp var jättearg på mig igår.
Helgen blev ju ganska kämpig för den.
Först Fredagens och Lördagens knappa sömn.
Lördagens nya arbete med all den anspänning det medgav.
Sedan full fart på Söndagen med att lasta bilen full, packa massor i lägenheten.
Lasta ur här och iordningställa mina kläder och annat som måste upp/fram för att jag skall kunna bo och verka i vardagen.

När kvällen kom och familjen var borta härifrån så kände jag mig ensam och nästan ledsen.
Magen värkte och var svullen som en ballong.
Nacke och axlar sprängvärkte och huvudet hjärnan hotade med att komma ut genom öronen.

Tidigare på dan när vi satt och fikade, innan familjen skulle åka, började jag plötsligt blöda näsblod.
Mitt i en kaffeslurk...
Det var min dotter som märkte det.
En liten varningsklocka att det kan vara dags att dra i handbromsen en stund och bara vara i det som är.

Nu är jag ju här och lyan i Kungsör måste ju inte tömmas än på länge.
Jag kan landa i lugnet och jobba de sista dagarna i Köping.

Tänkte ta någon dag till och åka med min vän på en av hans arbetspass för att verkligen nöta in det sista med nya biljettavscanningen.
Kände att jag inte riktigt var hemma med det när jag körde själv.

Likaså lära mig busstvätten så jag behärskar det innan det är dags att börja på full tid på Nettbuss.

Så fram till 11/7 behöver jag egentligen bara ägna mig åt den biten i jobbet som ligger framför mig.
Köping är ren rutin och där betar jag av dag för dag.
9 arbetsdagar kvar.

Sedan har jag det här härliga huset att ta hand om och det känns bara som ett nöje.
Dottern har tomatplantor överallt och mängder med andra växter som kräver sin omvårdnad.
Sådant älskar jag och blir bara en avkoppling och en glädje för mig.

Känns så bra att kunna ge familjen deras välbehövda semester och ta hand om deras älskade hem som jag nu själv, tillfälligt bor i.

Söker hela tiden objekt som kan vara intressanta för mig att titta på.
Hus i första hand och får jag inte tag i något så får det bli bostadsrätt på markplan.
Gäller att jag har is i magen och väntar.
Inte rusar in i första bästa,bara för att.

Jag har ju tre månader att betala hyra för lyan i Kungsör och det måste jag ju ta.Såvida de inte släpper in en ny hyresgäst tidigare.
Hoppas på det förstås.

Nu sitter jag i sängen och tittar ut över träden bortanför grannarnas hus.
Ska ta mig en Powerwalk för att ruska loss det som gör ont i kroppen.
Känner hur händerna smärtar och nacken är stel.
Vill få bort det innan det är dags att åka till Köping och jobbet efter lunch.



Av Sirpa - 28 juni 2015 19:31

Lastade Volvon så mycket det bara gick in i den.
När allt var klart fick Titti mjaua hejdå till Kungsör.
Hon behöver inte tillbaka dit något mera.

Själv kommer jag att åka dit för att hämta saker och så småningom flytta allt, städa och vinka hejdå jag med.

Tankade i Köping, for till ett väntande frukostbord i Surahammar.
Mitt lilla barnbarn kramade mig så hårt och varmt, så det kändes att beslutet var rätt att flytta in hos familjen, tills jag hittar något eget.

Vi åt frukost och mådde gott.
Familjen stod i beredskap att åka till Öland, till sin husvagn.
Deras semester börjar imorgon.

Jag och lillprinsessan bar in mina saker, in på rummet och ut i förrådet.
Det var en hel del jag fått med mig.

Familjen tar min bil på semesten så har de en trygg och säker bil att åka i.

Dottern var och handlade på mataffären innan avfärd och hon hade med sig blommor, Trisslott, Jordgubbar och Aloe Vera dryck som jag fick i inflyttningspresent:)
Gulligt!
Kände mig välkommen och älskad.

Efter lunch var Volvon packad igen med allt de skulle ha med sig på semestern.

Vinkade av dem och genast kändes det tomt när de åkt.
Bra lösning att jag flyttade in redan nu, så huset fick någon som sköter allt medans de är på Öland.

Jag är så glad att slippa Kungsör.
Får lite längre till jobbet men det är ju bara 9 arbetsdagar till.
Sedan åker jag till Västerås istället.

Tog på bikini medans jag plockade med kläder och tvätt.
Hängde ute då det var full sommar med +24 grader i skuggan.
Solade stundtals.
Tar det försiktigt så jag inte blir bränd.

Titti var så glad över att kunna vara ute.Hon och Ville som bor i familjen är ju kompisar och de följs åt en del ute.

Körde 3 maskiner tvätt och det sista hängde jag inne då det började bli kväller.

Lite tomt är det här men så himmelskt skönt när det är tyst och lugnt.
Ingen vrålande trafik och inga skrikande fyllisar.

Min säng är ännu kvar i lyan så jag lånar min dotters säng.

Kommer att sova som trött gris inatt, det vet jag.
Här är det inget som stör.
Inget porslin som skallrar i skåpen.

Titti sover redan tungt intill mig i sängen.
Ville vet jag inte vart han är.
Här känner jag mig trygg och lugn då huset har ett rejält larmsystem.

Imorgon är det dags för jobb igen.
Betar av de sista dagarna i Köping.

Av Sirpa - 28 juni 2015 07:04

Sitter i soffan denna tidiga Söndagsmorgon och tar min andra kopp kaffe för dagen.

Väntar på att timman blir lite senare så jag kan börja fylla bilen med grejer.
Har packat, tagit ner gardiner och tavlor.
Duschat själv och kardat Titti.

Tänkte klämma in så mycket det bara går i Volvon idag för nu kommer vi inte att sova något mera i denna lya.
Måste få med det jag behöver för att bo fullt ut i Sura.

Under kommande två veckor skall jag hämta grejer vartefter och tömma lyan helt.
När jag slutar jobba på VL i Köping 10/7 vill jag att det är tomt här.

Får se om jag kan få hjälp sv någon med möblerna som jag inte orkar bära ensam.
Många är på semester och bortresta så det blir svårt.

Men jag hänger inte läpp för det:)
Allt ordnar sig i slutänden.

Hoppas också på att hyresvärden hittar en ny hyresgäst snart så lyan inte behöver stå oanvänd och jag behöver betala för nåt som står tomt.

3 månaders uppsägning gäller.

Av Sirpa - 28 juni 2015 01:10

Jag går här i lyan och packar mitt i natten.
Har min första arbetsdag på Nettbuss i färskt minne.
Idisslar känslor och händelser från dagen som gått.

Efter arbetet idag åkte jag direkt till min yngsta dotter.
Tog en kaffe hos henne där hon var på sitt arbete och städade.
Gick efter henne där hon jobbade på medans hennes trötta mor, pladdrade på om dagens händelser.

Jag älskar mina ungar så mycket.
Tänk att få ha den fantastiska gåvan, att ha mina egna döttrar som mina bästa vänner.
Vi har sådant förtroende för varandra alla tre.Vi pratar om allt, gör allt vad vi förmår för varann och finns i alla lägen där vi behövs i vårt liv.

I alla stunder vet vi att stödet finns från de övriga två.

Efter kaffet och babbelstunden åkte jag så till deras hus och tömde min fullastade bil.
Fyllde den dagen innan med kartonger och kläder.
Bar in på rummet och ut i förrådet.

For så åter med nyckeln.
Vi beställde en god pizza och delade på medans vi pratade vidare.

For sedan till lyan för att sova sista natten.
Kraschade fullständigt på soffan.
Tog mig till sängen och sov 4 timmar
Vaknade helt groggy och visste knappt vilken tid på dygnet det var.

Hade ju gått upp mitt i natten så min dygnsrytm är helt galen just nu.
Måste vrida den till kommande vecka då jag har eftermiddagsskift.

Plockade ihop alla blommor i kassar.
Det sista köksporslinet.
Det blir bara tommare här i lyan.

Detta steg känns bra att ta.
Jag är färdig med både jobbet i Köping och boendet i Kungsör.
Ingendera tillför mig något längre och jag vandrar vidare i livet.

Känner att jag behöver få utlopp för min energi och viljan att göra något av värde.
Bo tryggt och trivsamt.

Det är så jag styr mitt liv nu och i detta står jag mitt i en röra med ordning:)
Jag vet vart jag vill och det genomför jag.

Nu skall jag sova några timmar för att vakna imorgon, utvilad.
Lasta bilen full efter frukost och åka till Surahammar.
Titti, Gumman och jag flyttar imorgon:)
Sista natten i lyan:)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards