Alla inlägg under oktober 2017

Av Sirpa - 31 oktober 2017 05:59

Denna natt gav verkligen djupsömn.
Lade mig vid 21 tiden redan...
Helt färdig av förkylningen som sänkte hela mig.

Dagen på Arlanda gick verkligen på viljestyrka.
Försökte att hålla avstånd till både kollegor och resenärer, då jag inte ville smitta någon.
Faktiskt att jag hade lättast ute i friska luften, fast det var kallt.
Andningen funkade bäst där.

Satt stundtals i det lilla rummet vi får låna, för att komma undan helt.
Där kändes det mera ok att hosta och snyta mig.

Fick i mig riktig mat som jag haft med hemifrån.
Blodpudding och lingon i en matlåda.
Kaffet var bäst :)

Vid lunchtid då jag stod på terminal 5 och väntade på en av våra bussar så såg jag hur det bolmade fram svart, otäck rök längre bort.
Det visade sig vara en gammal lagerbyggnad som skulle rivas, som fattat eld.
Många brandbilar var på plats efter en stund.

En hel del Arlandapersonal kom utspringande oroliga.
Vad jag vet så kom ingen till skada, turligt nog.

Straxt efter fick jag meddelande från Västerås att en bilverkstad brann på vår gata där bussdepån ligger.
Närliggande byggnader evakuerade då det hade hörts explosioner.
Gastuber förmodligen

Följde detta under dagen med oro, då det ställde till för mina kollegor.
Inga bussar eller bilar kom de åt.
Tydligen hade alla våra bussar körts ut då de går i trafik hela dagen.
Men kollegorna kom inte åt kontoret, depåbilen eller körordrar.

Min sambo gick hemifrån till resecentrum och löste av kollegan.
Det funkade för oss.
Han kom hem med taxi på kvällen.
Bussarna ställdes över natten hos Västerås Lokaltrafik då området var avspärrat i ett dygn framåt, pga explosionsrisken.

Lite otäckt!
Drabbade många företag denna brand.

De två sista bilderna har min dotter skickat.
Troligtvis från nån tidnings websida

Av Sirpa - 30 oktober 2017 21:18

Idag har det varit kämpigt att jobba.
Riktigt kallt ute och jag igenomförkyld.
Näsan har runnit så jag har snytit sönder huden under och runt näsan.

Tungt att andas när jag traskat mina kilometrar mellan terminalerna.

17 turer var jag med vid idag.
Vid av och pålastning.

Har suttit ner två korta stunder bara.
För att få varmt kaffe i mig, från medhavd thermos.

Kom hem helt färdig vid 18 tiden.
Handlade lite mjölk och juice på Ica Skrapan.

Så tungt idag, pga den förbaskade förkylningen....

Av Sirpa - 30 oktober 2017 06:00

Igår Söndag ville vi hemifrån några timmar.
Hade tänkt först att grilla och vara med vovve några timmar, men han fick inte komma till oss.

Dessutom var det jätteblåsigt så en eld hade varit otänkbar.
Tänkte om och sambon förslog Lindesberg.
Toppen för mig som gärna ville besöka min fars viloplats.

Åkte via Åsby trädgård, där dekoration och ljus inhandlades.
Oerhört fint på deras julavdelning med en flera meter hög påfågel.

Jag var rejält förkyld och ont i halsen.
Men det fick inte vara något hinder.
Körde via Arboga, Fellingsbro till Lindesberg.
Framme straxt efter lunch.

Fint blev det med kors av mossa och kottar, samt röda gravljusljus. Blåste så ljusen knappt gick att tända.
Vi hjälptes åt för att få lite lä.

Kände mig glad över besöket då jag jobbar kommande helg, när det är Allhelgona.
Nu är det inte tomt vid graven.

Åkte in till Linde och uppsökte en kinarestaurang, där jag och barnen brukade äta när vi besökte graven.
Jättegott och trivsamt.

Åkte sedan vidare med kärestan vid ratten denna gång.
Jag mådde sämre då förkylningen djupnade.
Hostade, nös och snorade.
Åkte den trevligare vägen via Malingsbo.
Svängde in en kort stund till campingen
Stilla och fin låg den där i höstskrud.

Åkte så hem till varsin kopp varmt, gott, starkt kaffe.
Fin dagstur

Av Sirpa - 29 oktober 2017 21:29

Redan i fredags kände jag mig rasslig i halsen.
Det blev sedan värre under lördagen och jag har försökt hålla emot för att inte bli förkyld.

Men det gick inge bra...
Redan under förmiddagen gjorde halsen revolt och det blev smärtsamt.
Höger sida svullen och värkande.
Nös i ett.
Senare gjorde det ont i höger öra också.

Får se hur det här slutar.
Jag ska jobba som vanligt imorgon

Av Sirpa - 29 oktober 2017 06:37

Det kändes härligt att vara ledig.
Inte behöva passa någon tid eller ge sig iväg någonstans.
Veckan som gått blev verkligen varierad.
Med körning, utbildning och terminalvärdstjänstgöring.
Möten med många nya människor.

Känns jättebra att det händer något hos oss, som ger framtidshopp och tron på att vi kommer få bättre arbetsförhållanden.
Att lösningar sakta men säkert skapas.
Om än tillfälliga, för att ta något steg framåt.
Som med tiden ger stadigare grund att stå på.
Mycket finns att ordna med innan jag känner mig trygg i min tjänstgöring.

Jag är själv villig att spotta i nävarna, kavla upp ärmarna och ge det jag har att ge av mig, min kompetens och glöd, för att få allt bra för oss.
Kämparglöden är tänd hos mig igen och jag skall dra med mig de andra in i positivt tänk.

Allt tar sin tid men om viljan finns för nytänk, så ger det enormt tillbaka.
Sakta men säkert rätas det söndertrasade till.

Lördagens ledighet var härligt välkommen.
Jag vaknade vid 6 tiden och kunde inte somna om.
Gick upp för att fixa morgonens första kopp kaffe.
På med mysklänning och ner i källaren för check av tidsbyte av bokad tvättstuga.
Det fanns ledigt på morgonen, så jag bytte från det jag bokat på dagen till 7.00 istället.
Skönt få jobbet gjort tidigt.

Älsklingen sov så gott ännu så jag var noga med att vara tyst hemma i det jag grejade med.
Bar ner mängder med tvätt och laddade maskinerna, alla tre.
Körde badlakanen i 90 grader då de börjat lukta skurtrasa efter sommarens alla bad.
Det brukar hjälpa.

Bar ner grejer till källarförrådet.
Det är knökafullt därnere.
Med mängder av däck till vår bil.
Några skall bort snart då vi kommer anlita däckhotell i Surahammar.
Stuvade om lite innan jag fick in det som behövde plats.
Husvagnsprylar.

Laddade om maskinerna en timme senare.
Hängde väldoftande tvätt överallt.
Rensade på balkongen.
Kastade växter som ej går att övervintra.
Tog in nån som säkert går att få medgörlig till överlevnad inomhus.
Resten blir kvar därute
Stora frodiga murgrönor som jag tycker så mycket om.

Kärestan vaknade och vi åt frukost.
Där på morgonen skrev jag upp oss på listan för bastubad i källaren på kvällen.
Kul att testa nu när det är kyligt och rått ute.

Strök skjortor och mina nytvättade jobbarbyxor.
Min nutida meditation då jag inte längre har handdisk.
En behaglig syssla som jag delade upp under dagen som gick.

Hade dagen innan köpt färdig pajdeg för bra pris så det blev två matpajer gjorda.
En med kassler, tomat och majs och den andra med korv, oliver, tomat och brieost som jag hade en bit liggande i kylen.
Vi åt med god aptit av kasslerpajen till lunch och resten fick bli matlådor.

Tvätten var då klar och hängde överallt på tork.
Gav lägenhet väldoft och luftfuktighet.
Vi har så bra ventilation här att det torkar snabbt.
Jag vill inte torktumla då det gör plaggen konstiga bara, med underlig lukt.

Vi tog på oss sköna kläder och gick ut.
Hade målet att gå till Hovdestalund och tända ljus på min lillsyrras viloplats.

Vi gick längs ån och det blåste kyligt.
Blev rask promenad, igenom det mysiga koloniområdet med de söta tomterna.
Lite höstblommor fanns ännu.
Tog självklart bilder.
Kärestan hittade denna lilla skylt på ett staket, med de kloka orden.

Tycker jättemycket om de små husen och välskötta små tomterna.
Får mig att längta till våren och vårt boende i Malingsbo.
Husvagnen skall dit i slutet av April och jag kommer att inreda vår lilla tomt där till en riktig mysplats.
Härligt att ha som morot över vintern.

Vi kom hem efter 7 km rask prommis.
Frusna och kaffesugna.
Det blev kaffe med gottis, nedkrupen under varm filt på soffan.
Levande ljus tända överallt i rummet.
Så skönt att vara lediga tillsammans med kärestan och kunna göra saker ihop.
Det är vi inte bortskämda med i det jobb vi har och de tider vi jobbar.

Mycket blev gjort härhemma och månadens räkningar betalda.
En tung räkningsmånad med bilskatt och annat extra.
Det blir att dra åt svångremmen ett tag för att få känslan av ekonomisk trygghet igen
Vår bil tenderar att sluka pengar just nu med alla möjliga fel.
Tänk om man kunde klara sig utan bil.
Det skulle vara billigt och mycket problem skulle man slippa.

Bastubad på kvällen och sedan såg vi en väldigt gripande film som jag kommer att blogga om senare.
Den berörde mig enormt.

Kom isäng vid 23 tiden och somnade bums.

Av Sirpa - 28 oktober 2017 23:10

Där vi bor, jag och min käresta, finns det bastu nere i källaren.
Vi har hittills inte tagit oss tiden att testa den.
Dessutom ville vi ju inte basta den varma årstiden.

Jag kom på ide'n idag, när jag var i tvättstugan.
Att det var på tiden att vi bokade en tid och provade på.
Delade tanken med min käresta, när han vaknade.
Bokade 18.00 idag Lördag.

Dagen gick och vi tog oss ett bra bastubad.
Fick fukta ner ordentligt på väggarna i bastun, då det var så obehagligt torrt.
Lyckades få till en bra värme och fuktighet.


Jag orkade inte vara i värmen mer än 20 minuter.
Blev lite yr i värmen.
Duschade och torkade ordentligt.
Gjorde rent i bastulokalen innan vi tog hissen hem.

Då var det provat och vi kommer att basta oftare.

Av Sirpa - 28 oktober 2017 17:41

Gick upp tidigt, redan vid 1 tiden på natten mot Fredag.
Kände en inre stress, inför att köra den kämpigaste morgontjänsten av dem vi har.

Somnade en stund på soffan och väcktes av mobilens väckning 4.00
Klädde mig, fixade kaffe i thermos.
Tog med uniformen i en kasse och gick till jobbet.
Skönt fast jag var väldigt trött.

Bytte om till jobbutstyrsel, startade min buss som stod kall och väntade.
Säkerhetskontroll och sedan dags att börja körningen.
Fick med ett lagom antal resenärer.
Kom lite sen till Arlanda så det var bara att snabbt köra runt och lasta in nya resenärer för färd mot Västerås igen.

Rast på depån.
Lade mig ner en stund för vila innan det var dags att åka iväg för nästa vända.
Återigen sen till Arlanda då det var så många stopp längs vägen.
Det dikas ur längs färdvägen och dessutom broöppning i Eriksund.

Snabb hemfärd med de resenärer jag fick.
Två hundar med denna gång.

Fick mycket beröm av en engelsman som tyckte att jag var så serviceminded och han frågade hur länge jag haft yrket
Han blev häpen när jag berättade hur länge.
Det är nog inte många kvinnor som kör buss i england.
Han tyckte att jag körde fantastiskt bra.

Kändes fint att avsluta arbetsveckan på det viset.
Med beröm och dessutom hann jag till depån bara 5 minuter försenad.
Bara det kändes jättebra.

Packade mina saker och lade in i Elsa Saab som kärestan parkerat på jobbet, då han började en dryg timme innan jag slutade för dagen.

Gick bort till Sportson och kollade om min cykel var klar.
Mycket jobb hade gjorts på den och dyrt blev det.
Men värt allt då den gick superfint.
Kedjan bytt.
Bromsarna fixade.
Nya skärmar då den bak varit sönder i flera år.
Cyklade till coop och handlade lite.
Frös på vägen hem.
Rått och kallt ute.

Kom hem helt slut.
Gjorde iordning mat åt mig efter ombyte av kläder först.
Varmt kaffe på maten.
Låg i soffan och somnade till en stund.

Kärestan ringde ett par gånger under eftermiddagen och kvällen.
Tog mig en lång varm dusch.
Orkade inte greja med något hemma, utan tog det bara lugnt.

Kärestan kom hem vid 22.30 tiden, även han trött och frusen.
Vi satt uppe till sent.
Somnade vid 1.30 tiden.
Så skönt att få tid tillsammans.

Av Sirpa - 27 oktober 2017 01:37

Torsdagen bjöd på enormt mycket positiva inslag i en mängd av timmar med aktiviteter.

Gick upp ganska tidigt och började min arbetsdag med att lasta buss med avgång 7.45 från Västerås.

Satt och jobbade med mitt mest hela vägen till Arlanda, Har ju alltid med mig vår Ipad där varje tur och bokning finns med.
Samma som i bussarna.
Likaså en betalkortsterminal som hjälp vid behov.
Lade upp strukturen på dagens arbete och checkade av resandeantal på varje tur.
Både till och från Arlanda.

Väl framme tog jag hand om avlastning samt assisterade vi pålastning för returresan.

Tog sedan tag i att få igång en strejkande biljettautomat på terminal 5.
Mötte upp kommande turer.
Hjälpte resenärer tillrätta och fanns tillhands så fort någon Swebus kom in eller åkte med nya resenärer.

Åkte med till terminal 4 och 2-3 vid behov och gick sedan åter till terminal 5.
Längs min raska vandring såg jag över att biljettautomaterna fungerade.

Full rulle hela tiden fram till 12.55 turen.
Fick sedan chansen att intaga lite lunch och sitta ner en stund innan nästa tur kom in.

Bilderna som jag lägger ut är medvetet utan resenärer då det behövs deras tillstånd att använda fotot.
Av respekt är det bara jag med, taget av en kollega.

Denna dag var bättre med vädret och det gjorde att jag slapp frysa.
Fick en vindtät jacka dessutom som hjälpte mycket.
Torr om fötterna gjorde läget bättre, även det.
Kunde röra mig fritt ute.

Många steg blev det också denna dag.
Två koppar kaffe inköpta från Pressbyrån.
Lät, medhavd lunch.
Har inte råd att äta på Arlanda varje dag.
Alldeles för dyrt för en busschaffis.


Hade sedan turen att min egen sambo körde turen klockan 16 då jag åkte hemåt för dagen.
Jättetrött, hungrig men oerhört nöjd med dagens arbete.

Fick många goda samtal med både resenärer och kollegor som alla mötte mig med glädje över att Swebus finns synlig, tillgånglig och behjälplig.
Underlättar allas resande och arbete väldigt mycket.

Kollegor uttryckte sin lättnad i att kunna sänka sin stressnivå då de visste att jag fanns tillhands både då de anlände med många resenärer med mycket bagage.

Likaså att jag redan sett till att de som skulle med åter, redan hade färdbevis klart och en medvetenhet i vart bagaget skulle läggas i bussen

Flera av våra turer gick två av samma tid
Mot Västerås samt Jönköping, Göteborg och Kalmar.
Jag underlättade för resenärerna så de kom med rätt buss och mina kollegor slapp mängder med frågor
De kunde visera in sina egna resenärer och komma iväg i tid.
Ordning och redan.
Trygghet för båda parter.
Jag sålde biljetter med min medhavda kortterminal till de som inte hade hunnit införskaffa till sin resa.

Smidigt och stressfritt.

Känns helt fantastiskt för mig själv att åstadkomma den hjälpen och våra resenärer uppskattar servicen oerhört.

Dessutom trivs jag som fisken med att ge glädje, humor och service åt alla håll
Jag jobbar då som bäst.
Sprida positivitet och glädje.
Resandet skall vara enkelt, tryggt och behagligt.

Swebus kan och det har jag nu möjlighet att visa, tillsammans med mina härliga kollegor.

Vi ska visa vilka som är bäst.
Med gemensamma krafter skall vi ge våra resenärer en behaglig resa utan oro och stress.

Fredagen måste jag köra min egen tjänst då den inte gick att ersätta.
Så Terminalvärdskapet fortsätter på Måndag.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards