Alla inlägg under juni 2022

Av Sirpa - 25 juni 2022 19:42

Jag plockade en jordgubbe på Midsommarafton från pallkragen där vi har några plantor.

Ser nu att det mognat flera men jag låter mitt barnbarn få dessa imorgon.
Dotter och barnbarn kommer hem ikväll med min husbil som varit deras midsommarboende.

Jordgubbarna borde snart gå ner i pris hos försäljarna. Jag vill köpa och frysa in till vintern.

Av Sirpa - 25 juni 2022 16:38

Hade först tänkt tända grillen men det tog emot när det är +29 grader ute.

Så det fick bli ugn istället.
Soyaburgare, pommes, sallad från egna landet och vanligt rostbröd då jag inte hade några burgarbröd hemma.

Medans maten blev klar i ugnen kunde jag blanda iordning snabbklor till poolen och hälla i det medans poolpumpen tog hand om blandande med vattnet.

Det tar hårt på värdena i poolvattnet nu med den höga värmen.

Fixade till min Soyaburgare med Dressing, ost, sallad och god stark senap.
Gick ut och satte mig under äppelträdet i skuggan och avnjöt maten i lugn och ro.

Till det hade jag ett glas med Krusbärsdricka blandat med mineralvatten.
Den är god men jag gillar ju inte söta drycker så därför blev det 50% vatten.

Njuter nu av att vara ledig.
Att äta i lugn och ro utan känslan att jag måste iväg någonstans.

Av Sirpa - 25 juni 2022 16:30

Jättespännande bok som jag köpte med mig till en hotellövernattning nyligen.

Har nu haft tid att läsa den mera sammanhängande under Midsommardagen och den var inte lätt att lägga ifrån sig när jag skulle göra nåt annat.

Läs den!
Väldigt bra skriven.

Av Sirpa - 24 juni 2022 19:39

Gjorde ont som fasen gjorde det när jag trampade på en geting som tydligen kravlade omkring på gräsmattan intill poolen.

Jag vrålade rakt ut och blev riktigt förbannad för jag var redan så slut av värmen som nu är grym och skoningslös.

Hade tidigare gått omkring på tomten och satt ut fat med vatten åt alla insekter som jag tycker så synd om i hettan.
Brukar göra så om somrarna.

Vi har redan låga blomfat och annat ute för fåglarna.
Intressant med det stora lerfatet vid flaggstången som är vattenhål för Ludde Basset, katterna, massor med fåglar och insekter. Förra året var även igelkotten där men iår har jag inte sett någon.

Åter till getingsticket.
Det bultade och sved rejält där jag fick sticket.
Kunde knappt gå på foten en stund.
Sedan gick det över till lite hjärtklappning en stund för att försvinna stort sett helt.
Det var lagom att få det under foten.
Då blev inte reaktionen i kroppen så jobbig som det annars kan bli.
Jag är lite överkänslig mot getingstick.

Dotter och barnbarn är ju iväg med min husbil över Midsommar så jag huserar ensam.
Vattnade i landet och alla blommor ikväll.
Fyllde vatten åt hönsen som vält ut sitt vatten. Vet inte vad dom hade pysslat med i hönshuset.
Plockade en massa grönt åt kaninerna.
På dan var jag och tittade till äldsta dotterns häst som är på bete några kilometer bort.
Äldsta dottern är sjuk i Covid sen en vecka tillbaka.

Nu väntar jag på att få gå och lägga mig.
Var jättetrött sen innan efter allt jobb och sov för lite inatt.

Kokade färskpotatis till sillen som jag avnjöt till lunch. Dotterns egna ostsill som är supergod.
Nyss tog jag till middag skivor av färskpotatisen inlindade med vanlig tubkaviar i ett tunnbröd.
Så himla gott!!
Glass har smakat bra i värmen idag.

Nån av mina lediga dagar ska jag åka och hälsa på mamma.
Känner att jag måste få landa hemma och vila först.
Vill inte sitta hos henne som en genomtrött trasa.
Det är ju ofta en hel del att göra hos henne också, så jag kommer helst dit pigg


Av Sirpa - 24 juni 2022 16:30

Redan för 14 dagar sedan såg jag en liten utväxt på min tokiga bladkaktus i sovrumsfönstret.

Trodde först att det var ett nytt blad men formen visade på något annat.
En Alien började ta form.

Jag vill gärna kalla dess blomma under utvecklingstiden för Alien då den har sådan form och växer oerhört snabbt.

2 cm på ett dygn tycker jag är väldigt kraftig växtfart.

Tog foton från det att den var ca 4 cm lång.

Snart insåg jag att det nog blir så att knoppen kommer slå ut i full blom när jag inte är hemma.
Sov kvar på hotell mellan Onsdag och Torsdag.

Den blommar ju bara en natt och säkert skulle det bli när jag inte var hemma.

Glömde bort blomman och kom så hem sent Torsdag kväll.
Genast när jag låste upp dörren och öppnade så kände jag doften.
Den helt underbara doften av blomman som hade väntat med att slå ut tills jag hann hem och uppleva det.

Jag släppte allt jag hade i mina händer och gick in i sovrummet
Där sprakade en alldeles nyutslagen blomma som doftade himmelskt.

Den var vänd mot fönstret så jag måste vända på den och hålla i handen så det kunde bli en riktig bild.

Jämför mot min hand så ser du hur stor den är.

Tog ett foto från utsidan också.

Jag var så himla glad över att jag hann hem för att kunna njuta av prakten.
Somnade vid 1 tiden i doften av min blommande Nattens Prinsessa.

Vaknade 6.30 på morgonen och då hade den blommat över.
En enda natt och sedan har den utfört sitt uppdrag.

Faschinerade växt som jag fick skotten av från min kusin i Finland.
En gammal släktblomma.

Av Sirpa - 22 juni 2022 06:51

Det är verkligen en intensiv jobbperiod med ytterst lite ledighet och vila.

Var helt slut igår när jag kom hem från jobbet.
Handlade på Coop i Torshälla på hemvägen. Åt och tog ett pooldopp.
Påbörjade packning för kommande dagars resa.

Lade mig vid 18.30 och läste och tvärslocknade med gardinerna öppna och tjejerna stökande i huset.
Dottern hade dragit för mörkläggningsgardinerna senare.

Sov som en medvetslös i 10 timmar !!!!

Ledighet nödvändig verkligen.

Två dagar intensiv körning framför.
Sen veckovila två dygn iallafall
Kanske mera, beror helt på efterfrågan.

Av Sirpa - 19 juni 2022 16:05

Denna Söndag har jag varit ledig och jobbat med husbilen för att få den i gott skick till Midsommar.
Dotter och barnbarn ska ta med den till en liten släktträff.

Jag måste ikväll se till att jag kommer isäng väldigt tidigt då jag måste gå upp 1 inatt för att jobba.

Har en körning från Örebro som ska avgå därifrån 3.45 så jag måste vara på depån straxt efter 2 för att hinna fixa allt och åka till Örebro.

Vi är tydligen 3 bussar som ska köra gäster till Vikingbåten.

Jag får verkligen åka vart som helst.

Av Sirpa - 19 juni 2022 14:41

Nu har turen kommit till förarplatsen med att fixa till snyggare och framförallt rengöra ordentligt.

Tidigare såg förarplatsen ut som den inte rengjorts på år och dar
Dammigt, lerigt, fläckigt och ingrott i varje skrymsle och vrå.

Idag ägnade jag timmar åt att skrubba, skära till mattor, dra på vinylglans och det blev faktiskt riktigt bra.

Lägger ut en bild på slutresultat insteg och hur det såg ut innan

Det känns så himla tacksamt att hålla på för allt kan bara bli bättre.

Varje grej jag lägger tid på ger gott resultat och dessutom ökar husbilens värde

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards