Alla inlägg under april 2014

Av Sirpa - 30 april 2014 23:50

Jag har under flera månaders tid sagt att jag behöver nya löpaskor,helst två par som jag kan varva.

Nu idag,äntligen fick jag tummen ur....och tillsammans med dotter och barnvarn bar det iväg till Tuna Park och Intersport.
Dottern hade kollat upp vart i Eskilstuna det var tryggt,bra och seriöst kunnig personal.
Intersport blev det...Johan heter den superbra säljaren som kom oss till hjälp.
Vi pratade om hur mycket jag springer,vad jag ville ha och han gav mig råd och tips.
Bestämde oss för att jag skulle prova Saucony Mirage fast årets modell med lite små förändringar.
Det är Mirage jag har haft i två säsonger nu och de funkar ju så bra:)

Finns ingen sko som sitter så gjuten på mig som just Miragen

Provade dem på löpbandet och Johan filmade mina steg.
Såg jättebra ut så det var inget att fundera över utan så fick det bli.
På så vis kan jag nog förkorta inkörningsperioden genom att välja samma modell.

De är dessutom grymt snygga:)

Så jag rekommenderar skarpt att vända er till Intersport Tuna Park.
Proffsig hjälp och mycket trevligt och vänligt.
Fråga efter Johan:)Han vet vad han talar om då han själv är löpare.

Av Sirpa - 29 april 2014 23:52

Dagen har rullat på i ett rätt behagligt tempo.
Åkte hemifrån husvagnen en timme innan mitt arbete skulle börja.
Passade på att besöka campingen jag skall ställa upp vagnen på i höst,efter semestern.
Fastnade givetvis i skratt och skoj med ägarna:)
Helt fantastiska,rara människor där inget sitter i vägen.

Tiden rann iväg där så jag fick raskt greppa kartan med tänkbara,lediga platserna och rusa ut till bilen,köra till jobbet precis lagom till jag började.

Körde första passet.Skurade noggrant ur min buss,tvättade den innan rast.
Skura buss:)en av mina meditationer,så rogivande.

Hade ganska lång rast så det blev både mat och en stunds vila på soffan,fick magknip en stund.Hann bli för hungrig innan jag åt.

Sedan började andra passet och det var så häftigt.
Rullade fyra vändor mellan Arboga och Kungsör.
Den tjänsten brukar inte vara så populär hos kollegorna,men jag gillar den.Åter igen en sån där rogivande grej.
Pyttelite resenärer och gott om tid.
Jag lyssnar på radion,tänker och funderar( just nu åt Öland till )

Körde så mot Kungsör andra vändan och ser längs E20 hur bilar saktar ned och det står några vid sidan av vägen också,parkerade.

Då ser jag Älgarna:)
Började räkna 1,2,3.....7,8,9 :)
Helt otroligt!
Nio stycken jättefina älgar gick omkring på åkern och åt av något.Troligen utsädet.
Det väckte stor uppmärksamhet hos alla förbipasserande.

Fortsatte så att köra och på vägen tillbaka var de alla kvar.
Till sist när solen började färga himmelen röd så var det 4 älgar kvar som låg ned och skulle sova för natten där.
Mäktigt!

Det var återigen en sådan fantastisk solnedgång.
Tyvärr kan jag inte ta bilder där jag skulle vilja,går inte att stanna.
Men detta fick jag till:)
Stannade på en hållplats kort och fick speglingen så läckert av solnedgången.

Jag älskar mitt arbete:)
Tänk att hela tiden vara i rörelse och se allt detta.
På en äng såg jag en ensam älgkalv också,så söt så jag ville gå dit och klappa på den om det gått.

Naturen är så underbart faschinerande,hela tiden överraskar den med något:)

Av Sirpa - 29 april 2014 11:16

Hade sådär seg kropp denna morgon också när det var dags för träningen.
Det bara tog emot nå så grymt!!

Bestämde mig för att kroppen behöver få göra sånt som känns kul.
Detta kul är för mig Backpass:)
Det tycker jag är roligt,krävande och riktigt jobbigt.
Så fick det bli.
Joggade lätt till ett ställe en bit bort som jag vet är jättefin att köra kortbacke.
Körde lite övningar innan,lite kordpass.

Testade backen ett par gånger.
Bestämde mig för 15 gånger upp och gång ner.
Den är ca 50 meter backen,mjukt underlag.

Tycker att det är så tråkigt att hålla räkningen på antal gånger så jag tog 15 pinnar och lade i en hög:)
Så för varje vända lade jag en pinne åt sidan.

Plötsligt när jag så rusar uppför i backen står där en pigg och glad lirare:)

Det var hunden som bor i huset bredvid där jag tränade.
Vi sprang tillsammans,jag flyttade mina pinnar och han hade sin pinne med sig i munnen...pinne förresten..mera en käpp.

Jag kastade hans käpp några gånger.
Vi tränade vidare.

Så dyker min kompis husse upp och vi pratar kort:)Glad husse som verkar gilla att det händer nåt runt husknuten.

Min träningskompis gillade när jag tog bilder på honom:)
Efter en stund lessnade han på mitt upp och ner löpande.

Denna vovves sällskap gjorde min träning så mycket roligare:)
Hoppas han kommer flera gånger.
Jag fick ett bra,konditionsbyggande pass.
Joggade hemåt glad,svettig,lite matt i benen men väldigt nöjd.
Kort styrka och stretch innan dusch.

Av Sirpa - 29 april 2014 00:09

Kom hem nyss till husvagnen mitt i natten,till en överlycklig katt.
Hon trodde nog att det var sova ute som gällde inatt:)
Tills morsans Volvo kom rullande.

Hon var genast framme vid mig och hade massor att berätta om alla humlor,spindlar,grannkatter,traktorer och jag vet inte allt:)
Hon är fullt sysselsatt om dagarna.
( sover säkert bort halva dagen) men sånt får ju inte jag veta.

Jag har eftermiddagsskift den här veckan och denna dag började tidigt.

Först det underbara sms:et som låg välkomnande och väntade.

Sedan en stund senare kommer ett sms som får mig att studsa jämnfota av glädje!!
Jag har fått lägenheten i Kungsör som jag tittade på i Fredags.
Det tog inte lång stund för dem att bestämma sig för vem de ville ha som hyresgäst:)
Så bra!!
Himmel vad glad jag blev.
Får nycklarna 1/8.så det blir inflytt efter semestern för min del,mitten av Augusti.

Stack ut på en kort träningsrunda innan dusch och frukost tillsammans med dotter och barnbarn.

Plockade i husvagnen innan det var dags att ta på uniformen och åka till jobbet.
Sms:ade min chef tidigare om att jag fått boende.Han blev jätteglad och gav mig en stor kram när jag så anlände till arbetsplatsen.

Jobbade på min långa dag.Bra körningar.Fint väder och folk superglada.

Sedan på kvällen innan det var dags att avrunda arbetsdagen hade jag ett härligt samtal med en röst som får mig så varm och leende.
Ojoj...vad äro detta?
Det visar sig snart ;)

Nu sova.Det är en dag imorn också.

Av Sirpa - 28 april 2014 18:02

Min löpträning är riktigt seg just nu,vartenda steg får jag slita för.
Andningen gör ont stundtals.

Har vilat lite extra då kroppen är knepig.Hoppade över långpasset igår Söndag.Tog en rejäl promenad lite senare på morgonen.
Bättre med något än inget.
Som träning ger ju inte promenaden ett dugg men jag kände att jag ändå fick luft.
5 km blev det.

Nu imorse,trots att jag kände mig glad och motiverad så blev det ett slitgöra med den lilla 4 km rundan jag tog.
Det känns som om jag hade ett gummiband i ryggen som håller emot...drar och stretar,håller mig tillbaka.
Är väl medveten om att det kan kännas på detta vis stundtals.
Får se om det släpper snart.

Tog lite vackra bilder från min runda,från en avstickare in i skogen.

Söta vårblommor tittar blygt upp

Liljekonvaljerna är på väg upp i mängd.Det kommer snart att dofta ljuvligt i den fina dungen

Vädret var helt underbart,lite kyligt i den tidiga morgonen

Av Sirpa - 28 april 2014 07:07

Låg i min bädd med Titti katt småsnarkande bredvid när det plingade till försiktigt i min mobil,som låg på sängbordet bredvid.

Tänkte först att det är från min yngsta dotter som brukar skriva ganska tidigt när hon själv gör sig klar för att åka till arbetet eller om hon mår dåligt,kanske hemma för vård av mitt barnbarn...

Klockan var straxt innan 6

Vände mig om och fick ett litet urrr ifrån Titti som vaknade till och tittade trött på mig.
Hon är så oerhört söt när hon är nyvaken

Bilden är från ett annat tillfälle när hon sovit:)

Nu tog jag så mobilen och hittade där ett så underbart,gulligt meddelande som fick mig alldeles varm inombords :) Jag låg en stund och bara log,kände in hur dessa ord påverkade mig.
Ord av värme,ömhet och omtanke.

Detta meddelande kommer att prägla min dag.Det gav mig energi som jag vet kommer att bära mig genom hela dagens händelser och sysslor.

Tänk att det finns en människa som kan beröra mig så,med sina ord.
Jag kan höra rösten,som redan efter en kort,kort tid får mig att le.
Tonläge,ord,formuleringar...allt känns ända in i själen...Berör:)

Att vakna på detta sätt :)
Helt underbart!

Av Sirpa - 28 april 2014 06:47

Vet inte vad som hände igår när jag skrivit ett glatt och fint inlägg med bilder och allt,sänt iväg.
Gjorde som jag alltid brukar göra...men det försvann!!
Undrar vart det tog vägen?

Gör ett nytt försök.

Skrev om min glädje över att få tag i bra saker till husvagnen.
Köpte en liten,gammal men fullt fungerande husvagnstv.
Gav en liten peng för den bara.

Vill inte ha värdefull teknisk utrustning i vagnen så detta är perfekt:)

Skall skaffa och montera upp ett litet väggstativ så bänkytan blir fri och tv:n kan sitta på sin plats under färd utan att skadas.
Så perfekt:)Jag har tv om jag vill titta,det är inte ofta men den kan ju stå på som sällskap och på så vis får jag in nyheter och annat av värde.

Tycker om detta med att ta tillvara sådant som andra inte längre behöver och vill ha kvar.

Fick med på köpet några prydnadskuddar som ägaren tyckte var helt fel i deras hem.

De passar superfint till färgerna på dynorna i vagnen:)
Återigen saker som får leva vidare.

Man ska inte kasta något utan att se sig om först om någon annan har behov av det man själv inte värdesätter längre.
Det om något är miljötänk och återvinning.

Investerade i en stekpanna som jag i min tur verkligen behöver:)
Har ju många års erfarenhet av husvagn och gasolspis.
Det gäller att ha en panna som tål den intensiva hettan som blir av gasol.
Så nu är det fixat:)
Lite i taget,det är njutningen i att skaffa sådant jag behöver.
Inte bara köpa,köpa.
Det skall vara njutfullt.

Säkert är detta en kvarleva,ett sätt som jag blivit uppfostrad till.
Har ju under uppväxten levt under knappa förhållanden,ytterst lite pengar.
Att värdesätta det jag har och att vara rädd om grejerna finns inpräntat.
Inte slit och släng som det är i mycket idag i våra liv.

Har i min tur lärt mina barn samma sak även fast vi hade god ekonomi när de växte upp.
Ser idag att det tänket finns naturligt hos dem:)Glädjande!
De för tänket vidare till sina små.

Var glad över det du har:)

Av Sirpa - 27 april 2014 07:14

Det är nu tre veckor sedan som Titti katt och jag blev husvagnsägare.
Känns helt underbart:)
Vi njuter så båda två att vårat "compact living"
Det räcker åt oss två i väntan på ett fast boende.

Jag är jätteglad och stolt över mitt fynd.Har döpt husvagnen till Alfred då bilen min,Volvo V 70:an heter Emil.

Det är svårt att tro att Alfred är 20 år gammal.Den är så oerhört välhållen.
De människor som ägt vagnen före mig måste ha älskat den minst lika mycket som jag,vårdat med ömhet.

Nu denna Söndagsmorgon ligger jag kvar i sängen,dricker mitt kaffe och bara njuter av tillvaron.

Fick syn på Tillbehörskatalogerna som jag plockade med mig från Caravan AB i Eskilstuna när vi gjorde upp affären.
Började bläddra och sedan var jag fast:)
Vad det finns prylar man kan köpa till om man vill.

Jag blev också så glad över de grejer jag fick med vid köpet.
Backspeglar till Emil bla,inte vilka backspeglar som helst utan marknadens bästa,populäraste och snyggaste:)

Sedan fick jag en ny fin trapp.
Anpassat efter Tittis tassar,med gummering och utan hål som hon kan fastna i som Åsa,försäljaren sade:)
Så omtänksamt!

Sedan fick vi med en del annat också som jag verkligen hade behov av.
Jag diskuterade inte priset alls på vagnen utan vi talade bara om vad och hur jag skulle använda vagnen.
Till en början som en fast bostad.

Om knappt tre veckor kommer jag,min yngsta dotter och barnbarnet gör första resan med vagnen.
Det bär iväg till Göteborg,två nätter i samband med Göteborgsvarvet.
Ska bli spännande att köra och känna hur den rullar efter bilen.

Har provat några mil hittills och det kändes jättebra.
Sedan i Juli bär det ju iväg till Öland:)
Längtar så jag blir alldeles tossig.
Älskar denna ö.

Denna söta servis fick jag också med:)

Det som nu står på tur att inhandlas är tvättmedel för rengöring av vagnen utvändigt.Det är ju lite speciellt för att inte förstöra lack,plastdetaljer och så.
Jag är mån om att hålla vagnen ren och fin.

Kommer att vinterförvara den i en lada som är torr och fin:)
Känns jättebra att ha det klart.

Sedan ska jag låta Caravan serva vagnen så allt är ok till våren igen.
Långt framtidstänk:)
Blir så när jag är mån om mina ägodelar.

Det som behövs till vagnen innan Ölandsresan är Stormlina till förtält,där kan det blåsa rejält.
Mitt tält är ju helt nytt och har ordentliga fästanordningar.

Vidare behövs sådant som stekpanna,lätta bestick och lite annat smått och gott:)

Kommer inte handla allt på en gång då jag är mån om min ekonomi.

Men drömma måste man få göra:)
Titta på allt som finns och njuta bara av tanken att jag kan köpa,om jag vill och behöver:)

Älskar min husvagn gör jag och idag skall jag hämta en husvagnstv som jag får köpa för en billig peng,antenn sitter på taket och allt klart,bara att koppla in och söka upp kanalerna.
Så ikväll kommer nog Titti och jag se på tv lite:)

Tillvaron är mysig!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards