Alla inlägg under juli 2019

Av Sirpa - 31 juli 2019 17:46

Himmel vad denna månad har gått fort.
Det är Augusti imorgon.

Juli månad har varit så fylld att jag knappt hängt med i allt med själen.

Augusti hoppas jag blir något lugnare

Av Sirpa - 31 juli 2019 07:24

Älskar katter.
Min lilla vackra Nova framför allt.

Av Sirpa - 31 juli 2019 07:21

I förra veckan då älsta dottern och jag var till en strand vid Mälaren utanför Eskilstuna och solade, badade och bara mådde gott, så kom denna lilla vackra varelse fram till oss där vi låg i sanden.

Jag tyckte lite synd om den och lät den klättra upp på min arm för att förpassa den till grönska istället.
Där i sanden var det ju skållhett när solen stekte på.

Googlade på den och det visade sig vara en larv som blir en vacker fjäril sedan.
Påfågelsöga.
Faktiskt att det går att se på prickarna larven har på sin kropp.

Naturen är förunderlig

Vi beundrade också en snok som kom simmande när vi var ute i vattnet.
Vi stod knäpp tyst i vattnet för att inte skrämma den så vi fick se den lilla fina ormen på nära håll.

Otroligt vilken kraft de har i sin kropp.
Då och då stannade den liksom upp i vattnet och reste upp ca 1 dm av kroppen för att spana framåt dit den simmade.

Så himla fin

Av Sirpa - 30 juli 2019 20:43

Kröp ner i sängen nyss och det var riktigt behagligt då sovrummet är svalt och skönt.
Den tunga och jobbiga värmen har dragit sig tillbaka.
Ingen är gladare än jag över det då de dagar som gått med grader uppåt +30 har fått mig att må riktigt uselt.

Nu småfryser jag här i sängen, under täcket och det får mig att må gott.
Vet att det svala kommer att gynna nattsömnen.
Förra natten blev det inte många timmar av sömn i det varma hotellrummet i Ljungby.
Fläkten igång hela natten.
Ändå badade jag i svett och påslakanet kändes för mycket på kroppen.
Men jag vill ha något på mig, om så bara ett tunt lakan.

Den här dagen var tuff och den vill jag lägga bakom mig. Mådde inte vidare bra när jag insåg att kollegor utnyttjar min vilja att jobba.
Blev dessutom kallad Konstig bara för att jag inte dricker alkohol.

Inatt ska jag sova gott.
Har sen Eckerö imorgon och börjar jobba efter 10.

Av Sirpa - 30 juli 2019 02:43

Ligger här i sängen, redo för att fara iväg till Ljungby station för att möta upp bussen jag skall ta över från kollegor och köra vidare till Stockholm.

Den har varit på Tomorrowland Festivalen i Belgien med två av mina kollegor.
Deras körtid är slut så jag behöver lösa av dem för att tömma bussen längs färd mot Stockholm som sista avsläpp.

Jag kom hit igår eftermiddag, tillsammans med två andra kollegor.
Den ena är med för att köra oss och den andre tog över en buss tidigt imorse för att köra den vidare till Hamburg.
Sedan blir han där i 6 dagar.

Vi har alla tre bott på hotell för att få den dygnsvila som krävs av lagen

Det har varit en varm och klibbig natt då det inte finns AC på detta hotell.
Jag bad att få en fläkt till rummet så det blev ändå drägligt

Somnade vid 23 tiden och vaknade 1.45 så det blev inte många timmar.
Det gör inget. Jag ska inte köra så länge och får sedan vila när bussen är städad och klar.

Kommer att släppa av festivaldeltagare i Jönköping, Mjölby, Linköping, Nyköping och Nyköping innan Stockholm angörs.
Kör sedan tom till Västerås och storstädning av bussen gäller
Den har ju varit iväg några dagar.
Så jobb har jag framför mig ordentligt.

Föraren som tar med sig de två kollegor som kommer är på sitt rum och vilar.
Fick nu veta att bussen är försenad.
De är fast i tullen i Helsingborg.
Sånt kan ta tid....

Av Sirpa - 28 juli 2019 22:30

Även denna Söndag körde jag Tågersättningsbuss mellan Bålsta och Stockholm Cityterminalen.

Värmen var grym idag!
Tempen stod på +32 grader när vi slet med resenärernas bagage.
Stod och jobbade i gassande solsken utan att komma i skydd någonstans.

Enda gången det var andrum var under själva körningen. Hade mycket bra AC anläggning i min buss och det är jag så tacksam över.
Hann svalna ner och torka svetten under de 35 minuter jag var på rull med full buss på 75 resenärer.
De var själva tacksamma över att få den stunden i svalka och vila.

Idag hade jag garderat mig med mycket vatten, saltgurkor och höll mig så mycket det bara gick i skugga.
De svarta uniformsbyxorna brände mot benen och klibbade fast av svetten.

Mitt långa hår blev som en våt pälsmössa när svetten rann.
Hade det i hästsvans men det var ju tjockt och varmt ändå.

Hade nån kommit med en klippmaskin hade jag nog klippt av mig allt hår, så jobbigt var det.
Sista vändan fick jag lasta in och även lasta ut allt bagage för 75 resenärer.
Var så slut att jag bara satt och flåsade med pulsen skyhög inne i det heta kvava bagageutrymmet, efter att jag lastat ut allt i ett tempo som var maxat.
Alla är ju så stressade och ska ha sitt bagage men ingen hjälper till.

Klev ut yr och vinglig därifrån för att gå in på förarplatsen och dricka vatten och svalna i fläktblåset.
Tog några minuter innan jag kvicknade till såpass att jag kunde flytta bussen och parkera den.

Denna arbetsdag blev "bara" 9 timmar mot Lördagens 15 timmar.

Nu ska det bli svalare är det lovat.
Jag välkomnar det.
Tycker så oerhört synd om alla gamla och sjuka människor som lever med värmen utan att komma undan den.
Likaså alla som jobbar ute i solgasset.

Sedan är ju inte alla värmekänsliga utan trivs oerhört i detta.

Jag är så tacksam över att vi har så bra bussar som stått pall i denna hetta.
Så härligt att kunna erbjuda resenärerna en behaglig resa

Imorgon är en ny dag och jag ska ut på lite annorlunda äventyr i jobbet.
Skriver om det senare.
Kommer garanterat uppleva något helt nytt :)

Av Sirpa - 28 juli 2019 20:44

Tvättade depåbilen idag dåden var full av insekter som mist sitt liv i fronten på bilen.

Många vändor med högtryck och borste blev det innan det släppte.

Av Sirpa - 27 juli 2019 21:46

Vid två tillfällen idag var jag på väg att tuppa av i värmen.
Inget hjälpte då vi var tvungna att jobba mitt i gassande solsken och +30 i skuggan.

Svetten rann på hela kroppen och jag var yr, darrig och illamående.
Till sist var jag alldeles kallsvettig och fruktansvärt hög puls.
Kroppens termostat kämpade förtvivlat.

Fick lov att lägga mig ner i skuggan och bara stänga av allt en stund.
Kollegorna oroliga över hur jag såg ut.
Alldeles gråblek och darrig.



Återhämtade mig efter ca 30 minuter såpass att jag kunde köra turen som var aktuell till Stockholm.
I bussen gick det ok då det var AC och fläktar.
Men ute var det kört bara efter nån minut.

Jobbade i nästan 14 timmar i denna hetta.
Nu helt slut hemma.
Har duschat, ätit och fått i mig extra salt

Hade svalkande melon med och gott om vatten. Det räckte inte ändå för att hålla mig sval.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards