Alla inlägg under april 2022

Av Sirpa - 29 april 2022 04:32

Vet inte riktigt vad som väckte mig men det blev väldigt tidigt iallafall.
Redan 2.30
Kunde inte somna om fast jag gjorde ett tappert försök.
Katterna hade också vaknat och tyckte att det var dags för frukost och ut.

Gick upp straxt efter 3 och drog igång kaffebryggaren. Laddade in mera ved i köksspisen som ännu var varm efter gårkvällens sista laddning av go björkved.

Vi har stängt av dieselpannan för att spara på den skvätt diesel som är kvar till i höst istället.
Så på natten går tempen ner rejält i huset.
Den är ju gammal och dåligt isolerad.
Vi har varsitt elelement i sovrummen ifall det blir för kallt.
Inne i mitt sovrum var det +15 när jag vaknade. Det blir så rå luft i huset om vi inte hjälper till med eldningen i köksspisen.
Så slitet med veden kommer till nytta verkligen

Jag får ont i luftvägarna om det är för kyligt när jag sover.
Det sägs att man sover bättre i kallare temp men det stämmer inte på mig.
Alla är vi olika.

Det ljusnar ute nu och det tycker jag känns skönt att ljuset kommit åter och det inte är becksvart när jag åker tidigt till jobbet.

Snart dags att ta på uniformen och åka iväg mot depån i Hallstahammar för att hämta ut dubbeldäckaren.
Idag bär det iväg till Västerås för hämtning av ett företag som ska till Stockholmsmässan i Älvsjö

Mitt ut i Stockholms rusningstrafik har det här gänget valt att åka tidsmässigt. Det är bara att gilla läget.
Vi kommer fram när vi kommer.
Jag kan inte flyga med bussen och med en dubbeldäckare vinglar jag inte iväg och letar några genvägar i Stockholm utan det är bara att hålla sig till de stora vägarna som all annan trafik

Sedan jobbar jag hela Lördagen och ledigt Söndag- Måndag.
Planerar att tvätta fönstren här i huset och dom är några stycken.
15 fönster som 11 av dessa måste öppnas och tvättas även emellan.
Dvs 4 sidor glas på varje fönster.
Det tar ett tag att pyssla med.

Gamla fönsterglas som är vågiga och riktigt svåra att få fina.

Nån av de lediga dagarna ska jag hälsa på gamla mamma. Hinner ju inte under arbetsdagarna då jag är borta från ottan till sena kvällarna.

Nu larmade min mobil att det är dags att gå upp. 4.30
Så det är bara att komma i kläderna, bädda och åka iväg.
Bussen ska vara startad 5.50 och jag har ju en resa till depån på 35-40 minuter först.

Av Sirpa - 28 april 2022 20:45

Stockholmsmässan Älvsjö igår och Kistamässan idag.
Imorgon Stockholmsmässan igen.

Tar dit olika gäng och ägnar sedan timmar under väntan till att vara ute och gå, städa buss, vila, snacka med kollegor från olika bolag

Av Sirpa - 26 april 2022 07:57

Hade svårt att sova inatt på grund av att jag ansträngde kroppen för hårt under två dagars tid.

På tidiga morrontimmarna kommin katt Nova och lade sig tätt intill mig och spann och det hjälpte mig att slappna av och sova några timmar till.

Katter kan !!

Av Sirpa - 26 april 2022 03:45

Måndagen gick helt åt till att slita med motorsåg, vedklyv och grenkap.

Började morgonen med att bråka igång motorsågen.
Vet inte vad jag gör för fel men den bara vägrar starta fast jag gör precis som instruktionen säger.

Gjorde rent filter och spände kedjan som slackat lite.
Känns lite som att den bara måste jävlas för till sist hoppar den igång och går hur bra som helst.
Men himmel vad den får slita ont!!
Min kropp också.

Astungt med skyddsmunderingen som måste vara på hela tiden.
Byxorna och stövlarna väger bly men jag vet ju att dessa måste vara på om olyckan skulle vara framme.
Det är lätt att snubbla till eller att nån stock rör sig plötsligt.

Röjde sly ute i hästhagen först av allt då asparna som växer där hotade med att dra ner elledningarna när det kom stormvindar.
De grövsta var drygt decimetern så det var bra att ha motorsågen till hjälp.
Annars brukar vi handsåga där.

När det var klart fortsatte jag med björkveden.
Nu är det bara de tjockaste kvar när jag jobbade på hela dagen igår och motorsågens kedja börjar bli trötter.
Går nog inte att fila till så mycket mera.
Min lilla såg är nog för klen för värstinstockarna som är ca 35-40 cm tjocka och jättegamla och hårda som sten.

Samlade ihop resterande i en ny hög så allt blev komprimerat.
Vilket slit det var!!
Gick att rulla som tur var.

Fortsatte att klyva, samla i skottkärran och köra bort till vedhögen, stapla snyggt. Har vid det här laget fått ihop tre kubik ved.
Körde 8 skottkärror knökafyllda.

Sedan var det dags att ta hand om det jag fällt i hagen kvista av och samla ihop.
De tjockaste bitarna får gå på vedhögen och ligga på tork till eldning.
Hade fällt säkert 30 större som gick att använda, resten bara kvistar och skräp.

Sedan var jag totalt slut i kroppen.
Fysiskt arbete är toppen men hu vilken kraft det tar.
Har nu hållit på bägge fridagarna utan mer vila än nattsömnen som nu inatt varit riktigt illa.
Har vaknat massor med gånger av att händerna varit bortdomnade.
Säkert motorsågens vibrationer.

Men så skönt med vetskapen att vi har ved så vi klarar vintern.
Likaså intressant att få prova på helt egen hantering av vedtillverkning.
Jag kommer fortsätta med det sålänge jag är frisk men inte såna stora mängder åt gången.

Det som nu är kvar ska jag klyva vartefer.
Stockarna får ligga sålänge. Dessa ska till viss del sågas upp till tex några rejäla vedkubbar.
Ett par stockar går åt till hönsgården.
Resten ved.

Ligger nu vaken i tidig timma och bara existerar.
Har framför mig många dagar av körningar åt olika håll
Börjar imorgon med en hämtning från Loka Brunn med dubbeldäckaren till Örebro.
Sedan följer flera dagar med körningar till Kistamässan och till Stockholmsmässan i Älvsjö.
På Lördag har jag en Bröllopskörning :) Det ska bli kul och lite annorlunda.

Flera timmars uppehåll i Stockholm och då ska jag ha med mig bra skor så jag kan vara ute och röra på mig

Har nu ända sedan Påsk lagt om min kost så jag inte äter socker och onyttigheter alls.
Det känns riktigt bra. Tufft första dagarna men jag gav mig inte.
Var inne i en sväng med grymt sockersug, framförallt kvällar
Det har släppt och det känns skönt.

Nu ska jag sova några timmar till.
Domningarna har gett med sig.

Av Sirpa - 24 april 2022 20:01

Idag körde jag igång med att kapa resten av björkarna som ligger i en mäktig hög ute på gården.

Fajtades med motorsågen som vägrade starta innan jag blev riktigt förbannad på den och tog i ordentligt.
Då gav den med sig och startade.

Dottern tog foto när jag precis hade kört igång jobbet.
Höll på i 5 timmar idag och ska göra resten imorgon tänkte jag.
De grövsta rår inte min såg på så dessa lämnar jag till svärsonen att fixa senare

Av Sirpa - 23 april 2022 21:27

Idag hämtade jag gäster från Arlanda och släppte av i Västerås.

En kort arbetsdag på 6 timmar bara.

Kom hem och åt lite middag och satt vid köksbordet i ett par timmar och bara existerade.

Två fridagar ligger framför mig med massor att göra härhemma.

Av Sirpa - 21 april 2022 17:43

Fick en lite speciell parkering vid hotellet. Finns inte plats för turistbussar så jag fick stå i en gång till den just nu nedstängda utepoolen.
Jättebra plats som jag är så nöjd med.

Vände bussen idag för att vara säker på att jag kommer ut imorgon när det är dags att hämta mina gäster i Stenungsund.

Av Sirpa - 21 april 2022 17:37

Så grymt vackert här med alla vårblommor, grönskan, Bohus Fästning, vattnet och allt längs mina promenader här

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards