Alla inlägg den 26 juli 2018

Av Sirpa - 26 juli 2018 19:18

Nu frodas tomaterna i värmen.
Mycket vatten går åt till att hålla dem fräscha

Av Sirpa - 26 juli 2018 04:37

Sitter nu på vår blomstrande sköna balkong i tidig morgontimma.
Det är svalt, fläktar litegrann.
Doftar Änglatrumpet som växer på en balkong snett nedanför oss.

Har sovit några timmar, med vidöppet sovrumsfönster.
Enda sättet, då det är så fruktansvärt varmt.

Gick och lade mig vid 22 tiden igår kväll men det var inte lätt att somna.
Människor är ute på sena kvällar och nätter nu när det är över +32 på dagarna.

När jag cyklade hem igår efter en lång arbetsdag så trodde jag att förståndet skulle ryka.
Det var så hett i solen.
Vid det laget återigen +34 i skuggan.

Vilken sommar.
Vecka efter vecka med enorm värme.
Skogsbränderna härjar i hela landet
Det blossar upp nya varje dag.
Många av dem anlagda.

Människor är så utom verklighetsförankring att de tänder på för att få häftiga filmer då blåljuspersonal rycker ut.
Vad är det för fel på mänskligheten?
En stor del kämpar frivilligt med släckning medans andra eldar på.

Vårt land håller på att förgöras av hjärnlösa idioter.
Med focus på allt annat utom vettigt tänk.

Många sjuka individer får utlopp för sina begär och lustar genom att tända eldar som har en förödande effekt i det torra vädret.

Skrämmande verklighet.

Det är så tyst och skönt här på morgonen.
Jag gick upp en dryg timme innan jag ens behövde.
Ville uppleva stillheten och svalkan.
Bara sitta och njuta av kaffe, våra vackra blommor och känslan av att inte vara varm och klibbig på huden.

Igår blev det två iskalla, snabba duschar för att klara av att göra något hemma.
Skulle behöva städa här men ingen av oss orkar just nu, så det får vara.

Sambon klippte sig riktigt kort igår då hans hår växer så fort.
Tjockt härligt hår som inte är skönt i värmen.
Vet ju bara min långa man hur varm den är.

Idag har jag Kundsupport på depån.
Skulle kört egentligen men K som nu är chef när F är på semester, lyclades få bort körningen så jag kan jobba med kontor idag.
Det hjälper mig oerhört för då kan jag få min lediga fredag som jag så väl behöver.

Min veckovila är redan förkortad från förra veckan då jag jobbade så mycket.
Nu måste jag ta den för att inte vara olaglig.
Ledig Fredag och Lördag.

Det ser jag fram emot efter dessa dagar fyllda av jobb.
Men det är bättre när jag inte behöver tamps med jobbet hemma ensam.
Nu har jag stöd av chefen på andra sidan skrivbordet.

Idag ska jag dessutom rasta vovve ett par gånger minst.
En liten tjej som matte behöver hjälp med medans hon jobbar.
Det ska bli jätteskoj och ger mig dessutom pauser som jag så väl behöver i jobbet.



Jag ska försöka ta nåt foto på henne och visa vilken sötnos hon är.

Igår tog jag redan på lite småplantor som jag satt på jobbet.
Det finns en blomma där som fröar av sig massor och dessa hade jag strött i jorden hos en större blomma.
Nu fick de hänga med hem för att bli omplanterade för tillväxt.

Sedan norpade jag skott från en Palettblad som frodas där.
En manlig kollega har drivit upp den från skott och den är jättefin.

Tänkte rota skotten och ge till min yngsta dotter också som älskar blommor som jag.
Att driva upp dem från frö eller skott är ju alla roligast.

Dessutom har jag skott på väg per post från Finland, från en kusin som klippt ner en växt som levt i släkten i generationer.
Lyckas jag rota dessa blad så går blomman vidare i vår släkt här i Sverige.
Sådant är helt underbart.

Har ju redan nu en Sådan hemma som kommer från min mormors mor.
En flerbladig Hibiscus vars blomma påminner om en ros när den blommar.
Den har redan givit upphov till många nya plantor.

Sånt är roligt
Nu frodas den sortens växter i värmen och ljuset.
Vatten och näring och grönskan är härlig.

Nu ska jag straxt ta på mig och cykla till jobbet.
Kan vara skönt att finnas på plats redan när vovve anländer
Blir en lite annorlunda dag på så vis.

Känslan också att vi båda kommer att bli kvar på den depå vi är på nu sedan flera år tillbaka.
Spännande tid framför oss.
I ny äganderegi och annorlunda anställningsform.
Vem vet vadframtiden bär med sig.

Kanske kör vi båda i Norge nästa sommar :)
Det visar sig.
Jag vill jättegärna prova det iallafall.
Köra båtturister uppför Trollstigen och Gejranger tex.
Vore lite häftigt

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards