Direktlänk till inlägg 29 januari 2019

Busväglag

Av Sirpa - 29 januari 2019 02:17

Måndagen bjöd på ett riktigt busväder med blåst, snö och halka.

Vaknade extra tidigt då jag visste att det skulle bli snöfall och blåst.
Hade läst på fb att det kom nerifrån landet och skulle nå våra trakter under natten.

Åkte tidigare hemifrån, ut på E18 och lika snart av den igen vid Hackstaavfarten då trafiken kröp fram. Åkte gamla vägen till depån i Hallstahammar.

Min buss stod inne i verkstadshallen så den var varm och torr.
Där ställde jag den i Lördags kväll.
Riktigt skönt att veta om detta och kunna ta det lugnt med förberedelserna.
Hann med extra putsa på bussen.

Kom till Köping och tog ombord de första gästerna. Vidare Hallstahammar och sist Västerås. 25 gäster totalt.
Lugnt och fint.
Väglaget var inte kul.
Trafiken segade fram och jag låg en hel del i vänsterfil och passerade mängder med fordon
Jag hade ju den möjligheten och tog den.
Körde tryggt och säkert.

Vek av mot Uppsala och där lättade det upp något. Den mesta trafiken åkte mot Stockholm. Små otäcka bilar som jag tycker är livsfarligt att ge sig ut i under vinterväder som detta dygn
Osäkra förare, rädda, med bilar som snön inte ens var bortborstad på.
Samma sak varje år.
Ingen framförhållning alls.

Vi pausade på macken i Uppsala som vanligt men lite kortare denna gång.
Utanför Uppsala avtog snöfallet och det var samma fina vinterväglag som i Lördags ända till Grisslehamn
Jag satt och pratade och skojade med mina goa gäster i bussen hela vägen.

Framme i bra tid ändå fast det var knöligt första sträckan.
Stängde ner och gick in på terminalen.
Hade noga informerat mina gäster om de nya rutinerna på terminalen.
Lite gäster ombord denna dag.
Under 300 hörde jag sedan vid välkomstutropet.
Fick en enkelhytt. Kändes bra då jag var trött.
Åt Stekt fläsk med löksås och potatis.
Tog med kaffe till hytten
Bytte om och skulle krypa ner under täcket då jag insåg att min mobil inte laddat under natten och hade bara 24% kvar.
Nåt var fel då det inte hände nåt när laddkabeln kopplades på.
Bytte om igen, gick till Taxfreebutiken.
Köpte där en universalkabel och den fungerade.
Så det var bara kabeln som tur var.

Kunde lägga mig ner och slappna av.
Kan ju inte vara utan mobil när jag jobbar.
Lät mig gungas till sömns. Båten krängde och slog i den höga sjön
Mig gjorde det inget.
Väcktes snart igen av att personalen bytte ut madrasser i hytter som ingen hyrt.
De var inte tysta direkt så det var färdigsovet för min del.
Trist att de inte tog hänsyn till oss som behövde vår vila på överfarten till och från Eckerö.
Fick kanske 15 minuter sömn denna resa.

Kaffe med kollegorna innan hamngång i Grisslehamn igen 14.30
Igång med bussen, lastade snabbt och hemåt i bestämt tempo.
Väglaget helt ok förutom straxt innan Västerås då det var sörjigt av allt saltande.
Tacksamma gäster gick av i Västerås.
Fortsatte till Hallstahammar och sist Köping
Ett riktigt härligt gäng med idag som var jättenöjda med min körning.
Fick en påse gottis av en gäst som tyckte att jag var värd extra
Tar det som en fin gest av tacksamhet.

Städade ur det grova som inte var mycket denna resa. Rullade till depån och genomförde all städning och tömning toa, samt tvätt och diverse påfyllningar i flygande fart.
Avslutade med att tömma den stora soptunnan inne i bagageutrymmet.
Med öppning från toan.
Den töms sällan av någon då den är så krångligt till. Man måste kravla in i bagageutrymmet och låsa upp med en speciell nyckel. Fyllde även spolarvätska.

Parkerade bussen ute som jag blivit tillsagd.
Skrapade, borstade och tinade fram Cindy som snöat igen helt under alla timmar jag var borta.
Låste och stängde allt noga på depån först.
En kollega var kvar på rast så han larmade på sedan. Kom hem trött och hungrig som en varg.
Hade ju inte ätit på många långa timmar.
10 timmar tidigare faktiskt.

Fixade kaffe och äggmacka.
Åt vid tv:n och lekte med en busig Nova.
Hon var glad att få hem mig.
Två lediga dagar väntar och det är välbehövligt.
Tvättstuga tisdag morgon först av allt.
Jobbkläderna måste tvättas upp.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Av Sirpa - Fredag 19 april 16:38

Under vecka 15 blev det till att jobba med Tågpassning först åt Let's Go i Örebro under Onsdagen. Tog min husbil dit och installerade den utanför depån för att sedan köra tågersättning Örebro, Kumla Hallsberg på eftermiddagen. Var på väg tillbaks...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards