Direktlänk till inlägg 4 juni 2024

Kämpar för hårt

Av Sirpa - Tisdag 4 juni 05:42

Jag har ju sedan många år tillbaka haft problem med att jag inte riktigt klarar av höga temperaturer.
Dvs att jag inte kan utföra alltför ansträngande fysiska arbeten när det är så varmt och dessutom kvabt som det varit några veckor nu.

Men det går ju inte att bara strunta i arbetsuppgifterna som finns runtikring en när vi dessutom bor som vi gör.

Under Måndagen tex var jag inne i träddungen i hästhagen och sågade ner sly och trän som hotande växte nära elledningen som går till huset vi hyr.
Där måste vi hålla rent helt enkelt.

Svetten rann på hela kroppen på mig och till sist måste jag ge upp och gå ner i lilla pluttepoolen för att få svalka.
Var alldeles yr
In med vätskersättning och in i skuggan.

Det ligger åska och trycker som suger grymt på energin dessutom.
Luften är jättejobbig stundtals.

Bar in torr och bra ved till vårt förråd inne i mitt gamla sovrum, inför vintern. Vill få in så mycket som det bara går in nu när det är så torrt.

Igår tömde jag ur husbilen då tjejerna ska iväg med den till Småland över helgen.
Sedan satte jag igång att städa ur husvagnens förtält då där var översållat med pollen på precis allting.
Ut med allt, skakades och hängdes på vädring. Dammsugning och våttorkning för att få bort det gula som att på varje mm i textilier, möbler, mattor och tom husvagnens/förtältets väggar.
Ett drygt jobb i värmen.

Kände mig som en urlakad trasa efter det jobbet som var nödvändigt då vi ska fira barnbarnets skolavslutning och duka fint därinne. Det verkar ju bli regn imorgon onsdag då avslutningen är så vi vill ha utomhus men under tak.
Inne i huset går det inte då det blir som en bastu på dagarna.

Sedan blev det molnigt med kraftig blåst.
Åska så nära som i Strängnäs men inget hos oss. Bara tryckande jobbigt.

Mot eftermiddagen blev det till att bara ta det lugnt. Låg och läste inne i mitt sovrum. Somnade till korta stunder.
Kallsvettig och lätt illamående.
Kände att det blivit för mycket i den tryckande värmen.

Mitt rum var som en bastu i den gassande eftermiddagssolen som ligger på mot mitt sovrum hela kvällen tills den går ner.

Vad jag längtar efter att få komma bort från allt det här som suger energi och inte fungerar.

Nu kommer det snart regn och då kommer nästa oro.
Kommer pumpen i brunnen att fungera eller kommer vi att ha översvämning i källaren igen.

Nu har jag sovit tungt och gott hela natten. Vaknade tidigt och har nu vädrat ur i den friska morgonluften.
Det kommer vara behagligt några timmar innan det värms upp igen och vi har ca 30 - 35 + grader inomhus och kvavt.

Såg att jag får in lite pengar på skatten och det känns bra. Kan lägga undan så det finns till diesel och elräkningar under vinterhalvåret.

Det är inte tal om att ha semester eller unna sig något extra för dom pengarna.
Nä, dom ska pumpas in i den här gamla kåkens icke fungerande system.

Hett som helvete sommartid och svinkallt på vintern och hutlösa kostnader.

Hoppas på en kommande lösning.
Vi väntar på besked....

Vackert har vi trädgården iallafall.
Mycket blommor och nyklippt gräs.
Nöjd Ludde Basset som älskar värme. För honom är vinterns kyla en plåga.
Gamla gubben.

 
 
Ingen bild

Krister

Tisdag 4 juni 09:24

Hej, borde inte det ligga i hyresvärdens intresse att hålla rent från sly och annat i fastighetsunderhåll, kan jag tycka.

Sirpa

Tisdag 4 juni 10:50

Inte i det här fallet tyvärr. Det är alltid vi som fixar den biten. Det är så mycket som är eftersatt här så vi kommer att flytta så fort ett bygglov är klart. Jag kommer att hyra ett helt nybyggt hus då och det för hälften av den boendekostnad jag har i det här gamla.
Så jag har en plan....det tar bara lite tid

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 12 juni 19:59

Äldsta dotterns son är väldigt aktiv den här första sommarlovsveckan. På förmiddagen har han sommarfotboll. Sedan snabbt in med lite mat och ombyte till stövlar och flytväst. Igår Tisdag var det mormors tur att hämta från fotbollen och se till...

Av Sirpa - Onsdag 12 juni 19:39

Nu är jag med husbilen i Örebro, redo för att sticka iväg med bussen till Oslo Gardermoen imorgon bitti för att hämta gäster som anländer från Taiwan. Vi kommer att vara på resa i 5 dagar i Norge innan jag kör över gränsen till Sverige igen för at...

Av Sirpa - Måndag 10 juni 08:11

De dagar jag var ut med lillbussen och den lilla grupp jag körde i Norge bar jag riktigt bortskämd med fantastisk mat, härligt boende och mycket egentid som jag gillar. Tog lite foton på några av de tjusiga upplägg som jag fick njuta utav. Resele...

Av Sirpa - Måndag 10 juni 08:05

Jag var ju rätt nyligen iväg på en resa i Norge med en mindre grupp amerikanare+ deras reseledare. Bland annat var vi till Ålesund där jag fick hänga med på en tvåtimmars tur med RIB båt. Det var riktigt häftigt. Tyvärr var det väldigt dimmigt...

Av Sirpa - Måndag 10 juni 07:51

Jag var tillsammans med min äldsta dotter på mitt barnbarns fotbollsmatch i Lördag. Jättespännande jämn match mellan Jäder - Södertälje P13 Mitt barnbarn satte första målet och det var en stolt mormor som hejade fram sin spelare. Laget har u...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards