Direktlänk till inlägg 7 juni 2015

Vaknade med tungt hjärta....

Av Sirpa - 7 juni 2015 05:38

Gårdagen....6/6 2015
Svenska Nationaldagen blev ett fruktansvärt jobbigt minne i mitt liv.

Känner att jag vill lägga den bakom mig så snart det bara går, i själ och hjärta.De hårda orden och den kränkande behandling jag blev utsatt för.

Fick verkligen bevis för hur lite vi bussförare betyder i vissa människors ögon.
Hur vi kan behandlas på det mest vidriga, nedlåtande sätt som det bara går i detta land, i vår yrkesroll, när vi försöker sköta vårt arbete på bästa sätt.

Jag har själv hittills haft det bästa tänkbara bemötandet mot mina kunder och medmänniskor, men det har jag inget för, känner jag nu.

Återigen var det dags att bli utsatt för totalt oacceptabel behandling, för att jag inte tillät kunder åka gratis i min buss.

Jag blev kallad vid ord som jävla kärring, kossa, idiotjävel och som inte det räckte, spottad emot.....

Ett gäng på ca 10 ungdomar, i blandade åldrar hade redan varit på bussen före mig och krävt att få åka gratis, då vi inte tar emot kontanter.
Jag blev varnad för detta gäng redan innan jag lämnade Köping, av de två manliga kollegor som åkte i bussen före.
Förare och en elev han hade med sig, som var ute på linjekännedom.
Två stora karlar som dessa ungdomar redan varit på.

Vid busstation i Kungsör, i min egen bostadsort.

Även de hade blivit utsatta för hårda ord.

Nu stod turen till mig.
Jag var fast övertygad om att lösa situationen på ett diplomatistiskt och shysst sätt, men fick aldrig en chans.
De var redan så uppretade och triggade sins emellan av nekandet från föregående buss.

Jag blev ett lätt offer i deras värld.
10 ungdomar mot en ensam kvinnlig förare.
Det var bara att ge järnet så skulle de få åka ändå, var nog deras tanke.
Jag försökte hjälpa, finna lösningar och när det inte lyckades började orden och namnen hagla över mig.

Till sist kontaktade jag Trafikledningen i Västerås och bad om hjälp och råd.
Trafikledaren kontaktade polisen i Köping.
Orkade inte strida mera och fann situationen helt utom min kontroll.
Det spelade ingen roll vad jag sade så mötte det ingen gehör från gänget.

Straxt var det dags för mig att åka.
Jag körde fram till hållplatsen och tog på en kund.
Hela gänget stod utanför och orden fortsatte.
Jag hörde fraser som..
Gå in bara, hon kan inte göra nåt...
Skit i henne, gå och sätt dig bara...
Jävla kärring...fan vad oshysst...

En kille såg hånfullt på mig och sa att jag skulle minsann få ta det sedan när jag fick höra hur de farit illa av att jag inte låtit dem åka...
Att de brukar få åka gratis...

Vem låter kunderna åka utan att betala för sig??
Vem?
Om detta påstående var sant så får jag en viss förståelse till att vi har detta problem att tampas med.
Sådant sprids som en löpeld, att man får åka gratis.

Kom iväg i god ordning, i tid.
Mötte polisbilen längs vägen när jag åkte mot Köping, i full fart.

Hoppas de åtminstone kom till tals med dessa ungdomar och att de fick med sig något i tanken.
Att det inte är ok att bete sig hur som helst...
Från vår sida en riktig markering iallafall att vi inte tar emot allt, att det finns gränser.
Vi bussförare är människor som försöker sköta vårt arbete så bra det någonsin bara går.
Allafall gör jag det!
Med glädje och yrkesstolthet, hjälpsamhet och vänlighet.
Så långt det bara går!

Suck!

Jag har hittills älskat mitt arbete men nu ligger det bara som en jobbig ångestklump i magen, att återigen idag, ge mig ut och försöka göra mitt bästa.
Det jag vill är att alla som åker i min buss gör rätt för sig.
Betalar för sin resa.
Antingen med förköpt biljett, sms biljett eller betalkort.
Alternativen är många...

Hot, hårda ord och kränkande behandling av mig är ingen lösning.
Ingen som utsätter mig för sådan behandling, får åka med.
Jag brukar göra mitt yttersta för att hjälpa alla.
Igår lyckades det inte och det får jag bära med mig som knivar i mitt hjärta och min själ.

En ny dag...och det känns inte bra!
Jag mår riktigt dåligt!!

Min arbetsglädje är borta...mitt hopp om värdig behandling existerar inte idag...
Jag är sänkt!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards