Alla inlägg under juli 2024

Av Sirpa - Torsdag 11 juli 22:23

Det är rätt tuffa körningar som jag ägnar mig åt denna sommar.
För andra gången så körde jag med tom buss från depån i Örebro, över gränsen vid Charlottenberg och över Hardangervidda till Fossli hotel där jag nu övernattar för att imorgon bitti köra vidare till Flygplatsen i Bergen för att hämta mina gäster.

Åkte 5.50 från Örebro och landade 15.35 här vid hotellet.
Hann ha 15+30 minuters raster i färdskrivaren.
Som tur blev det inte mer än så. Hade 12 minuter körtid kvar innan nästa rast måste in då jag kom till hotellet och parkerade.

Tankade och köpte kaffe på CircleK i Charlottenberg. Hade med mig färdigbredda mackor som fick bli frukost och lunch.
Sedan fick middagen bli nudelsoppa och knäckemacka på rummet.
Har ju vattekokare med mig på resorna.
Givetvis kaffe.

Var så galet trött att jag somnade vid 19 tiden och vaknade igen 21.30 av att det var så varmt på rummet.
Elementet hade hoppat igång så det var inte underligt alls. Drog ur stickproppen ur vägguttaget.
Ligger nu med öppen balkongdörr ut och har fixat mig en kopp kvällkaffe.
Skönt att bara ligga och läsa och softa.

Det regnade tidigare då jag checkade in och allt här utanför bäddades in i moln.


Ska gå upp tidigt imorn och ta en dusch innan jag fortsätter de tre timmar som det tar att åka till flygplatsen i Bergen.
Jag tror det är Japaner jag ska köra i dagarna 5.

Av Sirpa - Onsdag 10 juli 19:33

Mot kvällningen hördes åskan mullra på avstånd och himlen såg ut märklig ut...

Av Sirpa - Onsdag 10 juli 07:17

Jag är nu inne på min tredje lediga dag härhemma och det innebär att det snart är dags att fara iväg igen för att köra nästa grupp i Norge.

Första lediga dagen hemma blev som vanligt till att packa upp, köra tvätt och försöka landa hemma en stund.

Åkte och hämtade paket från Okq8 i Torshälla som kommit medans jag var i Norge.
Det var en hel del dryck och annat till min yngsta dotters 35 årskalas som jag ska fixa den 20/7.
Hon fyller redan den 18:e men att kalasa är ju bäst under helgen.

Inget är bestämt ännu vad som kommer att serveras. Dryckerna har jag klara. Det blir ju givetvis bara alkoholfritt och gott
Vi dricker ju inte alkohol.

Jag har sovit mycket under ledigheten.
Inte på dagarna utan det har blivit tidigt isäng och tidigt upp men minst 8 timmar per natt.
Så skönt med den egna sängen efter alla olika modeller av hotellsängar.

Pooldopp självklart.
Det är ju inte så jättevarmt så pooldn håller en temperatur mellan +14 och +18 grader.
Svalt och skönt för mig.
Tjejerna gillar inte så kyligt.

Igår var jag tillsammans med mitt barnbarn Isaac och hälsade på min gamla mamma ett par timmar.
Vi hade handlat med lite gottigt åt henne och blommor.

Efter det for vi vidare till Västerås och besökte butiker innan vi åkte hemåt igen längs den lilla Rytternevägen.

Där stannade vi till vid den lilla kyrkoruinen och fortsatte sedan till Kvicksund.
Då vi hade husbilen och åkte i och dessutom planerat att äta lunch i husbilen så blev det parkeringen vid Kvicksundsbron som val.

Jag fixade till efter önskemål från Isaac Köttbullar och mos med Bostongurka.
Medans vi åt lyssnade vi på en pod med spökhistorier :)
Isaacs favoriter.

Sedan bar det av hemåt då vi inte hade så mycket tid kvar när Isaac med mor skulle bort på annat.

Men vi planerar fisketur med övernattning när jag är ledig nästa gång.



Av Sirpa - Söndag 7 juli 02:01

Nu ligger jag och lyssnar på ösregnet som smattrar mot fönstret på Hotell Charlottenberg.
Det är varmt i rummet fast jag har en fläkt som stått på hela tiden sen vi kom hit igår kväll.

Har varit ut på en 5 dagars med Kineser denna gång. En liten grupp på bara 14 goa gäster och en toppenreseledare vid namn Steve.

Åkte tom från Örebro i Onsdags till Fossli Hotell som ligger vid Vøringsfossen. En riktigt dryg körning som tog sin modiga tid.
Landade på hotellet 63 mil senare jättetrött.
Sov en god natt på det gamla slitna retrohotellet och tog på morgonen wn timmes vandring runt ikring forsen och alla trappor och gångbroar.

Njutfullt då det inte var en människa ute där det i vanliga fall är fullt med folk och liv.

Checkade ut efter dusch och god frukost och åkte vidare till Bergen där jag skulle hämta gästerna från flyget.

När dem anlänt åkte vi in till Bergen.
Dem åt middag där och besökte lite ställen medans jag väntade.
Sedan tillbaka till flyget och incheckning Comfort hotell

Nästa dag var tidigt iväg till Flåm där gästerna åkte Flåmbanan.
Jag roade mig i Flåm och hade fullt upp med mitt. Tvätta vindrutan från insekter.
Äta lunch i bussen. Provade nya parkeringen som vi bussar fått.

När gästerna anlänt åkte vi vidare till Eidfjord där vi åkte med en båt ut på fjorden.
Besättningen gjorde en kul grej då dem gick nära intill en fors och tog en hink vatten från isglaciär och bjöd att smaka.

En trevlig resa som reseledaren bjöd med mig på.

Efter detta for vi en snabb sväng in vid Vøringsfossen så gästerna fick se den.
Sedan vidare till Highland Lodge hotel i Geilo, med ett fotostopp längs vägen över Hardangervidda.

Då var jag jättetrött efter lång dag och måste parkera bussen 10 minuters gångväg från hotellet.
Det kändes jobbigt då jag bara ville vila.

Fick en hel liten lägehet att bo natten i.
Fullt utrustad med allt för boende en längre tid.
Sov som en gris den natten och vaknade utvilad.

Tidigt iväg och tankade buss
Lasta och köra till Oslo. Toastopp i Veme vid macken där. Väl framme i Oslo och Vigelandsparken med avsläpp på framsidan och sedan hämtning baksidan. Tog en promenad på den fina kyrkogården i till medans gästerna gick igenom parken.
Vägbyggen i Oslo så det blev krångelväg in till parken först.

Oslo är en jäkla stad säger jag bara.
Strul och krångel, trångt och bökigt med en himla trafik ständigt.





For vidare med gästerna ner på stan.
Dem skulle äta lunch och vandra omkring.
Jag hittade ingen parkering inne i stan, bussar stod överallt.
Så det fick bli parkering ute vid museerna.

Hämtning 3 timmar senare och full fart mot Sverige och Charlottenberg.
Där tokrusning in för att kasta i sig middag på Asian food innan dem stängde.
Steve ville ha mig med på maten så det var bara att stressa på.

Sedan incheckning hotellet.
Jag med magvärk av stressen och lätt illamående då jag var trött efter ännu en lång dag då jag bara ville krypa in på rummet och få tyst omkring mig

En härlig grupp denna men också väldigt livlig och intensiv.
Allt går i hundra knyck så det är bara att hänga på i tempot
Jag är ju ensamvarg på mina resor och så fort jag kan tar jag mig egentid
Vill helst inte äta med grupperna eller umgås mer än i bussen
Det räcker gott.
Det blir många foton jag är med på då det är så unikt med kvinna som kör turistbuss i Norge.

Jag är verkligen trött i huvudet när kvällen kommer. Körningarna är ju tuffa och kräver sin koncentration och energi.

Jag lastar bagage och sköter allt med bussen. Städar varje dag och håller fräscht.
Ser till att vara stiligt klädd och för mig proffsigt inför gästerna

Då trivs jag som bäst :)
Leverera allt och mer därtill.
Får mycket beröm för bra och säker körning.
Det känns gott! Då har jag lyckats.

Idag Söndag har vi lite senare start så jag hinner tanka upp innan vi lastar och far vidare till Karlstad, Örebro, Mariefred och sist Stockholm.
Där blir det Drottningholm och någonstans skall gästerna äta middag innan jag lämnar av dem vid Vikingterminalen och far sedan hemåt själv

Resa fyra för denna sommar i Norge.
Det är en intensiv Norgesommar för mig.
Precis som jag vill ha det

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards