Alla inlägg den 1 juni 2024

Av Sirpa - Lördag 1 juni 18:00

Tiden går väldigt fort.
Det är nu ett år sedan som jag valde att ta ut pension.

Tanken var att jag skulle kunna trappa ner jobbandet men så blev det ju inte med de helt galna boendekostnader jag haft under vinterhalvåret.

Under flera månader fick jag ut med tjugo tusen i månaden då diesel och el kostar så mycket.

I början av Maj kunde vi äntligen stänga ner dieselpannan. Men det var många tiotusentals kronor som eldades för kråkorna i det dåligt isolerade huset vi hyr.
Ändå hade jag +14 i mitt sovrum och det var grymt kallras vid fönstren och nere vid golvet. Vedspisen i köket får jobba hårt hela kalla årstiden.
Köpte massor med ved förra året.

Nu är det varmt och tvärtom i huset istället. Helvetesvarmt så vi måste ha öppna fönster på nätterna för att få nån svalka.
Avsaknaden av isolering och gamla fönster ger detta resultat på sommaren.

Visst är det härligt med den stora trädgården,poolen jag bygger upp varje vår och växterna.
Men huuu vad det är jobb med allt.

Gräsklippning som tar mängder med timmar varje gång.

Jag har lessnat! Vill bo modernare och inte behöva frysa hela vintern inomhus.
Eller ha källaren översvämmad så fort det kommer en rejäl regnskur.

Allt har varit väldigt tungt den gångna vintern då jag måste jobba så mycket för att fixa ekonomin.
Var gråtfärdig ett tag när pengarna rann iväg fortare än jag hann tjäna in den.

Fick lov att låna pengar av min svärson för att klara det.
Så skämmigt!!

Nu har jag fått full pension då jag blev 65 i mitten av maj.
Har kunnat dra ner på jobbandet till 60% ungefär.
Måste spara pengar till vinterns påfyllning av dieseltanken. Samt köpa hem mera ved.

Kan ju inte jobba fullt heller för då blir det bara skatt, inget till mig själv och det Jag behöver pengar till.
Tycker att 50 år i yrkeslivet ska räcka.
Har ju jobbat sen jag var 15 år fyllda.

Jag hoppas den här sommaren blir lång och att vintern dröjer, så hinner jag få undan till första kubiken diesel.

Vi har planer på gång med framtiden men just nu ser vi att det blir minst ett år till i detta boende.
Jag hoppas jag får ha hälsan och orka jobba så vi fixar detta.

Nu njuter jag av värme, sol och bad i lilla poolen. Försöker att inte tänka på kommande.
Ska iväg och jobba den 17/6 och månaden ut sedan. Körningar i Norge.






Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards