Direktlänk till inlägg 1 juli 2014

Tillåta sig vila

Av Sirpa - 1 juli 2014 00:13

Någonting som jag gärna vill skriva om den 13 dagars ämnesomsättningskur,som jag genomgår och även bloggar om under färd,är vila.
Vikten av att tillåta sig vila under dessa,nästan två veckor.

Jag känner själv att jag varit dålig på det denna gång.
Har kört denna kur förr om åren också med mycket gott resultat.

Just nu då jag befinner mig på natten till dag 10 så har jag sovit några timmar.Var fullständigt utmattad tidigt på kvällen.
Då hör det till saken att jag gick upp 3.15 på morgonen och åkte till mitt arbete.Endast en kopp kaffe och en sockerbit som intag.

Sedan var lunchen vid 9 tiden och bestod av en skiva skinka och 2 dl naturell yoghurt.

På denna energi jobbade jag så vidare till 12.30
Var till djuraffären och köpte syrsor som måltid åt min Tarantella,fågelspindel:)
For till husvagnen i Eskilstuna.40 minuters bilfärd.

Intog där en kopp kaffe samt ett rostbröd då min energi var slut.
Jag var inte trött som när jag åt socker i någon form.
Nu var det kroppen som var darrig och knäna svaga.
Det räckte för att få bränsle igen.

For med dotter och barnbarn till två butiker och inhandlade saker jag behöver i husvagnen på semestern,samt i mitt nya boende i Augusti.
For hem igen och sedan var jag barnvakt,lilla 10 månaders buskillen:)
Full fart!
Jag diskade,hängde tvätt,duschade samt lekte,bytte blöjor,matade och pysslade med lilla hjärtegrynet.

Intog även middagen som bestod av lövbiff och salladsblad från landet.
Åt utan aptit...är ju ingen köttälskare,men menyn såg ut så idag.Fick ner allt.

Efter en stund sjönk min ork helt.
Som tur kom föräldrarna hem och jag kunde dra mig tillbaka.
Klockan var då ca 19.
Jag var färdig i både ork och sysslor.
Tog mig en kopp the.

Gjorde kväller tidigt och somnade som en stock.
Hade då varit uppe och igång i 17 timmar.
Helt ok att vara trött då jag gått upp tidigt,men svårt att acceptera det själv.
Vaknade vid 23 tiden och gick upp en stund.Svarade på ett trevligt brev och tog mig en kopp the i tystnaden och rofylldheten som rådde i nattens timma.

Det är fantastiskt så bra alla smaker känns efter att mitt sockerintag eliminerats.Alla smaker känns så mycket mera.Allt är gott,även sådant som tidigare tycktes smaklöst.

Socker i stor mängd blir som ett bedövande täcke över allting.
Som ett gift vill jag påstå.

För mig gav sockerintaget riktigt påtagliga konsekvenser.
Jag hade ständigt ett sug i magen efter något sött.
Ont i magen efter måltiderna,uppblåst.Sprängvärk ibland så jag fick lov att lägga mig efter maten en stund,vilket sällan hjälpte.

Jag började få hemska migränattacker,som jag nu med facit i hand hittade ett mönster i.
Attacken kom dom ett brev på posten efter ett större sockerintag.

Jag åt väldigt ofta choklad,framförallt som belöning när jag kände mig trött mot eftermiddagen.
Tröttheten som då infann sig,gav sig inte utan hängde med hela kvällen.

Jag gick upp i vikt,kände mig svullen i fingrar och fötter,ansiktet.

Allt detta är nu borta fullständigt,efter redan 4 dagar in i kuren kände jag hur det gav med sig,allting.

Så det enda intag av socker nu är sockerbiten på morgonen till kaffet och en tesked honung när jag druckit thet som är extra för mig,hör inte till kuren.
I all mat jag ätit finns inte socker.
Självklart frukttsocker frukten,den räknar jag som naturlig.

Annars inget!

Jag mår jättebra om än något energifattig.Men nu suger kroppen fett från egna depåerna och det tar kraft,övergången till denna process.
Det är ju förståerligt att kroppen vaktar sina reserver,fettlagret som den lagt upp inför sämre tider som ligger naturligt från vårt ursprung.

Med denna kur är tanken att kroppen ligger kvar i detta med att ta fett från det redan befintliga.
Sedan tillföra protein,järn och kolhydrater i vettig mängd och hitta en balans.
Bra näring,bra ork och vikten fin.

Där är tanken med mina 13 dagar.

Vila är viktigt!
Så nu ska jag sova vidare:)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards