Direktlänk till inlägg 3 juni 2018

Bussen fick värmeslag

Av Sirpa - 3 juni 2018 19:01

Jag har ju haft jobbarhelg nu och den har varit både jätterolig och jobbig.
Långa, varma dagar med helt underbara kunder.
Jag är så glad i alla som väljer att åka med oss. De är trevliga, glada och oerhört tacksamma.
Varje vända får jag till mig tacksamheten över min mjuka, smidiga körning.
Den lugna trygga informationen jag ger varje vända jag kör.

Skulle inte kunna tänka mig ens att inte ge all information kunden behöver och tacksamheten över att de finns för oss.

Jag får ständigt så mycket positivt tillbaka när jag själv tycker att det är roligt det jag gör.
De bussar jag haft i helgen har fungerat bra
Den jag tog ut igår fick jag städa toan på och se till att den var fräsch till mina kunder.

Vägrar erbjuda något annat än rent och fräscht. Jag städar själv om det behövs. Bara jag har något att städa med.
Var på depån då så det gick ju bra.
Bytte ut doftagott flaskan i automaten också.
Sedan var jag nöjd.

Jag gillar att plocka och pyssla med min egen buss, bara tiden finns att göra det.
Snyggt, helt och rent ska det vara.
Kunden ska känna sig välkommen.

Idag hade jag ett litet äventyr med den buss jag hade. Det var såpass kort rast att jag då valde att ställa mig med bussen uppbackad vid Resecentrum, mot väggen till biluthyrningen.
Där står vi när det är rast, alla bussbolag.

Det var fruktansvärt varmt.
Jag mådde risigt av värmen och kom inte undan den nånstans.
Pratade med en kollega från UL en stund och sedan var det dags att starta upp bussen.
Ville få den hyfsat sval till det var dags att ta ombord mina kunder.

Blåste igång bussen med alkolåset.
Lät den jobba upp trycket i dörrarna.
Kollade så det var ac igång på passagerardelen.
Lade ur handbromsen och i med växeln för att köra fram till min hållplats.

Plötsligt tutar någon helt galet högt, länge och hysteriskt.
Jag blir jätterädd och ser mig omkring.
Det tar ett kort ögonblick innan jag inser att det är min egen buss som tutar.
Lägger i handbromsen och den tystnar.

Jag tittar på allt på instrumentpanelen.
Allt ser helt normalt ut, inga varningslampor.
Lägger ur handbromsen och den sätter igån och brölar igen.
Det ekade på hela Resecentrum då en busstuta inte direkt är diskret.

Provar ännu en gång och inser att det sker när jag lägger ur handbromsen.
Tiden går och mina kunder står längre bort och väntar.
Känner hur jag blir ännu varmare än tidigare.

Ringer upp min käresta som är superduktig på alla bussar, framförallt Scania.
Han kommer på felet direkt.
Det är troligtvis ett relä som blivit överhettat när bussen stått i solgasset.

Stänger ner bussen, ut och öppnar luckan där allt sånt sitter. Där inne är det jättevarmt.
Stänger ner huvudströmmen med batteriavskiljaren.
Väntar en minut och drar igång strömmen igen.

Går in och startar bussen och ber till högre makter.
Smyger ur handbromsen och bussen är tyst.
Pjuh!!
Mina kunder har sett hur jag jobbat med bussen och när jag kört fram, tagit ombord alla 20 så berättar jag i micken att det var min buss som klagade högt över värmen så det ekade över hela Resecentrum.

Det blev många muntra miner kan jag lova.

Som ett extra plus till detta så gick även larmet på toaletten utan att nån var där.
Som tur medans jag stod stilla och kunde gå dit och kvittera larmet.

Vilken dag :)
Både jag och bussen led av värmen men jag skrek inte högt som han gjorde.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards