Alla inlägg den 11 februari 2020

Av Sirpa - 11 februari 2020 18:44

Nu har min kropp fattat att det inte blir annat än flytande föda under fastan.
Likaså begränsat med kalorier.

Har jobbat på med allt som jag planerat för denna dag och nu är kvällen här, jag är jättenöjd med dagen och ordentligt trött i både kropp och knopp.

Dag 2 i fastan och jag fryser.
Det är ett tecken på att kroppen hajat att något pågår och drar in på värmen.

Gick ju upp innan 3 imorse så jag sitter i sängen med täcke och varm pläd på mig.
Iskall och frusen.
En kopp rykande hett the bredvid mig och en nöjd Nova på magen :)

Trivsamt!

Har orkat allt jag planerat idag utan att då någon energisvacka.
Det är bra.

Har nu packat ner kopp, thepåsar och lite honung i min väska till jobbet imorgon.
Ska koka på vatten och ta med i thermos.
Eller kanske tar jag med vattenkokaren och vatten i flaska. Får se vilket jag väljer.

Lång jobbdag framför mig iallafall.

Av Sirpa - 11 februari 2020 04:53

Klockan är nu när jag börjar skriva detta inlägg endast 4.05 på morgonen.
Jag är nyduschad och klädd i träningskläder då denna dag kommer att ägnas åt att köra grejer till huset.

Ska om ett par timmar iväg och hämta en lite större bil att köra med, så det blir lite mera åt gången än vad min lilla bil rymmer.

Ska också försöka få möjlighet att besöka husvagnen jag kommer att hyra för bo i ett tag innan inflytt i huset.
Behöver se hur den är invändigt för att kunna planera den utrustning som behövs i vagnen.
Den står just nu på verkstad i inväntan på reservdelar.

Jag gick ju och lade mig redan vid 20 tiden igår kväll då jag var trött efter en lång dag på jobbet.
Detta resulterade i att jag sedan vaknade tidigt och för min del är det bara bra.
Hinner göra det som behövs härhemma innan det är dags att åka iväg.

Efter lastning av allt som ska med är det ett par timmar som går åt till ett möte på jobbet.
Det är Eckerö som kallat till sitt årliga möte med oss förare.
För mig intressant vad de har att berätta om vår framtid som förare till de bussar som kör deras gäster till båten.
Det mötet är viktigt känner jag.
Så det går jag på fast det är min lediga dag och jag har massor att göra annars.

Sedan bär det iväg mot Eskilstuna.

Jag har nu under de tidiga morgontimmarna tagit mig en lång, varm och stärkande dusch.
Känns alltid extra skönt med dusch på morgonen efter en natt med förkylning i kroppen.
Har både svettats och frysit innat.
Hade extra pläd över mig och Nova som värmedyna.

Morgonen är också den tid som hjärnan har städat under sömnen och jag bloggar då ur mig det som känns att jag vill skriva om.
Just nu är ju detta med flytten som tar mycket av min tankeverksamhet.
Orken räcker inte till så mycket mera än att jobba heltid och fixa min flytt ensam.

Sitter nu i sängen och dricker min andra kopp kaffe denna morgon
Öppnade igår ett gokaffe som jag köpte från bageriet i Böda på Öland i höstas.
Har sparat på det och kände nu att det är läge att njuta av det goda.

Njuter av att det är så tyst.
Det är annars liv i detta hus nästan dygnet runt. Hissen låter förjämnan.
Sånt har jag inte reflekterat så mycket över tidigare då det i ett hyreshus bor många och alla är igång olika tider.
Det är ständigt ljud och rörelse.

Känner av det extra nu när jag ska bort från storstan. Flytta ut på landet till tystnaden
Det ska bli så gudomligt skönt att komma bort från alla människor.
Jag älskar att jobba med människor i mitt yrke och umgås med kollegor på jobbet.
Sedan räcker det.
Behöver inte den sociala biten som många har med att det ska var umgänge med vänner, fester, biobesök, restaurangbesök och sånt som många har behov utav.
Det finns inte hos mig.
Har aldrig funnits då jag jobbat med människor i snart 40 år

Att flytta under samma tak med min dotter och barnbarn ser jag fram emot
Vi kommer inte att hänga på varann ständigt utan är alla tre personer som behöver det egna utrymmet.
Samtidigt har vi varann och behöver aldrig känna någon ensamhet eller otrygghet.
Det är viktigt framförallt för mina tjejer.
Mamma/Mormor finns där.

Den otrygghet de levt i under många år är nu över. De kan ägna sig åt att leva istället för att bygga försvar mot sin oro och rädsla att inte veta vad som väntar bakom hörnet.
De har ju dödshot över sig från en sjuk människa som vill dem båda ont.

Nåde den jäveln om denne visar sig i närheten av vårt hus!!!

Jag är inte bara mamma och mormor utan också en Tigerhona, beredd att försvara mina avkommor.
Ett bra larmsystem och fina grannar är en trygghet.
Det är trist att livet behöver vara så.
Att det finns sjuka individer som härjar fritt.
Individer som ägnar sitt liv åt att förpesta tillvaron för andra då de själva inte mår bra.
Individer som inte tar tag i sitt eget liv och gör det till något vettigt istället för att lägga energin på destruktiva handlingar ständigt.

När sedan inte ens rättssystemet fungerar och tar dessa individer ur lidande människors liv, då blir det så fel.
Inget straff utdelas fast misshandel, kränkning, hån och dödshot förekommit.
Något är galet fel då.
Straff finns inte för förövaren längre.
Det är offren som straffas.

Nu har vi tagit en egen lösning
En lösning som jag vet kommer att fungera.

Idag kommer jag att köra det första riktiga lasset av min flytt till huset
Pallar ska läggas ut på källargolvet och kartonger staplas.
Känns bra, för då kommer jag vidare i mitt packande.
Ska också börja köra saker från mitt förråd som är fullt av utemöbler, julsaker, husvagnsgrejer och lite extramöbler.

Vårt hus kommer att vara välmöblerat från första stund.
Nån urrensning behöver jag inte göra då det gjordes vid förra flytten
Allt jag har vill jag ha kvar och kommer använda.

Balkongen på huset kommer jag att inreda också när våren kommer.
Börjar med att fixa ett riktigt golv.
Nu är det plåtgolv som jag kommer att lägga trägolv på.
Blomlådor ska upp, möbler och lite annat.
Finns inget tak på den balkongen men det löser vi vartefter.

Nu ska jag torka mitt hår och göra mig redo för dagen
Hämta bilen och sätta igång.
Måste vänta till 7 innan jag kan lasta för att inte störa grannarna.


Av Sirpa - 11 februari 2020 02:58

Min mage har ju inte varit den gladaste under de senaste två månaderna och måndagen inledde jag med att gå in i fasta.

Fastade ju en vända förra året som resulterade i att magen blev bra och hela kroppen kändes fräschare.
Gick ner några kilon och blev piggare.

Så nu när motivationen var tillräcklig och viljan att må bättre är stark, fanns det ju inget att fundera över.

Måndagen gick hur bra som helst med bara flytande.
Magen reagerade genast med att lugna ner sig och jag kände mig inte så däst och svälld som det varit under senaste tiden
Även på Teneriffa hade jag den där jobbiga svullna känslan i hela kroppen.
Knappast skönt i bikini vid poolen då.

Jobbade en lång dag igår.
Vaknade före 5 och gav mig iväg med bara kaffe i magen.
Det blåste nästan storm ute och hade varit riktigt jobbigt nedåt landet under kvällen och natten.
Hade SJ Standby i tre timmar och trodde verkligen att det skulle bli nån körning för mig då det var förseningar, men icke!

Hade ju förkylningen i mig så det led jag inte utav direkt, att hålla mig lugn några timmar.
Körde lite sopmaskin i servicehallen.
Bar in några mindre pallar in dit för att torka till nästa dag. Jag ska ha dessa med till huset.
Pallar som ska kastas som det bara är bra att jag kör bort.

På min långrast blev det så besök på Återvinningscentralen på Ängsgärdet.
Sorterade upp vartefter det jag skulle kasta och det tog en stund i blåst och regn.

For hem och fixade en stark god kopp kaffe.
Yngsta dottern kom och jag plockade ihop två kassar matvaror som hon fick ta med sig till Eskilstuna.
Jag avser inte fixa till någin mer fast föda i detta hushåll mera.

Efter kaffet körde jag henne till läkarbesök.
For själv till ÖB och köpte tvättmedel, sköljmedel och mat till Nova.
Satt sedan i bilen och väntade in dottern.
Snabbt hem med mig och i min egen bil för att återvända till jobbet.
Körde två skolturer från Edströmska Gymnasiet till Bäckby Kyrka.

Träffade en gammal kollega från VL tiden som är lärare på gymnasiet.
Edströmska har ju fordonsutbildning.
Kul att pratas vid efter alla år.

Efter de två turerna var det dags för 3 timmar tågpass igen.
Hade som tur var kollegor kvar en stund och prata med.
Det är ju så trist att bara vänta.
Tänkte gå runt byggnaden men det började spöregna.
Var nog meningen att jag skulle vila med min förkylning.

Kom så hem straxt innan 19.
Värmde på en broccoli/basilikasoppa i soffan.
Hade innan dess burit ut många banankartonger och annat ut i hallen för att plocka med dessa under nästa dag.

Kom isäng tidigt.
Trött och nöjd med dagen.
Första dagen i min fasta gick toppenbra

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards