Direktlänk till inlägg 26 april 2022

Galet trött

Av Sirpa - 26 april 2022 03:45

Måndagen gick helt åt till att slita med motorsåg, vedklyv och grenkap.

Började morgonen med att bråka igång motorsågen.
Vet inte vad jag gör för fel men den bara vägrar starta fast jag gör precis som instruktionen säger.

Gjorde rent filter och spände kedjan som slackat lite.
Känns lite som att den bara måste jävlas för till sist hoppar den igång och går hur bra som helst.
Men himmel vad den får slita ont!!
Min kropp också.

Astungt med skyddsmunderingen som måste vara på hela tiden.
Byxorna och stövlarna väger bly men jag vet ju att dessa måste vara på om olyckan skulle vara framme.
Det är lätt att snubbla till eller att nån stock rör sig plötsligt.

Röjde sly ute i hästhagen först av allt då asparna som växer där hotade med att dra ner elledningarna när det kom stormvindar.
De grövsta var drygt decimetern så det var bra att ha motorsågen till hjälp.
Annars brukar vi handsåga där.

När det var klart fortsatte jag med björkveden.
Nu är det bara de tjockaste kvar när jag jobbade på hela dagen igår och motorsågens kedja börjar bli trötter.
Går nog inte att fila till så mycket mera.
Min lilla såg är nog för klen för värstinstockarna som är ca 35-40 cm tjocka och jättegamla och hårda som sten.

Samlade ihop resterande i en ny hög så allt blev komprimerat.
Vilket slit det var!!
Gick att rulla som tur var.

Fortsatte att klyva, samla i skottkärran och köra bort till vedhögen, stapla snyggt. Har vid det här laget fått ihop tre kubik ved.
Körde 8 skottkärror knökafyllda.

Sedan var det dags att ta hand om det jag fällt i hagen kvista av och samla ihop.
De tjockaste bitarna får gå på vedhögen och ligga på tork till eldning.
Hade fällt säkert 30 större som gick att använda, resten bara kvistar och skräp.

Sedan var jag totalt slut i kroppen.
Fysiskt arbete är toppen men hu vilken kraft det tar.
Har nu hållit på bägge fridagarna utan mer vila än nattsömnen som nu inatt varit riktigt illa.
Har vaknat massor med gånger av att händerna varit bortdomnade.
Säkert motorsågens vibrationer.

Men så skönt med vetskapen att vi har ved så vi klarar vintern.
Likaså intressant att få prova på helt egen hantering av vedtillverkning.
Jag kommer fortsätta med det sålänge jag är frisk men inte såna stora mängder åt gången.

Det som nu är kvar ska jag klyva vartefer.
Stockarna får ligga sålänge. Dessa ska till viss del sågas upp till tex några rejäla vedkubbar.
Ett par stockar går åt till hönsgården.
Resten ved.

Ligger nu vaken i tidig timma och bara existerar.
Har framför mig många dagar av körningar åt olika håll
Börjar imorgon med en hämtning från Loka Brunn med dubbeldäckaren till Örebro.
Sedan följer flera dagar med körningar till Kistamässan och till Stockholmsmässan i Älvsjö.
På Lördag har jag en Bröllopskörning :) Det ska bli kul och lite annorlunda.

Flera timmars uppehåll i Stockholm och då ska jag ha med mig bra skor så jag kan vara ute och röra på mig

Har nu ända sedan Påsk lagt om min kost så jag inte äter socker och onyttigheter alls.
Det känns riktigt bra. Tufft första dagarna men jag gav mig inte.
Var inne i en sväng med grymt sockersug, framförallt kvällar
Det har släppt och det känns skönt.

Nu ska jag sova några timmar till.
Domningarna har gett med sig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards