Direktlänk till inlägg 1 februari 2023

Vemdalsskalet hela dagen

Av Sirpa - 1 februari 2023 05:47

Tisdagen blev en aktiv dag och det ordentligt.

Började min körning med att åka och tanka bussen såpass att jag skulle klara dagens turer.
Tanka inte fullt då jag skulle angöra mycket backar med vinterväglag.

Åkte så till Björnrike och undersökte hur jag allra bäst och smidigast kunde köra till stugorna där mina gäster skulle hämtas.
Hittade en bättre lösning än den som togs i Söndags. Utan krångel och risk att kana av vägen med min stora buss.
I söndags var jag tvungen att vända bussen i en backe i mörkret och det var lite obehagligt.

Lastade alla 57 gästerna med skidor och snowboards.
Åkte så till Vemdalsskalet där elever och lärare skulle åka utför hela dagen lång.
Bussen skulle finnas tillgänglig så jag blev kvar där på parkeringen.

Var så osäker på om buss kostade att parkera så jag kontaktade AimoPark för att stämma av detta. Ville inte åka på böter i onödan.
Jodå, turistbuss fick stå på avsedd plats sa den jag talade med.
En annan mejlade att jag kunde stå på två bilplatser och betala för en... Hmmm... Det var kluvna budskap.

Två bilplatser .... Det räcker ju inte långt med mina 15 meter buss.
Jag vet inte riktigt vad det var för märkligt svar.

Tog foto på skylt och stod där jag skulle.
På Bussparkeringen utan kostnad.
Finns ingen tilläggsskylt så är det gratis var informationen jag fick av mannen jag talade med på Supporten för AimoPark
Jag hade ju ändå kört dit 57 skidåkare.

Åt min medhavda frukost i bussen innan jag gav mig ut och såg mig omkring i området.
Bytte om till kläder som klarade kyla och blåst då det var -7 vid den tiden och lite snålblåst.

Vacker omgivning och fint väder.
Kunde inte vandra iväg för långt då gästerna skulle ha tillgång till bussen.
Jag förstod inte riktigt varför men gästen bestämde. Behövdes bussen så var jag på plats.

Gick en bra stund innan jag var in på Ica och handlade lite.
Köpte en god bulle och lite annat som behövs den tid jag är på resa denna gång

Hade mina Marsvin på mig.
De lurviga jättesköna tumvantarna som jag tar fram när det behövs.
Ville ju inte bli kall för jag kunde ju inte stå igång med bussen.
Så bra kläder var min värmekälla.

Gick vid en uppställningsplats för husvagnar, camping tror jag, eller nåt sånt.
Kul skylt som visade syftet.
In i dimman på Partystigen.

Hade ju vattenkokare i bussen så jag tog mig kaffe och gobullen innan det var dags att bege mig ut på vandring igen.

Vid 15 tiden på eftermiddan hade jag traskat och gått i en mil.
Kändes i benen då det var snö och rätt tungt att gå på sina ställen.
Bra med motion.

Första skidgänget ville åter till boendet i Björnrike vid 16.30 så jag körde fram, lastade och körde dem.
Tog upp ett gäng tjejer längs vägen som åkt vilse och hamnat lite fel.
Lämnade av vid stugorna och återvände till Vemdalsskalet.

Hann vänta 10 minuter bara innan resten kom efter sin kvällsåkning.
Dem orkade inte mera så vid 18 tiden körde jag det sista gänget till stugorna.

Återvände till mitt boende och tankade fullt med både diesel och adblue inför hemresan nästa dag.

Den kommer bli så lång och tuff att tid för tankning inte finns i planeringen.
Var tvungen fixa dagen innan.
Kom så till mitt rum vid 19.15 tiden.
Hela arbetsdagen blev över 13 timmar lång.

Mat och kaffe i magen. Sängläge och tv tills jag somnade vid 22 tiden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards