Direktlänk till inlägg 28 mars 2023

Snöstormen viner

Av Sirpa - 28 mars 2023 05:55

Ligger här i min sköna säng och njuter av dagens första kopp kaffe.

Katterna har redan ätit sin frukost och varit ute en kort sväng i snöstormen.

Hör hur det viner i husknutarna.
Det är flera minusgrader och snöat på rätt bra. Säkert drivit upp snövallar på sina ställen.
-6 och nordvästlig vind. Känns som -12 säger väderappen.

Gick upp vid 4.20 och tände i köksspisen för att få ut den råa luften som kommer av att det är så otäta väggar i det gamla huset vi hyr.

Veden är på väg att ta slut när vi fått lov att elda så mycket den gångna vintern.
Dieselpannan har varit lågt ställd för att räcka utan påfyllning denna vintersäsong.

Som det ser ut nu så kommer vintern att hänga i ett tag. Självklart inte oväntat då vi är i slutet av Mars.

Jag mår bättre för var dag som går.
Vissa dagar sämre men nästkommande dag ett steg framåt igen.
Börjar lite smått känna att jag blir rastlös korta stunder.
Bara det tyder på bättring.

Har ju tidigare varit så galet trött att jag inte orkat många knop.
Det är inte konstigt så slut som jag kört mig själv.
Tre veckors sjukskrivning i nuläget och jag ska testa jobba imorgon.

Det ska inte vara några problem om jag bara slipper stressa och jaga sekunder i körtid på vägarna.
Samt att jag får den normala dygnsvilan som människan behöver.
Det räcker inte med 3-4 timmar som det blivit mellan vissa arbetspass.

Stressandet måste bort helt ur mitt liv.
På sikt kan jag säkert klara korta stunder men inte som det varit senaste året, konstant.

Tänk om kunderna visste hur deras gamande efter billiga resor ställer till det för oss förare i slutänden.
Vi jobbar oss sjuka. Långa arbetsdagar och tajta kör och vilotider.
Det är helt vridet att allt blivit en enda jakt på pengar.
Människans normala behov har helt glömts bort.
Vi är också människor som behöver få vila och återhämta oss.

Nu ska jag inte gnälla om den biten.
Lägger det snart bakom mig.
Säkert kommer jag råka på det igen som timanställd, oavsett vart jag kör.
Men skillnaden är att jag kan neka till sådana körningar om dessa förekommer ofta.

Idag ska jag till Tuna Trafik här i Eskilstuna och skriva på timkontrakt för att köra timmar hos dem från 1/5.
Får också med mig lite arbetskläder.
Jag körde ju skolbuss hos Tuna under pandemin när all beställningstrafik låg nere, så kanske finns mina gamla jobbkläder kvar på nån hylla.
Det visar sig :) vore lite kul om det är så.

Jag kör ju med egna byxor. Köper kostymbyxor som är så skönt hela året.
Det är ett tunt foder på insidan av benen i dessa. Svalt sommartid och värmande vintertid.
Men skjorta, tröja och jacka behövs ju.
Sjal runt halsen, eller slips.

Sedan ska jag i eftermiddag på möte på nuvarande arbetsplats. Ska där skriva på en uppsägning som blir sista arbetsdag 30/4
Så en dryg månad har jag kvar.
Har nu hittills fått bra tider på körningar den här och nästa vecka.
Vägrar köra nätter!!

Ännu är känslan jättemärklig, att jag ska trappa ner rejält med jobb.
Ser också att kollegor som kämpat som jag hitills också går ner i tid och börjar ta ut sin pension.
Det är bra att jag kan vara en väckarklocka för mina medmänniskor.
Att vi har ett liv, utöver jobbet som tar så mycket av vårt liv och leverne.

Jag håller på och lägger upp en plan för motion och kosthållning.
Säkert påverkar mina extrakilon blodtrycket också och det kan jag ju göra nåt åt själv.
Har ju alltid varit tränad och fräsch i kroppen men inte senaste åren.
Då har kilona smygit sig på och lagt sig framförallt på magen och höfterna.
Det är bara att ta itu med och plocka bort vartefter.
Inte banta utan lägga om livsstil.

Mera motion/träning och mindre intag av mat. Undvika sånt som påverkar trycket negativt.
Salt som ett exempel.
Inte för jag överkonsumerat det heller men det går att ersätta med kryddor istället till stora delar.
Mera råkost och som jag redan tar varje dag ett glas av, Rödbetsjuice.

Men framförallt se till att jag varje dygn får tillräcklig återhämtning och vila.
Inte släppa in den långvariga ihållande stressen som är livsfarlig.

Mitten av April ska jag in till Vårdcentralen för mätning av blodtrycket för att se om min förändring av livet gjort någon nytta.
Samt medicinen.
Nu hinner jag ju inte få in allt som är tänkt innan den mätningen.
Är ju ännu kvar i samma jobb men förhoppningsvis med tider och dygnsrytm som fungerar min kropp.
Med den nödvändiga, livsviktiga vilan som är största boven.

Vi går ju mot varmare tider, även fast det är svårt att tro på när man tittar ut.
Full vinter och hemskt väglag.

Den biten känner jag inte någon stress över då rutinen och vanan finns från min långa tid i bussbranschen.
Närmar sig ju 40 år :)

Är det halt och stökigt så tar jag det lugnt. Allt får ta den tid det tar. Jag kan inte påverka vädret.
Är det i dessa lägen tajt planerat så är det bara att gilla läget.
Säkerheten är Alltid viktigast.

Nu ska jag ta lite mera kaffe och läsa min bok.
Ken Follets två tegelstenar är jag klar med och saknar väldigt karaktärerna i dessa böcker.
Svärdet och Spiran samt En värld utan slut.

Helt grymma böcker!

Läser just nu en deckare skriven av Björn Hellberg.
En helt ok bok.

Har ju sedan ett gäng att beta av som jag köpte för en 5:a styck på Stadsmissionen.

Rogivande att läsa böcker.
Blir en bra syssla även i sommar när jag är ute med husbilen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards