Direktlänk till inlägg 2 april 2023

Igång och jobbar

Av Sirpa - 2 april 2023 08:22

Jag har inte skrivit på ett tag nu för att jag inte känt för det.

Hälsan har ju ställt till det för mig till den milda grad att jag måste helt enkelt ställa om hela mitt liv till en stillsammare tillvaro.

Jag har dragit i handbromsen rejält och det ger resultat vartefter.

Som jag tidigare skrivit om så hamnade jag ju på Akuten med skyhögt blodtryck.
180/120 mättes upp hos min läkare som genast skickade in mig till sjukhus.

Javisst!! I mångas värld så är det inte så högt. Har fått berättat för mig om tryck som varit uppe över 200 utan att personen i fråga mått speciellt dåligt.

Nu är vi ju alla egna individer och för min del så brukar trycket ligga på ca 125/75
som normalt.
Jag har lågt tryck och låg puls.
Ofta vilopuls på 55-60
Då mår jag bra. Det är Jag.

Så när trycket låg på den höga nivån och vilopulsen över 80 så var inte Fröken Niva speciellt kaxig.
Jag mådde rent ut sagt SKIT!!!

Prover i mängd togs och jag är helt frisk i övrigt.
ALLA värden helt normala.
Jag är nykterist, jag röker/snusar inte och jag rör på mig bra mycket mera än genomsnittet i min ålder.

Visst har jag extrakilon som jag kommer att peta bort vartefter och det påverkar säkert trycket något men det är inte orsaken.

Orsaken är helt enkelt STRESS och ingenting annat.

Att aldrig få tillräckligt med sömn och återhämtning på grund av arbetsförhållanden som blivit helt galet snett är det som givit detta resultat i min kropp.
Den började stänga ner vartefter.
Sagt ifrån har den gjort över ett halvår och jag med.

Jag KAN inte jobba nätter!
Jag sover inte på dagtid! Det går inte hur jag än försöker.
Jag har provat det så många gånger i mitt liv och det slutar med en krasch.

Jag kan inte jobba 12-15 timmarsdagar 6 dagar i sträck och sedan inte få återhämtning då sömnrytmen redan är helt förstörd.

DÄR har vi orsaken till mitt höga tryck.

Oro, otillräckliga verktyg och diverse annat som jag behåller för mig själv har gjort att min sömn trasats sönder fullkomligt.
Återhämtningen stannade upp fullständigt. Kroppen sa ifrån på skarpen.

Tyvärr ser det ut så här i stort sett hela samhälsbilden nu efter pandemin.
Enorm personalbrist överallt!!
Inte blir det bättre av att vi går sönder vartefter, vi som jobbar och bär upp allt.

Alltså blev det för mig ett beslut som jag inte ångrar.
Säkert kan yngre människor jobba på det viset men tyvärr inte jag.

Jag har mig själv att skylla att jag har varit för snäll och jag älskar mitt yrke. Det gör ju inte saken lättare :)

Jag går i pension 1/6 och har sagt upp mig från min fasta tjänst från 30/4

Jag har nu jobbat tre tjänster sen min treveckors sjukskrivning.

Det går bra.
Jag har kunnat varva ner och jobbar i ett tempo som fungerar för mig
Körningar där jag inte kör natt.
Förvisso långa dagar men så ser det ju ut i beställningsvärlden.
Jag får vila mellan jobben och återhämta mig.

Ett steg i taget framåt :)

Jag lever igen!
Inte bara existerar utan Lever.

Det tänker jag göra i många år till.

Som Pensionär och timanställd beställningschaffis på Mina villkor.

Kört Eckerökörningar som jag älskar




 
 
Göran

Göran

2 april 2023 11:29

Det är klokt att lyssna och agera när kroppen säger ifrån. Skönt att se att du tycks vara på bättringsvägen i alla fall. Nån sorts timanställning skulle jag också behöva ha men vet inte var jag ska hitta nåt sånt. Jag pensionerade mig vid nyår för 15 månader sen och hade fått veta att jag, första året, skulle måsta betala 2000 kr mer i skatt per månad tills jag fyllde 65. Vilket jag jorde i december.
MEN... då hade politikerna höjt riktåldern för pensionen till 66 så jag måste betala den där "straffskatten" även hela detta år. Har minskar mina utgifter så mycket det gick men inte lever man nåt lyxliv precis. Hoppas bara att de inte höjer en gång till innan jag fyller år nästa gång...

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Sirpa

2 april 2023 13:42

Menar du att skatten är högre för en Pensionär än för en som jobbar?
Jag har läst att det blir mindre skatt efter fyllda 66. Fram till dess trodde jag att det är lika som nu när jag jobbar...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards