Direktlänk till inlägg 8 augusti 2023

Åter hemma från Suomi

Av Sirpa - 8 augusti 2023 15:40

Som jag befarade så fanns det inte tid eller ork att blogga under min ledighet i Finland.

Åkte iväg den 31/7 med äldsta dottern och mitt barnbarn Isaac 9 år till Vikingterminalen i Stockholm och körde ombord på Gabriella som tog oss till Helsingfors.

Vi hade en jättefin stor hytt med balkong och tyvärr hade vi väldigt lite glädje av den på utresan då vädret var bara regn och rusk.
Men det var härligt ändå att kunna se ut ordentligt över vattnet och stundtals ha dörren öppen i vinden och få in havsluften.

Vi åt en god middagsbuffe och handlade lite godis i Taxfreen som nuförtiden har helt hutlösa priser på allt.
Köper billigare på land överallt i Sverige.

Sov gott i den svala sköna hytten och njöt av Premiumfrukost där vi inte behövde trängas med hundratals andra resenärer. Lite lugnare iallafall.

Angjorde Helsinki 9 på morgonen och körde så mot vårt mål Puumala där vi hyrt stuga för nästan en vecka i Suomi.

Kom till stugan efter några timmars bilfärd. Vi stannade i Mikkeli och handlade förnödenheter som behövdes i stugan.
Insåg rätt snart att det inte är lönsamt att handla i Finland med euro idag.
Men vi behövde ju mat för vårt uppehälle så det var bara att gilla läget.
Det blev givetvis Rispiroger, kanelskorpor, finsk korv, riktigt rågbröd och en del annat gott som bara finns i Finland.

Anlände till stugan som låg avsides vid sjön Saimen och med på ett helt grymt vackert läge.

Stor stuga, väldigt kal invändigt men vi hade snabbt städat det som behövdes för att få oss trygga med hygienen.

Installerade oss och tog sedan ett första bad i sjön från den härliga bryggan som hörde till.

Börjar med det här inlägget tillsvidare och berättar mera senare.
Jag har lite att göra härhemma just nu men njut av fotona jag lägger ut sålänge.
Återkommer.....

Rispirog med äggsmör på fotot. Så himla gott. Ska gärna vara lite varm pirog

Kristine

8 augusti 2023 18:28

Fine bilder!

Er taxfree dyrere enn prisene på land, altså?

Ha en god tirsdagskveld ^^

Sirpa

8 augusti 2023 18:40

Tack! Ja nog är godiset dyrare iallafall än vad vi kan köpa härhemma på tex ÖoB, Rusta och sådana ställen.
Tobak och Alkohol vet jag inte då jag inte köper sånt.