Direktlänk till inlägg 8 augusti 2023

Vistelsen i Suomi

Av Sirpa - 8 augusti 2023 19:17

Jag skrev idag ett inlägg om att vi tog oss till Suomi Finland med Viking Gabriella. Jag, min äldsta dotter och barnbarnet Isaac 9 år.

Körde till hyrd stuga i Puumala från hamnen i Helsinki.
Som jag skrev så var stugan väldigt kal invändigt men vi fixade det genom att ha med oss lite dukar och sånt hemifrån.

Det kala gör ju att det är lättare att hålla rent förstås.

Vi installerade oss i varsina sovrum med stora sköna sängar.
Jag i ett eget och dotter med sin son i ett annat sovrum.
Det fanns ännu ett sovrum och ett sovloft i stugan så den var ordentligt rymlig.
Badrum med toa och en liten toa med handfat.
Vi stängde till det som vi inte skulle använda för att inte stöka till överallt.

Utanför stugan var bastustugan.
Helmysig med underbar bastudoft.



Alldeles utanför stugan och i backen ner till vattnet växte massor med Gula Kantareller.
Plockade en del av det och stekte i smör och lade på smörgås till middag åt oss.
Så gott!

Nästa dag efter frukost åkte vi iväg till Punkaharju. En vacker ås som bär minnen efter kriget med skyttegravar som restaurerats.
Barnbarnet Isaac jätteintresserad av dessa minnen.

Nästkommande dag åkte vi och hälsade på hos min moster.
Vi togs också till det hus där min mormor och morfar bodde. Där jag också var mycket om somrarna som barn.

Huset är sålt till ryssar sen många år tillbaka och som nu inte kommer åt stället då det är stopp vid gränserna på grund av kriget mot Ukraina.
Det ska mycket starka skäl till att få komma över gränsen.
Huset har i stort sett varit öde sen före pandemin.
Min mosters man har till viss del haft hand om huset men nu får den stå. Ingen kan sia om framtiden.

Huset är ju renoverat i flera omgångar sen min mormor bodde där på 90 talet och inget är sig likt
Jag började gråta när jag såg huset.... Känns så fel att den bara står och förfaller nu

Tog inga foton. Det kändes inte rätt att göra det.

Några av mina kusiner ville att vi skulle komma och hälsa på dem också men det var ju inte tanken med vår korta resa.
Att besöket hos moster blev av är ju bara för att vi setts med jämna mellanrum och alltid haft kontakt.
Hon är ju som en mamma för mig min lilla söta moster.

Hon var så himla glad att vi kom och Isaac överlycklig att få träffa henne och hennes man. Hos dem känner jag mig hemma och alltid välkommen.

Vi blev bjudna på delikat lunch som alltid. Moster är en superduktig kock.
Isaac metade från båtbryggan utanför då det var nåt han såg fram emot.
Jag metade ju där på samma ställe när jag var barn och det ville han också uppleva.

Vi badade i sjön och Isaac fick se deras härliga strandbastu som varit så omtalad genom åren.

Vi åkte sån där liten färja både dit och på vägen tillbaka till stugan. Två olika vägar och färjor.
Också nåt som Isaac ville uppleva och han sken som en sol när vi körde ombord bilen

Varje dag hade vi nya vyer och upplevelser så jag fortsätter att dela upp bloggen för att själv få minnas allt igen :) Tycker om att skriva om positiva saker och det var vår resa kantad utav. Om än att vissa minnen blivit väldigt flrändrade men det är ju livets gång.

Lägger ut foton på de underbara stora kantarellerna.
Likaså hur stekpannan njuter av att få puttra fylld med färsk delikat svamp

Fortsättning följer.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards