Direktlänk till inlägg 9 augusti 2023

Bastu och värmekamin

Av Sirpa - 9 augusti 2023 06:50

Fortsätter nu inläggen från vår vecka i Suomi.

Varje dag badade vi i sjön givetvis.
Jag behövde inte använda duschen på hela veckan då det gick så fint att tvaga i sjön.
Håret blev mjukt och härligt av att tvättas i sjövattnet.
Använde tvål och schampo som var miljövänliga för att inte förorena.

Tvaga i sjön var ju sånt som vi alltid gjorde som barn i Suomi hos mormor och morfar. Det fanns ju ingen dusch eller badrum utan man tvättade sig nere i bastun. Vatten värmdes med ved i den stora kitteln som var intill bastuaggregatet.

Den fjärde dagen i stugan tog jag mig tiden att verkligen sätta mig in i hur bastuaggregatet fungerade.
Fanns inga instruktioner någonstans om varjen bastun eller den fina kaminen i huset.
Jag undersökte eventuella spjäll och så.
Dessa måste ju vara öppna för annars ryker det bara in.
Hittade allt och högg sedan till mindre pinnar som jag satte igång att förvärma skorstenar med och få igång draget.
Tidningspapper och björkstickor gick bra
Bastun bråkade en stund men jag lyckades få fart på den och snart brann det jämnt och fint och jag kunde stänga luckan och lämna.

Såg hur det rök ur skorsten när jag gick upp till stugan och gjorde samma sak med kaminen som tände snabbt.
Det var bättre drag i den.
Säkert är det länge sedan båda eldstäderna användes.

Snart brann det en lugn och fin brasa även i kaminen och värmen spred sig i rummet och drev ut den råa luft som var överallt då det regnat en del de dagar vi varit där.


När dotter och barnbarn vaknat så dukade jag frukost ute på den stora fina altanen som vette ut mot sjön.
Där satt vi och bara njöt av friden och tystnaden.
Det enda som hördes var sjöfåglarna och vindens sus i träden.

Isaac som älskade att meta fick sitt lystmäte.
Vi drog upp små aborrar och mörtar med deg som bete.
De flesta satt så lite fast på kroken att det släppte så fort fisken kom upp.
Alla släpptes åter i vattnet. Ingen satt så illa fast att de blev skadade

Jag vet inte om jag ens klarar rensa fisk längre. Har inte gjort det sen jag var ung tjej.

Isaac hade med sig kastapö också och han drömde om att få upp en stor gädda eller abborre.
Med stort tålamod stod han i timmar på bryggan och kastade.

I skogen fanns även stora fina blåbär som jag tidigt på morgonen plockade av till morgonfilen.


I stugan fanns en brödrost som rostade små solar :) Jättemysigt!

Vi köpte rågbröd-ruisleipää som jag älskar att äta. Färskt och jättegott!
Det finns inte att få tag i sånt hemma. Det mesta är redan gammalt i butik.
Finska hembageriet i Eskilstuna hade liknande men den finns ju inte mera.

En av våra dagar var vi bara vid stugan och njöt av tillvaron.
Det skulle ju inte blivit någon rekreation alls om vi flängt omkring varje dag.

På kvällen blev det bastu och hopp i sjön utan en klädtrasa på kroppen.
Jag näckade varje morgon och kväll då de stugor som fanns runt sjön var så långt bort och det var sällan någon vid dem.
Så skönt med riktig vedeldad bastu.
Vi kände oss så rena och fräscha efteråt.
Även Isaac älskade bastun.

Jag hade fixat en saunavasta som vi blötte upp i vatten och slog lätt mot huden på ryggen, armar och benen.
Härlig massage och bra för blodcirkulationen. Doften helt underbar då den görs av Björk.
Fanns gott om björksly i skogen så jag har inte gjort någon åverkan på skogen, lika bra att tillägga det så jag inte får däng för att ha brutit kvistar.

Efter bastun spelade vi spel i stugan i ljuset av kaminen och värmeljus.
Man sover gott efter bast och det gjorde vi verkligen.
Det åskade lite mot kvällen senare och regnet kom efter.

Sista fotot där Isaac sitter på en sten är så värdefull för mig.
Det är den sten jag satt på och dinglade med benen och väntade på att min pappa skulle komma med bussen och hämta mig, mamma och lillsyrran till Sverige år 1965.

Pappa hade åkt före oss till Sverige och ordnat med lägenhet, möbler och allt som behövdes för att vi skulle kunna flytta hit.

Han hade fått jobb på Volvo i Köping och vi flyttade då till Sverige.

Bussen kom och pappa var med den.
Han kom gående längs vägen med kostym på sig och resväska i handen och jag var jätteblyg för honom.
Vi hade ju inte setts på tre månader.

Jag var 5 år gammal då.
Stenen finns utanför min mormor och morfars hus.

Vilka minnen.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards