Alla inlägg den 3 mars 2018

Av Sirpa - 3 mars 2018 17:05

Vaknade vid 6.45 imorse. Var jättetrött då nattsömnen blev avhuggen med två timmar vaken.
Kom igång efter en stark kopp kaffe.
På med datorn och satte igång med supportjobb igen.
Blev ju 10 timmar igår med en jobbig huvudvärk som följd.
Tog migräntablett till natten och tack vare den var jag ok i huvudet idag.

Jobbar alla dessa timmar vid en laptop med långa texter, på svenska, engelska och norska.
Liten text och riktigt ansträngande för ögonen. Kurar nära datorn för att se ordentligt.
Nåja, jag får vara lycklig över att inte behöva köra buss på heltid när orken inte är åter.
Vill inte kräva för mycket.
Det är ju dyrt med datorer och skärmar.

Hann få undan det mesta av det som rann över vid ovädret i veckan.
Stängde ner vid lunchdags och vi åkte ut till Björnön.
Åkte så långt ut man kom med bil.
Klev ur och traskade iväg med en glad hund framför oss.

Ut på isen och gick bortåt, rundade udden innan vi vek av inåt land igen.
Tog oss rödkindade till bilen och vovve trött.
Blev över 3 km iallafall i snö.
Jätteskönt!
Åkte och handlade innan hemfärd.
Vovve måste ju få korv och tuggpinnar.

Vi värmde på härlig Gulaschsoppa och färskt Grekiskt lantbröd.
Supergott!!

Härlig Lördag med blandning av jobb, motion och god mat.


Av Sirpa - 3 mars 2018 04:11

Tidigt Lördag morgon.
Borde sova egentligen efter den kämpiga arbetsdag jag hade.
Somnade innan 22 igår och hörde inte ens när husse och vovve kom och lade sig.

Vaknade av älsklingen snarkningar vid mitt öra, vid 2 tiden. Kunde inte somna om sedan.
Valde att vid 3 tiden kliva upp och ta mig till soffan istället, för att blogga ur mig tankar i hjärnan.

Vovve har varit ut ett par gånger här hos mig och ligger nu i hallen och sover.
Märks att han är trygg då han tidigare var nära husse bara och nu väljer ett mellanting som sovplats. Han har koll på oss båda nu.

Jag låg nyss och läste om jakt på lodjur.
Lokatter som jag själv väljer att kalla dessa vackra djur.
Tycker att det är så makabert med dessa människor som skjuter ihjäl djur för ro skull.
Skyddsjakt, ja, absolut.
Ta bort djur som lider av sjukdom eller skada.
Men att skjuta för att få känna makt över ett rovdjur.
Vidrigt!!
Många anser att det är manligt.
Såna "män" är ynkryggar i min värld.
Behöver ett vapen för att visa sin makt.

Detta pågår ju överallt i världen.
Elefanter, noshörningar, tigrar... Ja alla möjliga djur, bara för skjutandets skull.
Eller för betar, pälsar. För att inte tala av hajarna som fångas, stympas och kastas i levande igen utan sin ryggfena, för att människan ska koka soppa på den.

Vi behöver inte jaga för att få mat.
Vi har kläder och allt vi behöver.
De stammar som ännu jagar i världen för överlevnad är få.
Deras jakt är så begränsad och dessa människor lever i vördnad för djur och natur.
De ger och tar, i en symbios.

Att med ett vapen, ta livet av en annan varelse, anser inte jag vara en bedrift.
Det är girighet, maktlystenhet och ett sätt av människan att på ett vidrigt sätt visa vem som är det äckligaste rovdjuret på jorden.

Beröva ett djur dess liv om denne lider, det är rätt. Men att döda bara för att få visa sin makt är helt galet fel.

Jag var nyss in och läste i mitt schema hur det kommer vara framöver.
Det är ju tänkt att inför och vid storhelger, som Påsk tex. Då skall jag vara Kundvärd på Arlanda.
Det är mycket resande då och hjälp behövs för både kunder och förare.

Cheferna skall snickra ihop ett schema över den perioden under kommande vecka, så det blir intressant.
Denna vecka, på onsdag skall jag åka till Cityterminalen i Stockholm och vara med vid vår disk där, se hur de jobbar direkt mot kund.
Dessutom ville K ha mig med vid någon foto/film session och intervju, som förare i bussjobbet, som jag är veteran i efter mina över 30 år i branchen.
Tar tåget in på morgonen.

På kvällen är det sedan första kursdagen i Ansgarskyrkan i den kurs om Livet som jag anmälde mig till.
Så det blir en fullmatad dag.
Från morgon till sen kväll.
Hoppas jag hinner hem och byta om.
Går ju i uniform under dagen.

Sedan Tisdag Torsdag har Personalplaneringen bestämt att jag skall köra Mdhbuss, vilket jag ogillar starkt.
Dessa körningar är likamed bestraffning för mig.
Körningar som jag frånsade mig för över ett år sedan. Har också sluppit sedan jag blev fast Arlandaförare.
Nu får jag dem två dagar.
Ryser av bara tanken!!

Får glädja mig åt att veckan efter får jag mitt Arlanda igen i form av tidig tjänst tis och tors. Annars Kundsupport.

Idag kommer jag att jobba några timmar vid datorn. Vill inte låta mina kunder vänta på svar utan tar hand om det mesta, så känns det bra.
Skall ta mig ut på en längre promenad idag.
Vi pratade om att ta vovve ut till Björnön på en längre vandring.
Det kommer bli skönt.
Vovve blir hos oss till Söndag eftermiddag så det är härligt med liv härhemma.
Sen Ville katt åkte hem har det varit så tyst och tomt.

Nu ska jag försöka sova lite till och gå upp i bra tid för att jobba undan.

Frukost med vovve och husse förstås.
Kanske fixar pannkakor. Vi får se.
Först sova klart natten



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards