Direktlänk till inlägg 8 april 2019

Bushelg med barnbarnen

Av Sirpa - 8 april 2019 20:01

I Lördags straxt efter att jag gått upp, åkte jag till Ramnäs och hämtade mitt barnbarn.
Handlade först lite gottigheter med till hennes mamma som skulle ha en helg i vila.
Hon behövde få sova och bara vara, utan måsten, åtminstone ett dygn.

Lillan och jag åkte tillbaka till Västerås och det första vi gjorde var att tända ljus på min systers viloplats.
Hälsa på henne snabbt med Lillan.

Sedan hemåt där mitt minsta barnbarn kom med sin mamma.
Hon lämnade sin bil kvar då hon skulle ut med en tjejkompis. De skulle äta gott, shoppa och bo på hotell i Uppsala.
Också de två komma ifrån ett tag från barn och vardag. Bara vara och vila.

Jag och småttingarna gick upp till mitt.
De fick packa upp sina kramdjur, kläder och allt som var med.
Vi såg till att äta mellis rätt snart.
Jag hade inte ens ätit frukost.

De pysslade med sitt ett tag och sedan gick vi ut för att kolla in de lekparker som fanns i närheten.
Först var de på den lilla nedanför min balkong.
Det under tiden som jag grejade på balkongen. Hade de små under uppsikt. Litar inte på folk i den här staden.

Säkrade upp nätet och satte upp lite blomkrukor.

Sedan traskade vi bort till skolan och den lekparken är ju så tråkig.
Sökte oss åt andra hållet en bit och hittade en toppenbra lekpark.
De gungade, lekte med tåget där jag också var med, åkte ruschkana, lekte kull och for omkring, klättrade och klängde.
Full fart hela tiden

Snart var det dags för lunch.
En sen lunch då vi var ute i ett par timmar.
Skönt vårväder så det var toppen med utelek.

Gick hem och kokade spaghetti till min egen köttfärssås.
Barnen åt med god aptit.

Vi byggde koja under köksbordet.
Bäddade mysigt därinne.

Sedan stack vi ut en gång till då det var så kul i lekparken.
De busade i två timmar till innan vi gick förbi kvartersbutiken och köpte glass.
Kom hem och fikade.

Medans barnen lekte med sitt började jag förbereda smörgåstårtorna jag skulle göra under söndagen.
Koka ägg klart och strimlade purjolöken.

Barnen busade i kojan, lekte med Nova.
Fick sitt lördagsgodis som jag hade klart i deras glasskålar i vitrinskåpet.

Dessa skålar måste jag sedan ladda med något gott varje gång barnen är här hos mig
Det är tradition från mina barns farmor och farfar.
Ladda skålarna var jätteviktigt.

Kvällen kom och småttingarna kröp i pyjamas. Borstade tänder och skulle sova i kojan.
De var i den ca 30 minuter, sedan kom de och lade sig hos mig.
Jag hade redan bäddat åt dem.
Misstänkte att kojan inte var så kul i mörkret.

Lillkillen slocknade direkt.
Lillan en halvtimme senare.
Fartfylld dag med mina hjärtegryn.
Så härligt att ha dem här.

En ny dag väntade.
Först sova en återhämtande natto

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards