Alla inlägg den 18 april 2020

Av Sirpa - 18 april 2020 16:46

Lilla Max växer så det knakar.
Börjar bli en riktigt tuff liten krabat.

Av Sirpa - 18 april 2020 06:12

Det blev som jag trodde, att denna natt skulle jag sova tungt och återhämtande.

Gårdagen blev lång.
Körde ju först från depå Hallstahammar på morgonen. Med en buss som tydligen läckt kylarvätska utan att jag märkt det.
Hade synts vid depån när bussen var kall och nystartad.
Fick samtal om detta under färd och undersökte saken.
Inget problem då längre. Värmen hade tätat läckan.
Bussen direkt in på verkstad och byte av en slang med litet hål i. Vår verkstad är toppen!
Åtgärd direkt om något felar.
Nu kunde vi fånga problemet innan det blev allvarligt.

Satt efter körning och pratade med mina kollegor.
Nu stod det i stort uppslag i VLT skrivet om Svealandstrafikens nödvändiga åtgärd för att skydda förare mot smitta.
Äntligen gick de med på att ha framdörr stängd. En förares liv kostade det först givetvis.
Under protest förstås och tugg om att det kostar pengar att flytta biljettvisering
JA!!! Allt kostar extra nu när vi ska göra vårt allt för att stoppa smittan.

Jag blir så grymt ledsen när inte människors liv värdesätts.
Nog har väl vi bussförare samma värde som andra i vårt samhälle, eller??
Vår arbetsgivare har tagit sitt ansvar iallafall.
Transdev är rädd om sina anställda. De förstår värdet av att det finns ett liv efter Covid19.

Bra att Skyddsombudet på Svealandstrafiken stod på sig.

Vila i Frid K.
Det är åt helvete att ditt liv måste offras innan något gjordes ordentligt.

Vi satt i Hallstahammar och pratade om vår arbetsmiljö. Kollegorna känner en oro över att jag från nästa vecka lånas ut till Eskilstuna. Tydligen är det mycket smitta som sprider sig just här.
Men jag ska ju köra för Transdev som tar sitt ansvar.
Jobba vill jag ju så det får bli så.

Med goda ord med mig och lycka till hälsningar i bagaget, åkte jag så till Västerås. Lämnade bilen på verkstad och gick till Hälla för att köpa kaffe och lite annat som behövdes.
Det blåste hårt och var riktigt jobbigt att gå

Rätt mycket människor i farten men de flesta hade förstånd att hålla ett avstånd
Där jag gick ute var det inge folk.
Tryggt i friska luften.
Var in på Willys snabbt och in på ett tomt Jysk.
Ville titta på garderob till mitt blivande sovrum.
Hittade en som jag fastnade för.

Gick tillbaka till verkstan och väntade en timme ute i solen i lä från blåsten.
Ville inte vara inne.
Jag tar mitt ansvar överallt iallafall.
När bilen var klar åkte jag till depå Västerås.
Där möttes jag av glada kollegor.

Tog ute en buss en knapp timme senare och körde en skoltur.
Den har jag kört flera gånger tidigare och barnen känner mig.
Det är fina ungar, bälte på och trygga.
Körde åter depå och pakerade.
Sopade bussen, det lilla som blev.
Gillar namnet på den gamla bussen.
En av brorsönerna i Kalle Anka.
Tjatte. Vet inte om Knatte och Fnatte finns kvar. De var tre bussar förut iallafall. Gamla trotjänare.

Pratade med kollegor en stund till och for sedan hemåt mot Etuna
Lika nu med lycka till ord med mig inför kommande vecka.

Ringde mamma från bilen och hörde hur det var med henne i isolering. Det lät som hon var hyfsat tillfreds
Självklart ensam men det är hon ju van vid. Vi hinner ju inte hälsa på så ofta annars heller.
Hon har tv:n som sällskap och min bror handlar åt henne. Hinner inte han så fixar jag det.

Kom hem till husvagnen på gården.
Av med uniformen och sedan måste jag äta mat. Värmde en god soppa.
En vegetarisk Viktväktarrätt som jag tycker jättemycket om.
Har fastat i fyra dygn och det känns bra i kroppen
Kommer äta vanlig mat i helgen för att sedan bara lägga in två eller tre fastedagar i veckan.

Nästa vecka är ju viktigt att jag orkar ordentligt då jag ska in i det nya jobbet.
Mycket ska matas in i hjärnan och då duger det inte att ha några energidippar.

Duschade, grejade lite ute.
Min son ringde och behövde någonstans att bo i helgen. Vi fixade snabbt en bädd åt honom i matrummet i huset.
Här finns ytrymme för familjen när det krisar.
Vi hjälps åt när någon av oss har jobbigt.
I den mån vi bara mäktar med.

Jag drog mig tillbaka till mitt vid 21 tiden.
Var riktigt trött efter allt denna långa dag och korta sömn natten innan.
Helgen är ledig och jag har massor att göra.

Måste förvalta tiden väl då nästa vecka blir intensiv och jag knappast kommer att hinna göra nåt härhemma.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards