Direktlänk till inlägg 29 juli 2020

Blir mycket äpplen

Av Sirpa - 29 juli 2020 11:35

Där jag, dotter och barnbarn bor nu har det tidigare varit en äppelodling.
Träden är gamla och vissa har försvunnit med åren.
De har varit eftersatta och oklippta under många år.
Senaste åren har min yngsta dotter betat av träden vartefter och klippt dessa så frukten har kommit tillbaka.

Ännu är det massor att klippa och vi kommer ordna detta nu när vi bor här.
Ett par träd måste vi nog såga ner helt då de hotar att ramla då delar av stammen är murken.

Det finns flera träd ute i hästhagen då den var en del av odlingen på sin tid.
Även päronträd har vi, minst två stycken.
Gråpäron som är så himla goda.

Idag var jag ute i hästhagen och sågade i sly för att göra stöttor till tunga grenar som är fyllda med äpplen
Tyngre lär de bli när äpplena växer.
Måste såga till ett par till men jag bara orkar inte idag.
Får bli på Söndag då jag förhoppningsvis är ledig.

Tar lite i taget och grejar med nu när orken är begränsad. De träd jag räddade idag bär väldigt fin frukt och så väl värd att vara rädd om.



Ser fram emot hösten och den skörd som kommer att bli.
Ska ordna med riktiga lådor för att kunna förvara vinteräppelsorter så vi kan äta egna äpplen.

 
 
Amisa

Amisa

29 juli 2020 12:22

Gråpäron vad gott, men tyvärr blir dom nog ovanligare för jag har aldrig sett dom i en plantskola? Av gråpäron kan man koka jättegod päravälling.
:)

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Sirpa

29 juli 2020 12:59

Vad är päravälling :)

 
Amisa

Amisa

29 juli 2020 16:45

Jag hittade det här receptet på nätet, men är rätt säker på att min mamma också brukade ha i lite havregryn så att det blir lite nyttiga fibrer i.

Recept:
Koka päronbitar i vatten. Under tiden kokas en tjock välling på mjöl och mjölk. När päronbitarna är färdigkokta späder man den tjocka vällingen med päronspad och rör ner päronbitarna. Smaka av med socker och salt.

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Sirpa

29 juli 2020 18:42

Mja... Det är nog inget för mig.
Välling funkar inte.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards