Direktlänk till inlägg 24 september 2021

Tidig morgon

Av Sirpa - 24 september 2021 05:19

Somnade igår kväll som en stock efter att ha ätit middag vid 19.30 tiden med tjejerna som nyligen kommit hem från stallet.
De brukar vara hos min äldsta dotters häst på torsdagar.

Jag hade redan till lunch på dan gjort iordning mat som jag var sugen på.
Det är inte ofta jag bryr mig i att lyssna på min egen kropp men nu gjorde jag det.
Var sugen på god stekt korv, potatismos och färskt mjukt Libabröd.
Till det god stark senap och moset gjorde jag med mjölk och smör i.
Korven var en specialare med ost i.
Supergott!
Barnbarnet kan ju inte äta sådan mat som det är mjölkprotein i så detta blev min dotters och min lunch.
Barnbarnet åt sin lunch i skolan.

Resterna av lunchen åt jag till middag och tjejerna hade sina pannkakor som blivit en tradition på torsdagarna.

Jag var jättetrött efter mitt jobb med att montera ner poolen.
Tjejerna efter stalljobbet och dottern mår ännu dåligt efter sin andra dos vaccin som hon fick i måndags.

Så när klockan var 20.30 var det dags för bingen för alla tre.
Jag vaknade av att dottern pratade om poolskydd och storm.
Det visade sig att det blåst upp till storm under kvällen och fara stor att poolskyddet jag hängt på tork skulle flyga iväg i vindarna.
Den togs ner och annat säkrades ute innan jag kunde somna om.

Vaknade sedan vid 3 tiden helt igenomsvettig. Hade sovit jättetungt.
Det märks att min sömn blir jättekonstig när jag jobbar som jag gör med resultat att jag får för lite sömn och återhämtning.
När jag väl får och kan sova så känns det som jag är nere i en stor grop i sängen och fullständigt medvetslös.
Kroppen och hjärnan kämpar med att rensa och återhämta sig i den tunga sömnen.

Nova mjauade att hon behövde gå ut en sväng så jag släppte ut båda katterna.
Skulle tro att båda ångrade sig då de insåg att det ännu blåste stormvindar.
Efter en timme kom hon in igen.

Jag gillar inte att katterna är ute i busväder. De har svårare att höra om tex räven är i närheten.

Jag har nu intagit mitt morgonkaffe.
Packat ner min lilla söta resekaffebryggare med koppar, äppelkaka och annat gott jag ska ha med när jag ska besöka mamma idag.

Mamma behöver få riktigt gott nybryggt kaffe och vad är väl godare än att brygga på plats :)
Tar med lite mjölk också så hon får det hon tycker om.
Ska också åka förbi affärn och köpa några tidningar så hon får något att förströ hjärnan med.
Lite inputs från omvärlden med skvallertidningar.

Vi ska åka med bil och släp till Surahammar, jag och dottern efter att vi lämnat av barnbarnet på skolan först.
Det ska hämtas en del material till kaningårdsbygge.
Ninerna ska få en vinterbostad vid hönshuset.

Samtidigt som vi är där så hälsar jag på mamma.
Jag ska ju till mamma på måndag också då det är möte med kommunens Biståndshandläggare.
Käre Broder tog hand om att se till så Sjukgymnast fick se mammas lägenhet och planera vad som behövs där i fråga om hjälpmedel den dag hon ska hem.

Har tagit ledigt måndagen för att kunna vara med. Mammas liv och framtid måste komma iordning och det är ju broder och jag som finns tillgänglig endast för att ombesörja detta.

Jag är tacksam över att vi är två syskon som kan hjälpas åt med detta.
Båda har vi ju fullt upp med våra egna liv men nu behöver mamma oss så då finns vi för henne.

En kollega får vikariera för mig och köra mina hockeygrabbar till Stockholm.

Imorgon är det dags för mig att jobba igen. Kommer att behöva gå upp vid 3 tiden för att köra en tidig Eckerökörning härifrån Eskilstuna.
Börjar 5 i Västerås och kör tom till Eskilstuna gamla busstation för start där, vidare Strängnäs och jag vet inte om jag även ska ha gäster från Enköping.

Det ska bli skoj att angöra Etuna igen.
Den turen drogs in rätt tidigt när pandemin tog över våra liv.

Min plan är att när gästerna gått ombord på MS Eckerö så ska jag visa stugan åt min kollega som kör från Västerås och aldrig varit i förarnas upphållsstuga.
Sedan ska jag ge mig ut och röra på mig några kilometer innan mat och vila.

Även fast dagarna gått med rungande fart och fyllda med jobb och allt som måste göras, så har jag lyckats med att hålla mitt löfte om 100 dagar i rad med fysisk aktivitet.
Även fast inte allt gått att mäta i träningsappen.

Om så bara 2 km rask gång så är det ändå nånting.

Känner att både kropp och knopp mår bra utav det. Jag har ju alltid varit aktiv och det känner kroppen igen och trivs med. Det ger positiva effekter.
Motion är alltid en bra medicin om ens kropp och hälsa mäktar med det.
Sedan finns ju självklart sjukdomar som sätter stopp för träning och motion.
Jag är ju fullt frisk och kan då ha möjligheten att få ta del av den medicinen mot både stress och för mycket kroppsfett som jag nu har båda av.

Så för min del så planerar jag in nån form av rörelse varje dag som ökar pulsen och ger den positiva effekt som är bra.

Drömmen vore ju att få komma igång med min löpträning igen.
Den är ju allra bäst.
Jag strävar ditåt iallafall och kanske kan jag få tiden till det framöver.
Bästa sättet är ju att köpa ett träningsprogram från Team Stockholm Marathon och följa den noga.
Det har jag ju gjort i flera år och det gav resultat som var fantastiska.
Ett jäkla slit men himmel så givande.

Sedan ha något lopp som morot.
Göteborgsvarvet, Midnattsloppet eller varför inte Stockholm Marathon rent av.
Vore härligt att få genomföra ett lopp till minst.
Det är ju nu 6 år sedan jag sprang Göteborgsvarvet innan hälsan satte stopp.
Influensa två år i rad och upptäckten av min glappande hjärtklaff blev rena mordet för min träning.

Nu finns inget att skylla på, mer än tidsbrist så det är bara att komma igång.
Klaffen har inte blivit sämre och den mår ju bara bra av träning så det är bara att snöra på dojorna och ge sig ut

Nu ska jag sova en liten stund till innan dagens alla göromål drar igång.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Av Sirpa - Fredag 19 april 16:38

Under vecka 15 blev det till att jobba med Tågpassning först åt Let's Go i Örebro under Onsdagen. Tog min husbil dit och installerade den utanför depån för att sedan köra tågersättning Örebro, Kumla Hallsberg på eftermiddagen. Var på väg tillbaks...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards