Alla inlägg den 2 maj 2022

Av Sirpa - 2 maj 2022 15:31

Söndagen den 1 Maj hade jag ledigt från jobbet.
Vaknade tidigt fast jag helst viljat sova lite längre men det fanns så mycket att göra härhemma att jag inte hade ro till mera sömn.

Det var hög tid att tvätta fönster i huset och det är ingen enkel uppgift kan jag lova.
Många fönster, gamla sådana som måste tvättas emellan också.
Det vill säga 4 rutor på varje fönster så det blev 8 sidor att få rena och blanka på varje fönster

Tog först i köket och i matrummet, de värst skitiga. Det tog 2 timmar att bara rengöra dessa två.
Otätt och mängder med flugskit överallt.
Vi har ju så mycket flugor inne sommarhalvåret på grund av ponnygästarna som går på bete i hagen precis intill huset och trädgården

Efter frukost fortsatte jag med de två inne i mitt sovrum och sist ett fönster i tvrummet.
Så totalt 40 rutor fixade jag innan fingrarna gav upp i värkande protest.

Samtidigt med fönstertvätten planterade jag om blommor som behövde större krukor att växa i.
Tvättade två maskiner kläder och hängde på tork.
När detta var klart var det dags att städa verandan och fixa iordning den inför våren och sommaren.
Vill ju att det ska vara trevligt att sitta där på morgonen och ta en kopp kaffe.

Vid det laget var jag helt slut i fingrar och händer. Trött som sjutton men det fanns inte tid att oja sig utan jobba vidare.

Tillsammans med dotter och barnbarn fixade vi till hönsgården till en lite mindre yta så vi kan ha våra två hönsapönsor ute.
Så som det varit fram till nu så har hönsen inte kunnat vara ute utan uppsikt på grund av Duvhöken som hela tiden finns i närheten.

Vi tog upp stolpar, nät och fixade nya hål för att slå ner stolparna i och drog om nätet, klamrade fast och bar massor med betongplattor och stenar som ligger mot marken så det inte går att ta sig in i hönsgården med att gräva.
Finns ju räv också.
Jobbade på tills det var kväller för att få det mesta klart.

Det som nu är kvar att göra är att spänna upp ett nät som tak så det inte går att ta sig in från luften.
Det får bli senare för idag blåster det stormvindar och går inte att göra nåt sånt jobb.

Gick in vid 20 tiden på kvällen och min kropp skrek efter vila.
Hade då hållit på och slitit med allt i över 12 timmar utan mera vila än lite paus vid mat och toabesök.
Min tid hemma i ledighet är så begränsad att jag måste jobba på för att hinna med allt som behöver göras.

Dotterns sjukdom gör att hennes ork inte finns.
Hon gör så mycket hon mäktar med och det lilla gör henne helt trasig i kroppen och hjärnan. ME är ett sattyg till sjukdom!!
Vi får vara glad sålänge hon inte behöver rullstol till att ta sig fram vissa dagar.

Vad jag önskar att min ekonomi vore lite bättre så det inte ständigt är sån kamp i livet.
Att jag hade möjlighet till mera ledighet.
Om så bara ett par veckor om året så jag hinner med.

Minns inte längre när jag hade semester och kunde bara vila och vara.

Jag har nu åtminstone ett jobb jag trivs med men det tar enormt mycket tid och kraft. Trivsel är viktigt för mig i arbetet. Därför väljer jag att vara timanställd för att styra arbetet själv och inte tvingas in i sånt jag inte tycker om. Tex Skolkörningar som jag ogillar rejält.

Förstår ju att det inte är tal om pensionering för mig förrän tidigast vid 68 års ålder.
Fyller 63 år den 13/5.
Känner att min artros i händer och fingrar bara försämras hela tiden så vi får se hur länge jag pallar med detta.

Behöver hälsa på gamla mamma nu under ledigheten men jag vet inte vart jag tar den tiden och orken ifrån.

Har idag jobbat vidare med annat härhemma och mår riktigt dåligt i kroppen.
Vänster långfinger är svullen och stel. Kan inte böja den mer än litegrann och den gör rejält ont.

Meddelade mamma att jag kommer förbi tisdag efter jobbet då det är en kort arbetsdag som börjar tidigt i ottan.

Försöker nu att vila. En vecka fylld med jobb väntar och på Fredag begravning i Örebro av en människa jag tycker jättemycket om.
Hon var som en extramamma för mig.
Nu tog cancern hennes liv och jag vill åka dit och ta farväl av henne då det är dags för färd till hennes sista vila.

Var en sväng till Maxi och pantade alla flaskor och burkar jag samlat i jobbet under resorna.
222:- som gick till Stadsmissionen Eskilstuna. Till mat åt barnfamiljer som har det ekonomiskt svårt.
Förra pantningens pengar gick till Ukraina.
Jag gör det som går för att hjälpa andra så gott det går.

Mina tandläkarbesök har jag fryst inne.
Det mest akuta är fixat.
Jag har inte pengar att göra något mera nu. Kanske i höst, vi får se.

Nu är jag trött!
Så himla trött och kroppen värker.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards