Alla inlägg den 20 maj 2022

Av Sirpa - 20 maj 2022 05:25

Jag har ju nu börjat skriva om min lilla husbil som jag förresten döpt till Edde.

I förra inlägget skrev jag om jobb som jag gjort på den hittills.

Det första och största lyftet som jag gjorde, efter värdefullt tips från god vän, var att få tillbaka den svarta färgen och lystern på kofångaren fram.
Den var alldeles matt, grå och flammig.

Jobbade på i många timmar med att få den att se fräsch ut igen.
Helt enkelt luckrade ytan så den fick nytt liv.
Inget polermedel eller sånt för det håller bara nån vecka.

Före och efterbilder kommer här

Vilken skillnad det blev. Ett helt annat utseende på den lilla plutten.
Jag var överlycklig när jag svettig och helt slut i händer och fingerleder var klar.

En bit i taget jobbar jag på

Av Sirpa - 20 maj 2022 05:14

Jag minns inte om jag ännu bloggat om att jag blivit Husbilsägare :)
Tror inte att jag hunnit med det i farten.

Köpte mig en liten plutt. En Burstner från 2000. Den kom jag hem med den 9/5 efter att ha väntat i över två veckor på att firman jag köpte skulle få allt klart med förra ägaren som bytt in den lilla mot en större och nyare.
Det var nåt dom inte var överens om.

Jag hade redan gett upp hoppet om den lilla husbilen som kändes lagom för min tunna plånbok.
Plötsligt kom beskedet att den var redo för försäljning.

Jättesmutsig och eländig.
Annars fullt funktionsduglig. Inget annat fel än en sprucken ruta som öppnats mot cykelhållaren bakpå.

Jag visste att det skulle bli dagar av jobb med att få den ren både inne och utvändigt.
Så ingrott smuts att jag fått lov att skura, putsa och gno över varenda millimeter invändigt. Tvättat madrassöverdrag, gardiner och piskat dynor och allt. Jättenoga.
Har städat den säkert i 10-12 timmar totalt, bara invändigt för att kunna vistas i den.

Nu i Tisdags gav jag mig på det utvändiga. Sovdelen ovanför förarplatsen var svartgrå fläckig av att inte ha rengjorts på åratal.
Jag jobbade på i timmar med maskin och gnodde, polerade och tvättade.
Lägger ut före och efterbilder här.

Nu är den blank och fin. Ska vaxa hela bilen vartefter jag har tid.

Gav instegstrappen ett lyft också.
Skrapade och gnodde bort gammalt lim och satte dit nya halkskydd. Riktigt slitgöra!!!

Resultatet grymt bra.

Invändigt är den omklädd sen ursprunget i ett grått tyg som jag tycker är så snyggt
Någon gång har detta gjorts och kan inte ha varit billigt.
Jag är jätteglad att det inte behöver repareras någonting utan allt är helt ok.
Inreder den invändigt vartefter nu när tid ges så allt blir så som jag vill ha det.

Tog fotot på inredningen första dagen hemma. Har inte fotat nåt sen jag började ändra om inne.
Det får komma senare.

Kommer nog att skriva en hel del om husbilen framöver.
Den blir min lilla rekreation sedan när jag gjort allt klart och kan börja bo i den när andan faller på.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards