Direktlänk till inlägg 30 april 2023

Sista April

Av Sirpa - 30 april 2023 08:23

Då har den här månaden gått med en rungande fart.

Valborgsmässoafton.

Det brukar inte vara något som jag firar men visst är det mysigt med nåt lite extra gott att äta och titta på en brasa någonstans.

Alkoholhaltiga drycker hör ju inte hemma i vårt liv över huvud taget. Många har ju det som tradition att det måste supas till ordentligt.
Allra helst vid brasan, då ska det finnas med en ölburk i näven.
Ett måste för så många individer tyvärr.

För min del börjar det närma sig 12 år sen jag drack något alkoholhaltigt.
Det passar inte in i min livsstil som yrkesförare.
Jag vill känna att jag ska kunna sätta mig vid ratten när det behövs.
Dessutom är det inte ens gott.

Jag kan ta ett glas alkoholfri öl till maten till Jul och Midsommar. Det är gott.
Gärna nåt lite mörkare öl.

Gårdagen var min första lediga dag efter fast tjänst som beställningsförare.
Den var speciell redan från morgonen.
Som att det bar en klump i magen som lossnat och jag kunde känna att jag inte måste göra ett dugg om jag inte vill.

Så valet blev att jobba med det fällda trädet. Med många pauser och en kort vila efter morgongröten.

Sedan åkte jag till stallet för att se mitt barnbarn rida.
Det är nåt som jag tidigare känt att jag varken hinner eller orkar.

Det var jätteskoj!
På agendan idag stod galoppfattningar och sedan skutt över små hinder.
Hästen är ju väldigt stor och mitt barnbarn hanterar honom jättefint.

Han är ju gammal hopphäst så det tycker han är kul och han vill gärna ha fart och ta höga hopp om han får.
Nu var det ju inte lämpligt och när barnbarnet vid ett hinder inte riktigt var med så blev hoppet så kraftigt att hon åkte av.
Ridhjälm och ridväst på givetvis.

Det blev lite blåmärken på benen men inte värre än så.

Upp i sadeln igen och sedan körde vi nya försök ända tills det satt och kändes nog för den här dagen.

Vår familj har ju haft egna hästar och jag kunde ju inte låta bli att ge goda råd och peppa massor efter avåkningen.
Vet ju hur jobbigt det känns att åka ur sadeln och hur det kan hänga i en rädsla efteråt ett tag, även fast man inte gör sig
Illa. Det blir ju ändå en oförutsedd händelse.

Hon är jätteduktig!
En bra häst har hon att träna på också.
Han är en suverän läromästare och försiktig med sin ryttare.
Lyckligt lottad är hon att hennes moster har egen häst som hon har tillgång till precis så mycket som hon vill.

Efter ridningen åkte jag hem och tog en varmdusch.
Det är inte direkt värmande att stå ute på en ridbana i kall blåst.

Gjorde iordning Sparrissoppa och åt den med Sportknäcke med några skivor god Falukorv.

Vet inte om jag skrivit om det tidigare men jag har nu tagit tag i min övervikt.
Den ska väck!
Den är ju så illa att jag inte kan ha mina jobbarbyxor knäppta.
Har ju gjort tappra försök under ett par års tid nu att få ordning på min kropp men givit upp då ork inte funnits.

Hoppet ligger nu i att jag ska kunna lägga focus på min egen kropp och måendet.
Få tiden och orken till det och inte bara jaga omkring i livet i galen stress och stoppa i mig vad som helst.
För så har det verkligen varit.

Äta fel, jobba dygnets alla timmar och inte få återhämtning är ett jättebra sätt att förstöra sin kropp.

Den tiden lägger jag bakom mig.

Hela den här första dagen kändes mer harmonisk inombords.
Jag var trött när kvällen kom men inte totalt slut som jag varit den senaste tiden.

Idag ska jag till Kjula för att se mitt andra barnbarn Isaac spela fotbollsmatch.
Det ser jag fram emot.
Var ju med honom till träning här i veckan och det var kul.
Spännande med en match mot ett annat lag.

Ska först äta min morgongröt så jag står mig.

Lägger ut några foton på Josefina och Magino som dottern tagit.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards