Direktlänk till inlägg 5 juli 2023

Regnet det bara öser ner...

Av Sirpa - 5 juli 2023 04:43

Det är toppen att det äntligen regnar då naturen lidit hårt av torkan som rådit under många veckors högsommarvärme.

Men måste det vara så extremt!

Igår Tisdag satte jag todigt igång med att klippa gräset som fått växa fritt under torkan, där det nu växt förstås.
Det mesta var ju gult och torrt men har skjutit fart ordentligt när regnet kom.

Behövdes bara ett par dygn av regn så frodades grönskan mest överallt.

Nu vill jag ha det klippt och snyggt så gräsmattan kan bli tät och fin igen, utan en massa flera decimeter långa grässtrån överallt.

Jobbade på i flera timmar i den kraftiga blåsten. Hönsen fick en massa klöver att sprätta med i hönsgården.
Kaninerna plockade jag Maskrosblad, Rölleka och annat grönt och gott som kaniner älskar.

Min dotter och barnbarn som jag delar hus med är den här veckan vid sin husvagn så jag sköter om allt härhemma själv.

Hann klippa ner 2/3 delar iallafall innan himmelens portar öppnade sig igen och det fullkomligt hällde ner.

Under förmiddagen då det var så blåsigt så passade jag på att tvätta upp hundtvätt och hänga ut.
Tänkte göra min dotra glad med att ha Luddes tvätt ren och fin tills hon kommer hem.
Det går ju åt en hel del filtar, handdukar, mjuka gamla påslakan och myspysliggunderlag åt den dreggelpellen :)

Hann köra 4 maskiner och nästan få torrt innan regnet kom.
Hängde in det sista.
Finns två maskiner till att köra som jag tänkte beta av idag.

Jag gillar att greja härhemma. Pyssla och plocka med allt möjligt.
Satte upp krokar och upphängning för verktyg och annat i källatrappen bland annat.
Lagade ett hjul på gräsklipparen.

Tömde ur överflöd ur poolen då det blir en massa regnvatten i den.
Håvade rent från skräp och insekter.

Tog faktiskt flera dopp under dagen i poolen fast det bara var +14 grader.
Skönt och svalkande.

Katterna helt överlyckliga att jag är hemma med dem.

Jag var noga med att ta pauser i mitt arbete under dagen.
Ordentlig frukost och sedan lunch med riktig varm mat.
Tog mig en middagslur efter maten då det ändå spöregnade så jag kunde inte vara ute.

Var i kontakt med en av mina arbetsgivare i Örebro.
Han har givit mig jobb resten av Juli så jag behöver inte fundera över den biten.
Ska över till Norge i 4 dagar bland annat.
Köra Amerikanska Koreaner från Oslo till Bergen med diverse stopp längs vägen.

Sedan ska jag köra Tågersättning mellan Örebro och Karlstad.

Men nu är jag ledig fram till Söndag då det är dags att hämta kolloungar från Värmland igen.
Två dagar sånt innan lite mer ledigt före Norgeresan.

Hoppas på uppehåll idag så jag får klart gräset.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards