Direktlänk till inlägg 8 maj 2015

Första givningen

Av Sirpa - 8 maj 2015 06:55

Jag fick förra veckan en kallelse till Blodcentralen för min första givning.
Kände mig lite ledsen då för jag trodde inte att hälsan skulle klara en givning.

Men jag har ju återvänt till livet med raska steg och insåg i början på denna vecka att det kommer att fungera.
Har ju inte ätit någon antibiotika.
Bara några Ibumetin vid huvudvärk.

Startade dagen med kaffekoppen i sängen:) resoneradd med Titti om jag skulle ge mig ut och gå.
Kände mig så pass pigg.
Så blev det.På med träningsgrejor och ut i den sköna morgonluften.
Valde min slinga i skogen som kändes lagom.

Härligt att se den skira grönskan där jag gick.Sist jag var dit fanns den inte ännu.

Kände mig så glad där jag gick.
Jättesugen på att börja springa men lyckades behärska mig.
Joggade korta bitar för att vänja kroppen igen.
Den kände igen sig och svarade bra.
Andningen var ännu tung.

Styrde hemåt till dusch efter 4 km.
Hade ju två tider att passa idag innan jobbet.
Kände mig nöjd med morgonens prestation.
4 km är bättre än inget.
Hälsan återvänder och lunginflammationen är ett minne blott.

Frukost efter duschen.
Hopp i kläder, iväg till Köpings lasarett och första blodgivningen:)
Kändes bra!
Kom dit i god tid innan min nästa bokade tid i Surahammar.

Blev inte riktigt som jag tänkt mig det hela.Många givare på kö och personalbrist.
Så min väntan blev 85 minuter.Det hade jag inte räknat med.
Själva tappningen gick galant.
Jag är ju en gammelräv vad gäller givning.
Men tiden...allt tog så lång tid.
Jag tyckte synd om tjejerna som jobbade på så gott det gick.

För mig blev det till att kontakta nästa ställe och fråga om det gjorde nåt att jag dök upp senare.
Eller om jag skulle avboka.

Vi chansade att jag skulle hinna hyfsat så jag körde mot Surahammar så gott det gick.

Givningen gick toppenbra och jag har bra blodvärde.
Fick med järntabletter för att höja värdet efter tappningen.
Valde att spara mina poäng till nästa gång och ta ut Biobiljetter då istället.
Det krävs två tappningar till det.

Greppade en juice och macka i farten innan jag susade ner till bilen.
Kändes inget i kroppen att jag givit 5 dl blod.

Jag har saknat blodgivningen under de år som jag inte fått de.
Hade säkert kunnat kontakta dem redan för 2-3 år sedan, men det blev inte av.
Det var så mycket annat i livet.

Men nu är jag igång igen:)
Får se om jag ger Plasma nån gång i Västerås också.
Det känns också bra att bidaga med.
Köping har ingen utrustning för plasma och det är ju synd.

Bra början på en dag tycker jag

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards