Direktlänk till inlägg 2 januari 2024

Klättrade på taket

Av Sirpa - Tisdag 2 jan 02:12

På Onsdag kommer Sotarmurre hem till huset och ska sota skorsten och se över värmepannan. Väldigt viktig uppgift. Vill ju inte ha en skorsten som är igensotad och farlig.

Jag har från hyresvärden fått löfte om en ny stege som ska fungera regel och säkerhetsmässigt till att ta sig upp på taket.
Den som hittills använts är för smal och går inte att sätta fast ordentligt på de hakar som sitter uppe ovanför takrännan.

Förra sotaren varnade oss för att det kan bli så illa att vi inte får sotat om inget görs. Så det var bara att ta tag i det.

Meddelandet om tiden för sotningen kom i våra händer alldeles innan Jul då jag hade fullt upp och dessutom bortrest i jobbet, så det blev lite bråttom att ordna med stegen.

Jag har fått löfte om att den ska levereras under Tisdagen.

På Nyårsdagens eftermiddag kämpade jag med att bygga ihop den stege vi har här för att kunna ta mig upp på taket för att skotta bort snön som ligger två decimeter djup på taket, vid de steg som ligger på takpannorna just för sotningens skull.

Fick upp stegen efter ett slit med snö och is som satt fast på den.
Med risk för att rasa med hela stegen så klättrade jag upp försiktigt och fäste ett spännband vid hakarna på taket så stegen skulle sitta fast medans jag behövde skotta taket.

Det blev ett tufft jobb kan jag lova.
Halt och tungt.
Snön satt fastfrusen så jag fick hacka loss den. Bit för bit och putta ner den från taket. Detta försiktigt så jag inte knäckte takpannorna.
Tog de två första pinnarna medans jag ännu stod kvar på stegen.
Klättrade sedan upp ända till skorstensnock och började jobba mig neråt.
Satt på stegpinnarna på taket med kall snö under rumpan.
Jobbade och slet så jag var helt färdig när allt var klart.

Fick lov att sitta kvar en stund däruppe och pusta ut innan jag vågade lita på att benen bar när jag sedan klättrade ner igen

Jag har ingen som helst rädsla för höjder och det är bra
Men jag har ju såna problem med vänster knä som gör så ont och som sviker mig plötsligt.
Nu skötte den sig bra. Ont som tusan men den gick att lita på.

Lämnade kvar stegen fastbunden ifall det måste skottas ännu mera innan Onsdag morgon. Dotter och barnbarn får hjälpas åt att ta ner stegen så den nya kan resas på plats när den kommer.
Det kommer ju snö just nu och jag hör hur det blåser kraftigt dessutom.

Jag frös som en tok hela kvällen efter äventyret på taket.
Det var ju kallt och blåsigt när jag var däruppe och kämpade.

Vaknade nu mitt i natten av att knät värker grymt. Har tagit värktabletter och väntar på att det ska ge med sig lite så jag kan sova vidare.

Ska upp 5.30 för att göra mig klar för avfärd till depån i Hallstahammar för att åka med depåbil till Uppsala
Ska där köra Cupbuss på en rundlinje mellan Arenorna och skolorna, hotellen där lagen bor.
Det är Storvreta Innebandycup som pågår mellan 2-6/1

Har packat ner varma kläder då det kommer vara riktigt kallt.
Ser att SMHI utlovar -24 på Torsdag- Fredag så det gäller att ha kläder med.

Bussarna vi kör är ju inte de varmaste direkt och vi kommer ha dörrar öppna mycket då det är många stopp och mycket barn som kommer åka.

Så nu behöver jag sova.
Hoppas värken ger sig
Känner att jag har ont i sittbenen i baken också efter att ha suttit på stegpinnarna på taket. Tunna och räfflade hårda metallpinnar som skar in i rumpmusklerna på mig där jag satt och kämpade med den ishårda snön.

Njöt lite av utsikten däruppe medans mörkret föll. Tog några foton.

Mycket olika sorters jobb är det att att ha hus. Det är tur att jag ännu fixar sånt.

Klöv och tog in det sista av veden jag har från det jag köpte i höstas.
Ringde och beställde 3 kubik till som kommer nästa vecka.
Så jobb finns. Det finns inte tid att ligga på latsidan.
Pengar går åt i mängd.Både till eldningsolja och ved.

Min bil ska in på verkstad 8/1 för bromsarna som sitter fast.
Så vi står med en bil bara så dottern får lov att köra mig till Hallstahammar imorn tidigt så jag tar mig till jobbet.
Ännu en kostnad som jag måste ro iland på nåt vis.

Det nya året började med tungt krävande jobb. Hoppas det inte fortsätter i samma anda hela året, det kommer jag nog inte orka med det bråkande knät.

Ska kontakta Vårdcentralen igen en bit in i Januari. Jag måste få bättre hjälp. Kanske röntgen och så småningom operation.
Det är ju köer till allt och jag är ju knappast prioriterad som kvinna och snart 65

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards