Alla inlägg den 22 maj 2018

Av Sirpa - 22 maj 2018 07:27

Nu förstår jag hur alla stackars allergiker mår denna vår då allt fröar, blommar och dammar samtidigt.
Kom inte undan ens jag som aldrig har känt av det.

Hos mig drabbade det bara ögonen och det ordentligt.
Det kom smygande under tre veckors tid, till att till sist skicka mig till läkare igår.
Hade inget val.
Mådde riktigt dåligt med ihållande, brännande smärta runt ögonen.
Klåda och värme på huden runt ögonen, blossande rött och irriterat.

Under höger öga var det vätskefyllda blåsor såg läkaren när han undersökte noga.

Jag fick lov att ge vika och ringa igår morse till min Vårdcentral i Surahammar igår.
Fick en tid 14.15
Fick knappt ögonen att fungera för att sitta och jobba vid datorn på morgonen.

Känslan att blunda och knipa igen ögonen var den bästa för att inte ha så ont.
Fick en salva från Apoteket under söndagen som sved först vid påstrykning men sedan lugnade den en timme ungefär.
Efter det blev det bara värre.
Rött som spred sig ännu mera.

Jobbade på till lunch då min son kom på den lunch vid hade bestämt tidigare.
Jag hade lagt in falukorv och grönsaker i ugn. Lätt att tillaga och gott.
Han körde min käresta till jobbet först så vår bil blev kvar hemma, då jag skulle iväg.

Vi åt och sedan blev det bestämt att sonen kör mig till läkaren. Ögonen var inte kördugliga.
Så blev det. Han besökte sin mormor under tiden jag var hos min läkare.

Det blev en noggrann undesökning och samtal till en ögonläkare.
Resultatet blev att vi provar med allergimedcin först och ser om det hjälper.
Det röda lilla såret vid ögats kant oroade min läkare då det inte stämde med allergi.
Därav samtalet till ögonläkare.

Jag hade ju dessutom en vagel inne i ögonvrån för tre veckor sedan och det var då dessa besvär började.
Den försvann efter en vecka men det övriga kvarstod.
Det lilla såret på undre lockets kant kom det ut som en liten glasbit/genomskinligt sandkorn i lördag.

Så han vill inte sätta hela förloppet som allergi men vi skulle börja där.
Min läkare är jättebra. Det är därför jag väljer att vara listad kvar i Surahammar.

När allt var klart blev jag hämtad av sonen.
Köpte med tabletter och ögondroppar från apotek på Erikslund.
Avsläppt hemma och sonen for till sitt.
Tog första dosen hemma direkt och lade mig att vila.

Ordnade redan i bilen med samtalen till min chef, trafikledning och personalplanering.
Ringde chefen redan på morgonen och berättade hur jag mådde och att läkartid var bokad.
Ordnade så jag jobbar hemma med kundsupport idag istället för att sitta i en buss och köra med dessa ögon.

Folk skulle nog inte ens våga åka med mig och ansvaret är mitt i beslutet, ingen annans.
Dessutom vet jag inte hur medicinen påverkar mig.
Igår kväll var jag jättetrött och seg iallafall.
Sov som en klubbad oxe hela natten.

Jag sjukskriver mig ju inte utan gör mitt andra jobb istället där det är mycket att göra
Ärendehögen bara växer för var dag fast jag jobbar på.

Det är nu tisdag morgon och jag har tagit min andra dos tabletter. Tar straxt ögondropparna och sätter igång och jobbar sedan.
Kaffet är radan i magen.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards