Direktlänk till inlägg 4 januari 2024

Sovit riktigt dåligt

Av Sirpa - Torsdag 4 jan 08:00

Jag märker det att om jag har väldigt stökigt och stressigt omkring mig, fast jag själv inte är stressad, så påverkar det min nattsömn.
Svårt att komma till ro fast jag är jättetrött.

Sen är det så rörigt i logistiken för bussarna. Det finns inte tankkort i mer än en av dem. Vi måste noga tänka till så depåbilen är på rätt ställe, vilken kollega bor på hotell och vem börjar och slutar när.
Ingen får ju bli strandsatt utan fordon.
Helst inte nu när det är vinter och kallt.
Igår blåste det nästan storm mot kvällningen och det snöade hela dagen.
Som tur lätt och fluffig snö så det är ju jättebra med kylan för den skull.

Det blir ju gärna så när det är bussar från olika depåer och samma med förarna som kommer från olika håll.

Jag åker hem imorgon Fredag iallafall men det blir inte ledighet som jag trodde utan jag kommer nog att köra Tågersättning då tågen har galet med problem i hela landet.
Vi får se vart jag landar i helgen.

Sedan på Måndag måste jag vara ledig för då är det jobbat 6 dagar på raken.
Det är max för oss chaffisar.

Nu är det torsdag och jag är inte pigg alls. Sov jättedåligt.
Drömt konstigt när jag väl somnat och vaknat säkert 20 gånger under nattens timmar.

Det känns nu när det var dags att gå upp.
Vaknade för väckningen kl 6 och hann ta en kopp kaffe och kvickna till innan kollegan som anlände hit igår kväll knackade på för att vi skulle äta frukost ihop.

Så mycket boende på hotellet att vi gäster måste "boka" frukosttid så dem får plats med alla
Frukostrummen är inte så stora aå det är ju förståerligt.
När vi gick dit nu på morron så var det lång kö in.

Vi plockade ihop det vi skulle ha och lyckades få en bra plats där vi kunde sitta och äta och prata i något sånär lugn och ro.
Det blir hon som löser av mig för rast idag och sen när jag slutar för dagen.
Så hon börjar inte köra förrän efter lunch.
Hon åt sin frukost och kröp ner i goa sängen för att sova några timmar till.

Jag vilar ett tag nu på rummet innan det är dags att göra mig iordning för att gå bort till bussen som jag kan åka med till IFU Arena där jag sedan 10.30 löser av kollegan som kört morgontimmarna.

Hoppas det idag kan vara så att vissa lag kan åka hemåt så vi får lite lugnare på bussarna.

Det som jag känner tar på mig enormt i orken är detta bortjagande av privatbilister som absolut bara måste stå precis där våra hållplatser är vid arenorna.
Det finns ytor att stå på och vänta på sina ungar men dessa kan ju inte gå några meter extra utan plockas upp precis utanför dörrarna.

Där kommer vi rullande med kanske 60 personer i bussen och kommer inte fram.
På hållplatsen står lika många och väntar på att få åka åt andra hållet, men vi kommer inte fram.

Varje vända samma sak.
Det är sånt egotänk hos den generation som nu fostrar sina ungar.
Sen har dessa stjärnor mage att bli förbannade på bussen (mig som förare) som vill åt sin hållplats.

Detta tar kraft från mig för jag vill ju vara hjälpsam och vänlig i trafiken själv
Det får mig att må bra och trafiken att flyta.

Igår kallade vi ut parkeringsvakter till bilar som även tagit våra bussars parkeringar.
Stora Busskyltar visar tydligt att det är parkering för bussar.
Hur svårt ska det vara
Samma där, folk är ju livrädda för att behöva gå några meter extra och parkera en bit bort.

Gatorna här i Uppsala är tvättbrädor och trånga så in i bomben.
Finns inte det minsta marginaler utan kommer vi inte rätt med bussarna på en gång i korsningar och svängar så blir det skrap mot ishårda snövallar. Jag pratar millimetrar på sina ställen.
Detta tar också energi till max.

Ute i trafiken står jag ut med de stressade bilister som far fram, det är ju så överallt och bekommer mig inte.
Blir jag inte framsläppt efter en stunds väntan så gäller Störst går Först.
Jag tränger mig ut för det finns inte luft i tidtabellen att bara stå och glo
Sen får det tutas och visas fulfingrar, det skiter jag fullständigt i.
Jag bara vinkar och tackar.

En del bilister hjälper oss också.
Dem stoppar upp köer för att släppa fram bussen och dessa vägens hjältar är jag så tacksam för.
Tack vare dem blir det flyt i trafiken på ett bra sätt.
Jag hjälper hela tiden till själv också och släpper fram och grejar.
Det tjänar alla på.

Just runt Fyrishov är det tjockt med trafik under vissa tider och väntan där kan bli upp till 10 minuter.
Det naggar hårt på våra körtider.
Vi blir sena och lagen blir irriterade och sur på oss.

Så jag vet vad jag har framför mig idag.
God sömn är viktig inför arbetsdagar som dessa. Jag kommer ju vara igång i tjänsten 11 timmar innan det är kväller och vila igen.

Det är tur att dem vi kör är så många gånger glada och härliga människor.
Mycket finska lag som har skoj med då det är enormt uppskattat att jag talar finska.

Det är passagerarna som gör att jag älskar mitt yrke.
Nu är ju inte linjekörningar mina favoriter direkt men det går bra.
Bara jag inte måste köra så ständigt.

Nyttigt att harva på med lite tråkigare körningar för då uppskattar jag guldkornen mera
Nyttigt också att köra lite stadsbuss.
Jag är ju van vid turistbussarna som är så härliga att köra.
Volvon jag har nu funkar fint.
Kör ju aldrig fortare än 50 här i stan.

Att köra i Norge i sommar är min önskan nu :)
Längtar!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards