Alla inlägg under maj 2018

Av Sirpa - 7 maj 2018 11:46

Efter en lite orolig natt med sönderhackad sömn så gick jag upp vid 6 tiden.

Vaknade till vid 4 snåret av att det började rodna längs horisonten.
Lyckades somna om som tur var då det definitivt inte var färdigsovet ännu.

Tror nog att söndagen blev lite för tuff för min ork egentligen och känslan att komma hit till ön var så laddad.
Öland är ju mitt smultronställe för uppladdning av batterier. Hur gärna jag än vill ha nåt annat som ligger närmare.

Där vid 6 tiden var solen uppe en bra bit på himlen redan och det började bli varmt.
Tog på kaffe självklart, in med blodtryckstabletten i vanlig ordning.
Ut i solen och inspekterade temperaturen.

Bytte om till träningskläder och mina gamla, nötta löparskor

Ut på stranden med bara tunn jacka med för det var redan såpass varmt i solen.
Började gå bortåt Böda Sand, förbi högarna med tång.

Gick i ett tempo som kändes lagom i den stundtals tunga sanden.
Massor med svanar gled omkring ute i vattnet.

En enda människa träffade jag på under min nästan 2 timmars vandring.
En kvinna som joggade längs stranden.

Jag plockade lite skräp och kastade i soptunna då det alltid ligger nåt kvar efter människor spm bara lämnat efter sig.

Gick till kanten av Lyckesand innan jag vände åter. Ville inte ta ut mig redan första dagen.
Känner mig trött och sliten idag.

Kom åter till husvagnen med över 11 tusen steg i benen.
Det kändes i vadmusklerna att jag gått i sand.

Varje steg är nyttig för min början av träningen inför Midnattsloppet i Augusti.

Kände att detta fick räcka för denna dag.
Bytte om till bikini då det var så soligt och vindstilla.
Satte mig en stund och bara slappnade av.

Monterade ihop glasbordet jag tog med från dottern.
Fixade sedan äggröra med mozarella till frukost.
Kände att det sög av hunger i magen.

Har inte gjort många knop efter det utan det blir växelvis sola utanför vagnen och sedan vila huden inne.
Känner att det skulle vara skönt att sova en stund.

Lite svårt när grannarna bakom hamrar och skruvar, troligtvis med ett golv.
Inte störande alls men ljud som väcker när jag slumrar till.

Har ingen större motivation till nåt annat än vila nu denna dag. Får se om det blir större ork mot eftermiddagen kvällen.
Skulle behöva till affären för att inhandla lite mera ätbart.
Har så jag klarar mig idag men imorgon blir det en cykeltur till Böda Ica eller bilfärd till Löttorp.

Ligger nu i bädden i vagnen och tittar på små Sädesärlor som fångar kryp utanför vagnen, på golvet som väntar på att få ett förtält på sig i slutet av veckan.
Dotter och barnbarn kommer hit då.

Fram till dess är tiden här helt min egen.
Kärestan jobbar idag och det var på nypen att han inte hade jobbat alls då hans mage kraschade helt igår efter jag åkt hemifrån.
Han fick hjälp från Apoteket.
Men han är matt och trött idag.

Måste dessutom iväg på ett möte med den instans som har hand om hans mor, efter jobbet.
Som alltid full fart med släktens problem.
Allas hjälpreda.
Även när han själv mår pyton, det tar ingen hänsyn till det minsta.

Det ska bli skönt när hans semester börjar så han kan sticka iväg såhär som jag gjort.
Bara lämna vardagen och göra det han själv vill och känner för.

Jag ska senare mot kvällen plocka fram dotterns grill som står inpackad i en presenning i busken bakom vagnen.
Har med några goda kryddiga korvar som jag gärna vill ha.

Stora planer :)

Av Sirpa - 7 maj 2018 10:16

Startade igår Söndag hemifrån på morgonen och for till dottern i Ramnäs.
Lastade bilen knökafull med tält, stativ, möbler och annat som behövs i boendet på Öland.
Skulle till dotterns husvagn som redan stod på plats på Kyrketorps camping, vid Bödastranden.

Åkte så från Ramnäs vid 10.30
Kaffathermosen fylld och många timmars bilfärd framför mig.
Kisstopp utanför Norrköping och sedan vidare mot Kalmar, över bron och sedan ett kort stopp en bit in på ön.
Kom till Kyrketorp vid 16 tiden.

Cykeln var med mig också då jag vill cykla dit jag ska på ön.
Bilen var bara för längre sträckor.

Lastade ur de grejer som skulle in i vagnen.
Fram med kaffebryggaren.
På med kaffe och med kopp i handen ner för att se stranden och havet.

Havet låg vackert som alltid

Men stranden ser inte kul ut. Tång som drivit in i mängd och ligger nu i väntan på bortforsling.

Så campingens strand är oanvändbar för oss som bor här nu.

Tur att jag inte störs av lukten.
Fortsatte fixa i vagnen sedan.
Var jättetrött och hungrig.
Tog en dusch i vagnen. Fyllde vatten först.
Sedan mat och vila

Av Sirpa - 6 maj 2018 22:51

De Öländska nätterna är inte som andra nätter.
De är magiskt vackra.

Av Sirpa - 6 maj 2018 22:04

Lite bilder från idag.
Skriver mer imorgon.
Är för trött nu

Av Sirpa - 6 maj 2018 06:18

Igår var jag och kärestan tillsammans med övrig familj och grattulerade min äldsta underbara dotter som fyllde 32 år den 4:e Maj.

Hon bjöd oss alla på grillparty med Hamburgare om Pommes Frites i huset.
Det var en varm och fin dag och flaggan vajade vackert i solen.
Den hissades av svärson och barnbarnet.

Min dotter är en bakarbegåvning som ni redan vet sen tidigare inlägg jag gjort.
Hon trivs med att baka Roy Farestårtor och andra bakverk.

Denna gång var tårtan ett mästerverk av proffsklass. Som alltid.
Men nu var den verkligen perfekt i allt.
Tårta med smörkräm är svår var gäller ättemperatur.
Nu var den framme perfekt tid innan servering så smakerna träädde fram på ett gudomligt vis.

Jag smakade några teskedar av hallon, choklad och smörkrämen och njöt så håren reste sig på mina armar.
Ljuvligt gott!

Hon har bakat många varianter av Roys skapelser, den ena godare efter den andra.

Jag har ju visat tidigare av de cupcakes hon även bjudit på.
Tex hennes lilla sons födelsedag.
Det var mängder av gottis som bjöds på då.
Med dinosaurietema då och en jordgubbstårta som lille herrn bestämt att det skulle vara.

Jag syndade för första gången i min LCHF hållning på 5 veckor.
Det var det värt.

Känner idag att det lilla jag smakade inte gjorde någon skillnad för min kropp iallafall.

Av Sirpa - 5 maj 2018 07:52

Imorgon Söndag åker jag till Öland.
Som för mig är paradiset på jorden.
Har varit det i många år nu.

Försökte släppa taget, men det går inte.
Ville ersätta Öland med någonting närmare, mera tillgängligt.
Malingsbo blev alternativet.
Jag älskar Malingsbo camping och dess underbara omgivning.
Men något fattas där.

Havet

Det är havet jag dras till.
Dess oändlighet bortom horisonten.
Vågorna mot stranden, sanden, dofterna och ljuset.
Ljuset finns bara där, tidiga mornar innan andra vaknat, då vandrar jag längs stranden.

Det är min rekreation, mitt andningshål i livet. Borta från allt tungt, energisugande och krävande.
Där är jag fri, kan andas och känna att jag lever.
Under dessa långa vandringar ventilerar jag tankar, slappnar av, njuter och bara finns till.

Dit skall jag åka imorgon, bara jag och med mig tar jag mina älsklingar som ligger i sina fina små urnor.
Titti och Lovan.
Mina pälstjejer med fyra tassar.
Som båda lämnat det jordiska, vandrat över Regnbågsbron.

Jag trodde att deras frihet kunde bli Malingsbo, vid tjärnens kant, men det känns fel.
Ingen av tassfröknarna har varit där.
Men Öland har båda varit till och älskat tillvaron där.

Titti var med mig varje år vi åkte dit.
Det var hon och jag i våran husvagn.
Bara hon och jag, vi var ett.
Hon trivdes så oerhört bra där
När det var tidig vår och höst, när människorna åkt därifrån, så var Titti lös.

Hon rörde sig alldeles intill vårt boende.
Ville inte längre än så, nära mig och tryggheten.
Vi sov tätt ihop om nätterna.
Så många gånger som hon fanns för mig, när jag grät av trötthet, sjukdom eller sorgen efter någonting tungt.
Min Titti, mitt livs kärlek.
Min livskamrat under 15 år.

Lovan hann vara med en vecka på Öland.
Där kom hon till ro i sin själsliga sjukdom.
Slappnade av, den enda gången under den tid vi fick tillsammans hon och jag.
Lovan, min lilla älskade skugga som mådde så dåligt i livet.
Efter trauman i bebisår blev hennes liv aldrig värdigt.

Båda tjejerna har själva talat om för mig, med sina själars ord, att de vill strös på Öland.
Strös för vindarna vid havets strand.
Så blir det. Jag lyssnar och gör deras vilja till verklighet.
De åker med mig i bilen imorgon

Det är dags att ta farväl.
Släppa taget och låta dem flyga för vindarna.
Känner själv också att det är dags.

Sorgen tar sin tid och plats.
Saknaden försvinner aldrig, den tar en annan form bara.
Blir ett fint minne, inbäddat i en bomullstuss långt in i hjärtat.

Mina tjejer.
Dags att ta farväl

Jag kommer att välja med deras själars ledsagning, vilken dag denna händelse äger rum, vid havets strand på Öland.


Av Sirpa - 4 maj 2018 06:56

Gårdagen blev verkligen tröttande för mig med tidig väckning ( 3.15 ) cykeltur till och från jobbet, bara 1 mil men ändå.
Sedan jobba hela passet med kort rast.

Det blev såpass mycket för knopp och knopp att jag sov en lång natt.
Riktig lugn och bra djupsömn.
Det känns nu på morgonen att jag fått min vila.
Lite groggy men utsövd.

Om en stund skall jag ner i tvättstugan för att sedan dra igång dagens jobb med kundsupport.
Idag blir det slutförande av de ärenden som går att avsluta och resten över till min chef i Jönköping som får ta över medans jag är på semester en vecka.

Ganska skön känsla :)

Dessutom fyller min vackra äldsta dotter 32 år idag. Min kloka underbara tjej som jag älskar djupt.

Vi skall fira henne imorgon.

Av Sirpa - 3 maj 2018 21:57

Denna medicin bör man vara försiktig med.
Biverkningen låter otäck!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards