Alla inlägg under maj 2018

Av Sirpa - 26 maj 2018 21:31

Min käresta är något trött och slut.
Han har 5 arbetsdagar kvar innan semester.
Den är så välbehövlig.

Idag kom han på sig hemma på gatan mot vårt garage att han var på väg hem med bussen.
Egentligen skulle han till depån och sedan hem med vår bil.

Något trött och slut gubben min.

Av Sirpa - 26 maj 2018 12:15

Idag ville jag ta tillvara solen en stund.
Plockade ner vatten, badkläder, korsord och penna. Med solunderlägget hoprullat under armen bar det iväg ner till sjön.

Där var det full sol och jag tog genast ett bad för att svalka ner mig.

Låg sedan och solade medans jag löste korsord i medhavd tidning.
Det kom ner folk och badade sina hundar men inte många badade själva.

Keps på huvudet var ett måste där i solgasset.
På den sidan av skogen var det dessutom helt vindstilla.
Jag hade självklart inte ro att ligga stilla, utan gick omkring.
Doppade mig ofta då det var riktigt varmt.

Två timmar stod jag ut och gick sedan åter till husvagnen.
Enda stället där jag kan ligga och sola är på Lyckesand på Öland.
Gillar inte badkläder och det behövs ju inga där på nakenbadet.

Våta badkläder är bara obehagligt mot kroppen. Det gör att jag har svårt att ligga stilla när allt är blött.
Har bara två bikinis att använda.
Så när båda är blöta är det färdigsolat för min del.

Hängde upp allt vått på tork
Vid lunchtid är det skugga vid vår vagn, tack vare den ståtliga björk som växer på tomten.
Bryggde kaffe och tog knäckebröd med potatissallad.
Gott och lagom.

Fick sedan meddelande att min son med familj skulle komma vid 14 tiden.
Vi skall grilla idag och bada med barnen.

Av Sirpa - 26 maj 2018 08:33

Det här fotot är ett bra exempel på hur livet är.
En balansgång, krokig med tussar längs vägen av glädje ämnen av olika slag.

Man ser inte slutet då den ligger dold därframme.
Lite gungigt stundtals...

Tappar man balansen kan det vara jobbigt att ta sig upp igen, om man sjunker djupt i det mörka vid sidan av balansgången.

Annars vackert och ljust runtikring.
Med hoppet framför ständigt...

Livets väg, krokig och fylld av val

Av Sirpa - 26 maj 2018 07:15

För mig är det njutning att gå upp tidigt på morgonen och ge mig ut.
Denna morgon med badkläderna med, mobilekameran givetvis.

Klockan var bara 5.30 när jag gick sakta ner i det sköna, rena vattnet.
Varmare än den tidiga morgonluften.
Likt en smekning över huden slöt sig vattnet kring min kropp, där jag tyst gled fram med lugna simtag.

Livet kändes där i den stunden så sorglöst och behagligt. Varje simtag sköljde bort det som tyngde själen. Livet kändes på nåt vis så enkelt, bekymmerslöst och skönt.
Jag bara njöt. Såg hur solens strålar glittrade i vattnet, göken gol i fjärran.
Så underbart!

Steg upp ur vattnet, hämtade kameran för att kunna föreviga den känsla jag bar i stunden.
Ensam i vattnet, tidig lördagsmorgon i Maj.
Full sommar, värme och ledig helg.
Saknade min älskade som jag visste var på jobbet redan.

Lade undan kameran för att ta ännu en simtur längre ut i den stilla morgonen.
Inte ett liv på hela campingen när jag gick iväg där straxt efter 5 från husvagnen.

Hade redan intagit min första kopp kaffe innan jag valde att ge mig ut i den fågelkvittrande morgonen.
Solen går ju upp över sjön som inte syns bakom skogen.
Enda sättet att fånga den är att gå dit.

Så det gjorde jag.
Tog först lite bilder över det blanka vattnet i tjärnen

Dessa foton från denna morgon kommer få mig att minnas den känsla jag bar inombords när jag stod där vid stranden och såg ut över vattnet.
Solen, ljusbågen som bildades där i morgonljuset.
Den hade kunnat fångas med en riktig kamera.
Här kan min älskade få underbara foton med sin fina kamera.

Jag fick med den lite iallafall.
Lagom för att minnas hur det såg ut just då, där i den stunden.

Jag älskar dessa tidiga mornar, när naturen är som vackrast.
Så oförstörd efter nattens vila.
Så fullkomlig, underbart vacker.

Vilken dröm att kunna få leva nära vatten, uppleva detta i vardagslivet.
Jag slutar aldrig att förundras över den vackra skapelse vi lever mitt i.
Som för de flesta bara är ett foto att se på.
Många uppskattar inte denna känsla av frihet och ro, som natur, vatten och frisk luft bjuder på.

Jag älskar det.

Min dröm är att en dag kunna bo vid vatten.
Få uppleva detta om mornarna, nära mitt eget hem.
Kanske får jag det någon gång, vem vet.

Den dagen när jag kan lägger yrkeslivet på hyllan och bara tar tillvara livets dagar.
Utan stress och oro.

En dröm. Eller en kommande verklighet.
Vi får se vad livet bär med sig framöver.

Just nu njuter jag av allt det vackra.

Av Sirpa - 25 maj 2018 16:48

Idag när jag kom från sjön efter badet, valde jag att gå längs de gångar och spång som är lagda i tjärnet, för att fiskade skall komma åt de Öringar som släpps i med jämna mellanrum.

Vissa av brädorna som ligger mellan tuvorna i tjärnet är såpass att när jag trampar på dem så trycks de ner en bit i vattnet.

Det är skönt för fötterna tycker jag som innan tjärnet varit på den varma asfalten på vägen.
Likaså gruset vid sidan av, så det känns skönt att få vatten under fötterna.

På ett ställe hade det samlats mängder med grodyngel som låg och simmade i hundratals, kanske tusentals i vattnet längs kanten av tuvorna.

Nu bar det sig inte bättre än att när jag trampade på brädorna och de sjönk ner i vattnet, så sköljdes det upp grodyngel upp på brädan, som efter jag gått av den, åkte upp ur vattnet.
Där blev grodynglen kvar på brädan, mitt i gassande sol.
Det gick ju inte.
Snabbt gick jag tillbaka och trampade till igen och de fick vatten.
Men där kunde jag ju inte stå hela dagen och trycka bräda, så jag klev av.

Grodyngel i mängd uppe i sol igen
Fick huka mig ner och häva upp vatten med händerna och helt enkelt på så vis skölja ner ynglen igen, ner i vattnet.

Jag ville ju inte skada någon av dessa små blivade grodor.
Inte för allt i världen.

Sköljde och sköljde tills varenda yngel var tillbaka i tjärnets vatten.
Så jag ställde till det!
Undrar hur många som tänker på detta när de går där.
Många yngel kommer nog att stryka med när fiskare inte uppmärksammar detta.

Lupinerna har börjat blomma så vackert längs med vägen, precis intill tjärnen.
Fullt med små smultronblommor överallt.
Det rastas mycket vovvar längs med kanten så de smultronen låter jag bli iallafall när de väl blommat klart och bildar goda bär.

Det är så vackert här.
Jag bara njuter av tillvaron i denna härliga miljö.



Av Sirpa - 25 maj 2018 16:15

Somnade till sist mot morgontimmarn och sov till nästan 8.
Kändes jättekonstigt att vakna så sent.
Solen hade varit uppe flera timmar redan, innan jag masade mig ur bädden.
På med kaffe ute i förtältet och sedan var det bara att öppna allt som gick att få upp.

Husvagnens fönster, tältet fällde jag halva fronten för att få luften att strömma fritt.

Kändes att det skulle bli en väldigt varm dag.
Solen strålade från en vackert blå himmel.

Bestämde mig för ett bad.
Gick förbi receptionen med badlakanet på armen.
Lämnade igen myrdosa och burk med Myrrpulver som jag köpt och ersatte det jag fick låna tidigare.
Kändes bra att göra mig oskyldig.

Gick sedan vidare ner till sjön och tog mig ett underbart, svalkande bad.
Nu är vattnet riktigt varmt.
Även badkrukor borde kunna gå i när det är så varmt i luften också.

Traskade tillbaka igenom skogen till husvagnen.
Fixade till frukost och ringde min käresta som jobbade för fullt.
Pratade sedan med min mentor på Kundsupportsidan om diverse ärenden som jag vet kommer in.
Bussproblem som drabbar både förare och kunder.

Ringde min kärlek igen och hörde hur det gick.
Hans rygg var på väg att gå sönder av vibrationer som var olidliga i fordonet han framförde.

Så jag jobbade på min lediga dag ändå.

Gick sedan till receptionen och hämtade elgräsklipparen vi hyresgäster får låna.
En granne lånade ut skarvkabel så jag kunde klippa det långa gräset.
Bra få det gjort. Klippte lite åt grannen också.

Svettig och varm gjorde jag ren klipparen och gick tillbaka med den
Köpte mig en glass, gick ner till sjön och tog ett väldigt nödvändigt och välbehövligt bad.

Diskat hade jag redan gjort tidigare.
Gillar det rena och fina, välordnade Servicehuset här.
Disken fick självtorka i husvagnen.
Älskar att hanndiska.

Fixade lite senare till en salladslunch.
Mycket mer än så behövs inte i denna värme.
Nu i skrivande stund är det +26 i skuggan.
Fläktar litegrann stundtals.

Jag har vid det här laget badat tre gånger idag redan.
Står inte ut annars med full sol hela tiden.

Det har varit jättelugnt på campingen med få här. Nu är det fredag eftermiddag och folk börjar komma till sina vagnar och hyrda stugor.

Jag kommer snart att ge mig av ner till sjön igen.
Sitter i skuggan och mår inte nå vidare med värmen
Har ju så lätt att få värmeslag.
Tog tidigare tablett mot huvudvärk, som är ett tidigt tecken på för mycket sol.

Av Sirpa - 25 maj 2018 02:31

Det är fantastiskt vilken hjärnstädning det är som drar igång, så fort jag kommer hit ut till husvagnen.

Tankarna är många.
Det pågår så mycket ikring mig som tar energi rejält.
Framförallt med jobbet.
Hur ser framtiden ut för oss?

Vart är det FlixBus kommer att leda oss? Hur kommer vi att arbeta framöver.
Blir det en ordning i detta som nu råder.
Då vi arbetar i stort sett utan en ordentlig ledning.

Frågorna och funderingarna är många.

Mitt i detta hör ett annat bussföretag av sig till mig och visar intresse för att anställa mig.
Så jag är kluvet till max.
Vad ska jag göra...

Jag var helt ärlig med det företag som hörde av sig till mig och berättade att jag inte avser lämna Swebus under sommaren.
Den befattning jag nu har är redan inplanerad så kollegor kan ha sin semester.

Jag lovade att höra av mig i mitten på Augusti och då också komma till ett beslut om jag går över till dem.
Lämnar det jag har bakom mig fullständigt.

Det har varit turbolenta och oroliga, snart 3 år på Swebus.
Känns sorgligt då jag levde i tron att jag kan gå i pension i detta företag.
Stanna resten av mitt yrkesverksamma liv hos dem.
Så blir det nog inte.

Ingen orkar leva i en ständig oro hur länge som helst.
Då lämnar man hellre och använder energin där den ger någonting tillbaka.

Jag vill ju inte sätta mig passiv i ett jobb som inte ger mig någon tillfredställelse.
Livet är för kort för det.
Jag vill känna att det jag uträttar är värdefullt för mig och dem jag arbetar för.

Det finns så mycket mera jag kan uträtta.
Inte bara ha jobbet som ett levebröd.

Både sambon och jag sitter med samma tankar. Han mår riktigt dåligt i röran som råder. Dagliga konflikter om allt som inte fungerar.
Himmel vad detta sliter på oss som människor!!
Vi går båda sönder snart.
Allra mest han.
Även han fick ett samtal denna vecka, från ett annat företag om att börja jobba för dem istället.

Vi får se hur vi gör.
Något positivt måste hända snart då vi är så superless på det vi nu sitter och harvar i.
Vi kan så mycket mera än detta.
Båda med lång erfarenhet i branchen.

Kanske hoppas vi av denna circus till hösten.
Jag funderar vidare.

Så dessa ensamma dagar och nätter behövs här i vagnen, till att rota runt i huvudet och komma till insikter, beslut och framförallt hitta lugnet inombords.

Sedan har jag svårare att sova nuförtiden när jag inte har min käresta intill mig.
Han hör hemma där :)
Ensamvargen som jag var under några år har återigen hittat sin andra hälft och vill inte vara utan honom.

Nu ska jag göra ett försök att hoppa på sömntåget några timmar.
Det blir ju fort varmt i vagnen på morgonen så sömnen blir ganska kort om jag inte lyckas fånga den snart.

Dessa analyser stämmer rätt bra på mig.
Struktur är viktigt.

Av Sirpa - 24 maj 2018 21:00

Tassimobryggaren är inget jag använder mycket.
Det kostar för mycket och dessutom är dessa kapslar rejäla miljöbovar.

Men om jag dricker sånt så har favvisen blivit Gevalia Dark.
Riktigt gott kaffe.
Tog en kopp nu ikväll här i husvagnen.
Kände inte för att brygga på vanligt kaffe.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards