Direktlänk till inlägg 21 oktober 2018

Dela hytt

Av Sirpa - 21 oktober 2018 06:58

Hade igår en Eckerökörning som för min del började 4 på morgonen.

Gick upp 3 för att sedan åka iväg till depån för att gå igenom den buss jag skulle ha.
En äldre modell som jag inte hade bekantat mig med ännu.

Det känns bra för mig att göra så när jag är en människa som vill leverera proffsigt utför arbete gentemot kund.

Tog hjälp av go kollega som samtidigt körde samma körning från annan depå.
Vi skulle till samma båt med gäster.
Han instruerade mig tillrätta med trygghet och stor kunskap.

Körde sedan tom till Eskilstuna där de första gästerna kom ombord in i min varma sköna, städade fina buss.
Kändes toppen.
Vidare till Strängnäs. Mera goa gäster med stor förväntan inför dagen.
Med bussresan som första del av sin upplevelse.

Vidare mot Enköping då det började ljusna för dagen. Två stopp där och totalt 33 gäster i min buss.
Kollegan hade 42 i sin så vi delade på uppgiften.

15 minuter vid macken i Uppsala innan vidare avfärd mot Grisslehamn.
Hängde på en kollega och vi körde tryggt, säkert och effektivt den smala vägen som vi har att rulla på till hamnen.
Kom fram i mycket god tid.
Tack vare att det var fint väglag och ingen trafik på en Lördag.

Lastade ur efter information i microfonen.
Stängde ner bussen och låste den med kollegans hjälp.
Han visade mig noga hur jag gör allt på ett säkert sätt.
Tryggt och behagligt.

Lämnade in listorna till tjejerna i Infodisken och köade in på båten.
Sedan kollade vi om hytt fanns tillgänglig för vila.
Vi delade på samma hytt kollegan och jag.
Pensionerad polis som han är så har jag stort förtroende för honom.

Träffade ännu en pensionerad polis när vi åt av buffen.
Jättetrevliga kollegor från andra bolag.
Vi åt och pratade, skrattade och skojade.
Kände hur jag efter maten blev trött och loj.
Det var bara att kravla upp i överslafen i hytten och vila.
Somnade en kort stund.
Ganska livat utanför hytterna.
Kollegan sov med öronproppar i sin underslaf. Han har kört detta så länge och var van vid allt ståhej.

1000 gäster ombord den resan så det var förståerligt att det var liv.
Lade till på Åland. Lastade om och lade ut igen.
Mycket prat i högtalarna.
För mig var det svårt att slappna av i detta.
Säkert vänjer jag mig.
Kollegan berättade att han brukar höra allt i bakgrunden och därifrån bedöma hur länge till han skulle sova innan det var dags att gå upp och göra sig redo för allt jobb som väntade.

Så kommer jag säkert också att fungera sedan när jag är van.
Dagen blir enormt tröttsam om inte denna vila fås.
Jobba från 4.45 till 19.45 är många timmar.

Jag kommer ju att köra Eckerö 3 dagar i veckan på schemat från November.
Så det är bara att skapa hållbara rutiner.

Vi gick upp en timme innan hamngång.
Fikade i kafeterian med kollegorna innan det var dags att lämna hytten.
Brukar hjälpa till att ta bort det använda sänglinnet och lägga i en hög.
Lättare för de som städar.
En gest av tacksamhet över att vi får denna chans till vila.

Full fart ut till bussen så snart båten lade till.
Vi chaffisar får gå ur först för att kunna ha bussen redo för gästerna.
Den tappar ju trycket då den står över 4 timmar i hamnen.

Mängder med bussar denna dag.
Säkert 20 bussar som samsades om den lilla ytan.
Folk överallt.
Svårt med våra bagageluckor då vi står så tätt. Nu hade inte mina gäster så mycket bagage så det gick bra.

Räknade in min flock och sedan rullade vi hemåt i karavan om 6 bussar.
Lite mäktigt tycker jag att det känns när vi rullar ut buss efter buss ut på den smala vägen.

Hade solen i ögonen hela vägen tills den gick i moln efter Enköping.
Solgardinen i bussen gick inte att få ända ner och jag hade solglasögon men det blev huvudvärk ändå.
Så stark och låg sol.

Körde gamla vägen mellan Strängnäs och Eskilstuna. Bra att se hur den är då det kan vara stopp på stora vägen nån gång.
Gick jättebra. Skönt med ett alternativ inför framtida bruk.

Släppte de sista ur bussen vid 18.10 tiden.
Grovstädade bussen och rullade hemåt.
Då var det redan mörkt ute.
Mörkt när jag började och mörkt när jag slutade denna långa dag.

Tvättade bussen.
Städade och tömde toan.
Dammsög invändigt och rätade till bälten, gardiner och fällbord.
Snyggt och städat skulle det vara efter mig. Finns inget annat.
Avslutade med att tanka upp bussen.
Hämtade lånekort från 24-7 eftersom mitt inte kommit ännu.

Trött och nöjd åkte jag hemåt vid 20.15 tiden.
Nöjd med dagen och det jag uträttat.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Söndag 7 april 13:09

Fast jag var bortrest i jobb hela Påskhelgen så jag missade allt påskfirande hemma med allt vad det brukar vara. Äggletning, påskbuffe och påskgodis. Nu hade tjejerna en överraskning åt mig när jag kom hem. Dem hade sparat mat åt mig från buffen...

Av Sirpa - Söndag 7 april 07:43

Påskafton och Påskdagen ramlade på i samma anda fast med lite annorlunda körtider. Hade dessutom en extra körning för Vy Värmlandstrafiken från Kristinehamn till Kil med mellanstationer. Helt nya färdvägar igen. Sov natten mellan Påskdagen och ...

Av Sirpa - Söndag 7 april 06:45


Det heter ju Långfredag och det blev det verkligen för mig. Gick upp 7.00 och unnade mig en lång dusch innan frukost för att vakna till. Hade lite svårt att varva ner efter gårdagen så det tog tid innan sömnen infann sig. Åkte i god tid efter ...

Av Sirpa - Lördag 6 april 11:42


Scandicfrukostarna brukar ju vara goda och fräscha. Även denna gång. Scandic Holberg i Oslo. Efter en alldeles för kort natts sömn så måste jag ju fylla på energi för att dra igång den nya dagen. Kollegan och jag frullade tillsammans och had...

Av Sirpa - Lördag 6 april 07:46

Skärtorsdag morgon fick jag skjuts av mina tjejer till Örebro och Let's Go's depå. Fixade med bussen jag skulle i helgen och rullade sedan iväg för avgångstid från Karlstad. Mötte där upp en kollega från Vikmans buss Arvika som jag skulle jobba t...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards