Alla inlägg under april 2015

Av Sirpa - 6 april 2015 06:37

Söndagen/Påskdagen tillbringade jag och Titti i husvagnen.
Tog endast en kortare promenad ner till havet med dotter och Bassetvalpen Ludde.
Även deras katt Ville följde med oss:)
Han gillade inte havet som väsnades mycket, då det var blåsigt och kallt.

Skönt att komma ut lite.
Men sedan frös jag så hemskt.
Hade undertemp hela dagen.
Kände mig febrig men det var åt fel håll i kroppstemperaturen.

Satt sedan i min bädd med tröja, raggsockor och mysfilt.
Titti och Ville höll mig sällskap.

Kändes lite kymigt att inte kunna göra det jag tänkt här på Öland, under Påsken.
Hade tänkt träna och vara i rörelse och umgås med dotterns familj.
Nu blev det sängläge istället.
Sov, läste, bloggade.
Det var ju också kul förstås:) Bara att leva i det som råder.
Kroppen kräver vila och det skall den få.

Sov sedan hela natten ovaggad.
Fantastiskt med tanke på att jag inget gjort under dagen.
Tydligt tecken på att vilan är nödvändig.

Det regnade mest hela eftermiddagen.
Jag blev bjuden på mat i andra husvagnen.Det som var kvar av Påskmaten dagen innan.
Gott!
Hade ingen större aptit men åt lite ändå.

Lade mig redan vid 21 tiden för natten.

Vaknade tidigt denna Annandags morgon.Fåglarna sjöng överallt i träden och jag hörde Canadagässen flyga över i sina formationer.
Våren är verkligen här.

Hör nu havets brus lite dämpat.
Hoppas på en vacker soluppgång som jag kan avnjuta genom husvagnsfönstret.
Ger mig inte ut denna morgon.
Känner mig inte pigg nog ännu.Halsen lite skrovlig och tempen låg fast jag har jättevarmt i vagnen, fryser.
Kollade tempen nyss och den var på 35 grader.
Min normala kroppstemp är låg annars med 36.4
Kroppens varningsklocka ringer och jag lyssnar, vilar och återhämtar mig.

Dricker kaffe.
Ljuset tänt.
Älskar dessa fridfulla stunder:)
Titti har gått ut en stund.
Jobbigt för henne att ta hand om mig hela tiden:)

Familjen åker hemåt idag då de börjar jobba imorgon.
Jag har en dag till som jag fick av en rar kollega.
Han kör mitt imorgon.

Blir skönt att njuta av tillvaron här ett dygn extra.
Hoppas bara att mina krafter återvänder snart.Annars blir det tuff färd hem de 47 milen som Titti och jag skall färdas.


Av Sirpa - 5 april 2015 18:34

Jag mår inte hundra bra idag.
Ligger i min bädd i husvagnen och lyssnar på regndropparna mot taket.
Det är rogivande.

Hade tidigare idag svårt att hålla kroppstemperaturen och jag får så om jag utsatt mig för stress under en tid.
Senaste veckorna har ju varit ganska hektiska med allt jag ville få klart innan avfärd hit till Öland.
Allt har ju inte gått smärtfritt utan det blev extra att uträtta under färd.

Känns bra att ha klarat av allt.
Kan nu slappna av här i mitt Paradis och det är då kroppen kommer ikapp.
Slår lite bakut men det är ingen fara
Jag lyssnar på den och tar det bara lugnt idag.
Riktigt skönt att bara vara, ensam med mina tankar.
Mina nära och kära i husvagnen några meter bort.

Jag blir mer och mer en ensamvarg.
Behöver självklart min familj och mina vänner i vardagen, men jag mår också bra av att husera ensam.

Om en dryg månad fyller jag 56 år.
Fyra år kvar till jag fyller 60 :)
En häftig tanke!
Jag har tidigare i livet varit så glad när jag fyllde 40 och 50.
Kändes som livet gick framåt i trappsteg och varje årtionde har sin tjusning.
Var sak i livet har sin tid och sin lycka.
Jag ser med spänning och glädje fram emot att fylla 60:)
Helt fantastiskt!


Känner att mitt liv varit väldigt innehållarikt.Ett fullkomligt liv i sin tid.
Aldrig har jag haft tråkigt måste jag medge:)

Jag är en människa sim vill ha innehåll i mitt liv och det ser jag till att ha.
Kommer att vara sådan tills den dag vår Herre kallar hem mig och jag lämnar det jordiska.
Jag vill inte bara försvinna obemärkt...jag vill lämna en historia efter mig.

Därför ser jag det angeläget att leva fullt ut, varje dag.
Jag vill känna vid dagens slut att just den dagen givit mig något positivt, att jag uträttat något bra och kanske gjort någon annan människa glad genom att vara just den jag är.

Livet pågår ju nu.
Vi vet inget om morgondagen.Kanske vi inte ens andas längre.

Jag vill ha mitt liv fyllt av glädje och positiva tankar.
Energier skall flöda både till mig och från mig ut.
Älskar att dela med mig av glädje som jag själv upplever och känner:)

Att få ge någon annan människa en glädjeboost bara av att ge av min egen kärlek till livet är en Gudagåva.
Se glädjen i någons ögon, känna en varm kram som säger ...tack för att du finns!
Vilken lycka!

Att få älska medmänniskor så deras liv berikas är fantastiskt.

Sedan hamnar jag självklart i kläm emellanåt, när jag vill ge av mig själv och det blir feltolkat eller helt enkelt utnyttjat till att försöka lösa någons problem, som i deras värld är övermäktig.
Jag kan dras in i något som bara tar min energi och det enda jag får åter är obehag....
Detta har hänt.

Jag har lyckats ta mig loss från sådant och kommit vidare i min egen glädje.
Jag tror fortfarande på att den bästa vägen i livet, till fullkomlighet är kärlek.

Mitt val att leva som singel känns rätt.
Jag gör vad jag vill, det som ger mig glädje.
Vill så gärna dela med mig av glädjen och det funkar inte om jag har en man på heltid i mitt liv.
Det skapar svartsjuka och missunsamhet.
Feltolkningar, snedvridna tankar och obehag.
Usch...jag vill inte vara fast i bojor!
Där någon annan skall tala om för mig hur jag skall leva, tänka och verka.
Ingen skall komma och tala om för mig hur jag skall leva mitt liv, vart jag tillbringar min fritid eller hur jag jobbar.

Det valet har jag :)
Det har varje människa.
Många väljer att leva ett halvdant liv just bara för att de vet vad de har, det känns tryggt.
Kanske lever i en dröm om en framtida lycka...sedan.

Varför vänta:)
Gläds åt allt idag.
Imorgon kan det vara försent.
Våga ta steget ut i det okända.. Våga och du vinner mycket:)

Jag har mål och planer i mitt liv, drömmar och visioner.
I detta lever jag i nuet:)
Njuter och trivs, mår bra och älskar.

Livet är nu:)

Av Sirpa - 5 april 2015 13:37

Påskafton är ju en glädjens och ljusets dag.

Vår familj tycker mycket om att fira Påsk.Vi pyntar och fixar.
Fjädrar och kycklingar, påskris och ägg.Allt i en salig blandning.
Mycket levande ljus hör till.

Sedan Påskmaten förstås.
Dottern och jag hjälptes åt att fixa till årets Påskbuffe med allehanda läckerheter.
Det var inte bara gott utan en fröjd för ögat dessutom.
Färgglatt och väldoftande.

Ägghalvorna blev så oerhört goda då vi använder endast Ekologiska ägg.
Inget annat kommer innanför våra väggar.

Vi hade köttbullar, prinskorv, färskpotatis, olika korvar, kyckling, sill, lax och massor med annat småplock.
En härlig blandning som alla åt av med god aptit.

Vi hade gott bröd som bakats i vårt eget bageri, några hundra meter bort längs vägen.
Jag unnade mig en Alkoholfri Mariestad som är jättegod till just sådan mat.

Till efterrätt fick vi Fruktsallad med jordgubbar i, toppat med grädde.

Barnen hade tillsammans med kompisar, målat påskägg till buffen.
Jättefina och färgglada.

Letning av påskägg efter att jag diskat vid vår utegrupp.
Vi har ju inte tillgång till något servicehus nu innan säsong så detta funkade fint.
Jag älskar ju att handdiska:)

Påskäggen var fyllda med gottis.
Från mig fick barnen ett stort, gemensamt ägg.

Mätta och belåtna med allt gott och skojigt fick det bli vila i vagnarna.

Av Sirpa - 5 april 2015 11:43

På Påskaftonskvällen åkte dottern och jag till till Alböke Kyrka på Påsknattsmässa.

Vi tände ljus i Minneslunden innan vi steg in i den gamla fina kyrkan.
Det var nedsläckt och dämpat.
Altaret stod helt tomt...i väntan på Uppståndelsen.

Vi satte oss i bänkraden och väntade på att klockan skulle bli 23.30
En stund senare samlades vi alla vid ingången i mörker och tystnad.

Allt låg i en dämpad väntan.
En text lästes innan vi går och sätter oss.
Flöjtmusik, psalmsång innan det så blir dags att tända ljuset igen.
Altaret får sin vackra klädnad och prästen ikläder sig i en festglad Mässhake.
Ljuset tänds i hela kyrkan och glädjen återkommer:)

Nattvarden utdelas till oss som böjt knä framme vid altaret.
Psalmtexterna utstrålar glädje och förväntan.

Älskar dessa stunder då sorgen övergår i glädje, värme och ljus.
Allt blir återigen levande.
Jesus, Guds son är uppstånden ifrån det döda.

Allt är levande och vackert.
Alla ler och skrattar av glädje.

Vi får sedan varsitt ljus som vi tänder och går sjungande ut ur kyrkan.

Fastan är över och glädjen har återvänt i det Kristna livet.

Vi åkte tillbaka till husvagnen.
Tog ca 40 minuter då vi fick åka en bit till den närmaste kyrkan med Påskmässa.
Det gjorde oss inget.
Vi hade som alltid mycket att prata om, jag och mitt yngsta barn.

Jättemysigt att hon ville gå med mig i Påsknatten, till kyrkan.

Somnade sent.
Mycket tankar som behövde bearbetas i huvudet först.

Dagen hade varit fylld av händelser och aktiviteter, samtal och umgånge med mina älsklingar.
God mat och påskäggsletning utomhus.

Av Sirpa - 5 april 2015 08:36

Påsken är för mig som Kristen mycket speciell.
Påskafton är slutet av den Kristna Fastan som för mig inneburit detta år, att jag avstått från socker.

40 dagar och 40 nätter pågår fastan.
Söndagarna är festdagar och då har fastan avbrutits en kort stund.
Jag har ändå valt att endast intaga ytterst lite socker i tex kaffebröd till Kyrkkaffet på Söndagen.
Eller inte alls.
Då har det inte blivit så svårt med återgången till total sockeravsaknad.

Påskafton är så dagen då fastan är över.
Egentligen inte förrän efter Påskaftonmässan på natten, men jag valde att bryta den på dagen redan.

Dotter, barnbarn och jag åkte ner till Borgholm och inhandlade den påskmat vi skulle ha.
Det var blåsigt och kallt i Borgholm och vårt besök blev kort.
Mycket människor i farten, härlig stämning.

Kyrkan stod lika ståtlig som alltid vid kanten av torget.
Självklart gjorde vi ett besök i Ölandsbutiken:)
Fick med mig ett några saker jag vill ha i min husvagn.

Båten som jag kommer att använda som skål till frukt, nötter och annat gottigt pryder sin plats i fönstret nu.

Hjärtat med den kloka texten
Njut av livet ....passar så bra då jag verkligen njuter av livet i fulla drag.
Framförallt när min tid får spenderas här på Öland.

Badrumskroken kommer jag att sätta upp på lämplig plats för upphängning av smycken och annat smått.

Vi handlade maten på Ica.
Mycket folk och stressigt.
Skönt att komma iväg hemåt till lugnet och friden vid våra vagnar.

En kort vila följde efter denna bilfärd och glädjestund i Borgholm.

[Bild]

Av Sirpa - 5 april 2015 08:15

Min första morgon på Öland för iår, blev en helt magisk stund.

Efter uppvaknande, kaffe i sängen och fågelsången utanför så tog jag på träningsmunderingen.
Det var + 2 grader och lite blåsigt.

Redan i dörren kände jag hur den friska, kyliga luften fyllde mina lungor med välbehövligt syre.
Gick ner mot havet över den tomma campingen.
Njöt av varje meter :)
Så underbar känsla att vara här igen.
Längtan har varit stor, hela vintern.

Tog genast bilder över det vackra som mötte mig längs vägen.

Det hela var så magiskt vackert att jag rös i hela kroppen av välbehag, glädje och förundran.
Hur kan en plats ge så oerhört mycket energi som denna...mitt paradis på jorden.

Soluppgånen över havets vågor tog fullständigt andan ur mig.

Morgonen bjöd på blå himmel, frostiga sanddyner.
Det är första gången jag sett frost i sanden :)
Glittrande vackert!

Hade inte tänkt att gå så långt denna första morgon, men det var svårt att låta bli.
Knäppte bilder på spår i sanden, solens vandring upp ur havet och de underbara sanddynerna, vassen vakande i vinden.

Mitt älskade Öland, Bödabukten.
Allt andades magik.
Mitt hjärta svämmade över av kärlek till detta förunderliga.
Guds skapelse i sin prakt.
Stillheten där vid havet fyllde mig med sådan energi.

Jag gick vidare och vek av inåt land vid Böda Sand.
Joggade igenom den öde campingen.
Svårt att ta in hurdan aktivitet det pågått där för några månader sedan.
Att det var dags igen om några veckor.
Nu låg allt tyst, lite slitet och tomt.
I väntan på uppfräschning inför sommarens folkstorm.

Fortsatte min jogg/gång runda.
Ut på stora vägen som även den bjöd på stillhet.
Några få bilar rullade fram i den tidiga morgontimman.

Kändes skönt med stegen i benen.
Luften i lungorna.

Väl framme vid vårt campingställe, tog jag med betalkort och joggade brt till bageriet.
Där var redan mycket kunder som ville ha sitt frukostbröd.

Köade en stund och kunde då välja ut det jag vill ha och överraska familjen med i den andra husvagnen.
Joggade åter.

Dagens pass blev 12 km och det i två timmar.Väldigt lågt tempo då jag valde att ta många bilder och bara njuta av stunden längs stranden,havet och soluppgången.

Dusch och frukost med mina älsklingar i varma husvagnen.
Livet är ju så skönt att leva när detta bjuds.
Jag njuter oerhört av de dagar jag har härnere i mitt paradis.
Säsongen har inte ens börjat på vår fina, trivsamma camping.

Kyrketorps Camping.

Så skönt att få ner vagnen hit och stå lite på undantag innan det är dags att inta min alldeles egen säsongsplats.

Av Sirpa - 3 april 2015 22:18

Ända sedan i höstas då jag var kvar på Öland ända tills sista September, så har jag känt en skum lukt i min husvagn.
Det har liksom luktat en blandning av avlopp och nåt sött, konstigt...

Trodde att det var mitt avlopp som var igensatt efter säsongens alla sköljda kaffekannor och borstade tänder.
Spolade rent gång på gång med allt möjligt för att få det rensat.

Stundtals var lukten borta, men återkom snart igen.

Nu för två veckor sedan då jag tog fram vagnen från vinteridet, så kändes lukten värre än någonsin.
Det var efter att jag dragit igång värmen och elementen stod på.
Det fullkomligt stank!

Jag sniffade och letade efter orsaken.
Kände att jag måste verkligen gå till botten med vad sjutton det var för något.

Låg det en död råtta någonstans och stank, eller vad var det?!

Hittade så för några dagar sedan stället där det kom ifrån.
Ett av skåpen i mitt "sovrum"
Där var lukten riktigt tydlig.
Jag tog loss dörr, hylla och plockade rent allt för att komma åt och se.
Därinne mot väggen, ovanför elementet löpte en "ränna" kan man säga och i den låg avloppsslangen från köksvasken.

Den slangen kändes klibbig och konstig....likaså var det som en klistrig, brun sörja i rännan som luktade pyton.
Blahh!!!

Försökte göra rent där men det gick inte att komma åt för det var inbyggt med skivor i skåpet.
Jättesnyggt och fint i byggt.
Torkade ur så gott det gick och kollade så det inte läckte avlopp nånstans...det gjorde det inte.

Satte in en luftrenare...doftagott i skåpet.Det gjorde inte saken bättre.
Stanken bara fortsatte.

Kom så hit till Öland idag.
Jag hade bestämt mig för att ta tag i problemet här, men inte den här helgen då jag ville vila och träna, vara med familjen och bara njuta av tillvaron här.

Kände inatt när vi övernattade på en rastplats och jag hade gasolvärme på över natten att detta var riktigt drygt, jag mådde illa av lukten.
Den fanns liksom etsad i allt...

Vi installerade oss på de platser vi nu har tillgång till och jag började plocka i vagnen för att göra Påsktrevligt.
Lukten tog över allt!

Så jag satte igång och plockade bort hyllor, skåpluckor och hämtade verktyg från svärsonen...
Fick loss det som täckte.
Där inne hittade jag snusket som stank...
Usch!!

Avloppsslangen var smetig av något stinkande, rännan likaså.
Drog loss rännan och sedan fanns det inte mycket mera att göra än att få ut slangen också.
Det som skemmade och stank var troligtvis värmen från elementet som fått slangen att helt enkelt lösas upp efter de 21 år som vagnen funnits.

Såg sedan att på ett ställe hade slangen ett skarpt veck som gjort den spröd och där kom det nog ut lite vätska som blandade sig med det övriga.
Svärsonen kom till undsättning och vi rev ner allt som behövdes för att komma åt slangen.
Det var ett slitgöra att tråckla loss den.
Vagnen såg ut som ett slagfält när vi höll på och slet.

Bort kom den och svärsonen säkrade upp så inget kommer att läcka nånstans tills vi får dit en ny slang.
Herregud så det luktade!

Fick nästan inte bort stanken från händerna.Tvättade med tandkräm sista gången och då gav det med sig.

Torkade rent överallt och plockade tillbaks allt vi tagit isär.
Varefter jag jobbade på så kände jag hur lukten började försvinna.
För att till sist vara helt borta.

Så härligt!
Äntligen doftade min älskade husvagn gott igen.
Pyntade och fixade och bara njöt av att det doftade rent, doftljus och sköljmedel från kläderna.

Nu kan jag slappna av.
Köper en ny slang och sätter i under Maj månad sedan.

Av Sirpa - 3 april 2015 20:48

Nu är vi här :)
I mitt Paradis på jorden.

Känslan att gå ner på sandstranden var som vanligt, helt överväldigande.
Andades in den klara havsluften.
Solen värmde med sina vårstrålar.
Livet kändes med ens så fantastiskt fritt och enkelt.
Det var som att allt jag haft i hjärnan i form av funderingar och tankar bara försvann.
Allt ersattes med en skön känsla av frid:)
Jag kunde bara le...sträcka armarna upp mot skyn och tacka för detta underbara som jag nu får vara i under några dagar.

I mitt Paradis Öland!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards