Direktlänk till inlägg 25 augusti 2019

Handdisk

Av Sirpa - 25 augusti 2019 20:53

Bra terapi för mig när jag känner att jag behöver tid att bara tänka och finnas.

Jag hade tagit med en stor kasse med krukor senast jag var till äldsta dottern.
De fanns i hennes källare som jag lämnat tidigare.

De kom väl till pass idag.
Jag satte igång att diska dem rena för att sedan stoppa undan dem för framtiden.
I min dröm finns ju det lilla huset jag någonsin hoppas på att hitta.
Då finns möjligheten att så egna fröer och odla det jag vill.
Krukorna behövs då.

Nu diskade jag dem under hela dagen.
Tog 10-15 åt gången.
Lade i blöt, diskade noga och sedan fick de självtorka.
Gjorde annat en stund och återkom sedan till min krukdisk.
Rogivande och på något sätt själavårdande.

När jag var klar för en stund sedan så hade jag diskat upp ca 150 krukor i olika storlekar.
Mest små som blir perfekt att så fröer i.

Torra och fina ligger de nu åter i den rengjorda kassen och kommer att förpassas ner till mitt källarförråd under morgondagen.

Har funderat mycket över min bortgågna vän. Alla minnen från den tid då vi jobbade tillsammans.
Jag minns när jag behövde hjälp så fanns han alltid där när vi jobbade som Trafikledare tillsammans.

Tänkte på vår cykelresa från Kiruna till Västerås. Hur vi kämpade tillsammans och uppfyllde en dröm han haft i många år.
10-15 mil om dagen cyklade vi med 20 kg packning på cyklarna.

Den finns som blogg.
Jag bloggade varje dag när min vän lagt sig att sova. Han var slutkörd varje kväll och somnade flera timmar före mig.
Vi hyrde stugor som vi sov i och varje dag under våran resa regnade det.
Allt var blött när vi kom till stugorna på kvällen.
Så jag hängde blöta kläder varje kväll.
Fixade mat åt oss och sedan skrev jag om dagen som gått.

Upp tidigt, frukost och packade cyklarna igen för att fortsätta.
Som vi kämpade!!

Vi möttes upp av våra kollegor på Västerås Lokaltrafik 14 dagar senare då vi trampat sista etappen från Avesta.

Den resan gjorde oss till vänner med starka band. Vi levde varsina liv men banden fanns där ändå.

Båda två envisa kämpar som vägrade ge upp.

De sista åren var vi ute och tog mc turer med hans motorcyklar.
Sista tiden var han trött och medtagen efter våra turer.

Sedan kom beskedet.
Min vän hade cancer.
Han opererades flera gånger och fick cellgifter.
Hans allvarligaste livskamp pågick i nästan två år innan han nu i torsdags gick bort.
Med sina barn runtikring hade han stilla somnat in.

Min älskade vän, kämpe och glädjespridare.
En människa med stor livsvilja och kämparglöd fick lov att ge vika och lämna oss andra kvar på jorden.

Det finns jättemycket att skriva om vår cykelresa. Kanske skriver jag mera senare, jag vet inte.
Känns nu bara så ofattbart att han är borta.

Han gick över till sin vovve som han saknat så.

Det är bara drygt två år sedan som cancern tog min syster. Den vidriga sjukdomen tar skoningslöst.

Krukdisken har hjälpt mig idag.
Jag har tänkt, gråtit, pratat högt och bara låtit hjärnan bearbeta det som känns jobbigt.

Just nu brinner ett ljus för min vän.

Vila i Frid du härliga människa.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 17 april 06:01

Efter att ha blivit hämtad av mina tjejer på Måndag eftermiddag 8/4 så kunde jag vara lite ledig. Hade först under Måndagen efter jag sovit 5 timmar, städat ur rummet jag sovit i. Det var nog evigheter sen den fått sig en ordentlig städning. Nu b...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:45

Söndagen blev en riktigt spännande och rolig och lång dag. Vi checkade ut och lämnade hotellet för att spela de två sista matcherna. Tjejerna jätteduktiga och gick till Final. Den spelades ganska sent och vanns av Täbytjejerna överlägset. Så ...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:26

Fredagen och Lördagen var fylld av glada pigga tjejer. Det spelades två matcher per dag och för mig blev det mycket väntan som jag ägnade åt att se på matcherna, städa buss, ha bussen öppen och varm så tjejerna kunde vila och torka matchtröjorna i me...

Av Sirpa - Onsdag 17 april 05:08

Den 4/4 körde tjejerna mig till depå Håbo buss utanför Bålsta för min första körning för det bolaget. Tjejerna behövde bilen hemma och jag hade ju ingen nytta med den när jag skulle iväg i flera dagar i busskörning. Installerade mig först av al...

Av Sirpa - Söndag 7 april 13:09

Fast jag var bortrest i jobb hela Påskhelgen så jag missade allt påskfirande hemma med allt vad det brukar vara. Äggletning, påskbuffe och påskgodis. Nu hade tjejerna en överraskning åt mig när jag kom hem. Dem hade sparat mat åt mig från buffen...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards