Direktlänk till inlägg 5 mars 2024

Besök hos Kiropraktor

Av Sirpa - Tisdag 5 mars 10:31

När jag körde sista dagarna i Mora för Vasaloppet så hade jag det riktigt jobbigt med smärtan inne i höger skinka och baksidan låret.

Kunde nätt och jämt gå när det var dags att åka hemåt i Söndags eftermiddag.
När kollegan kom och löste av mig i Mora och jag skulle ta mig in i den låga depåbilen så skrek jag rakt ut av smärta.
Tårarna rann och det var hemskt.

Sedan de drygt tre timmarna hem till depån i Hallstahammar var en ren plåga.
Givetvis en manuell växellåda just då när jag skulle behövt automat.

Som tur var dotter och barnbarn och mötte mig vid depån då dem hade min bil medans jag var bortrest.
Så jag kunde bara sitta bredvid med stolsvärme på.

Väl hemma fick det rätt snart bli sängen med värmande filtar, tjocka sockor och värktabletter.
Var helt slut efter den långa arbetsdagen och smärtan som bara tilltog.

Direkt Måndag morgon ringde jag till Torshälla Vårdcentral och fick en telefontid 1 1/2 timme senare.
Blev uppringd av en trevlig sköterska aom tog mig på högsta allvar.
Redogjorde med Fysterapeut och konstaterade att ingen hos dem kan glra nåt för mig.

Där satt jag helt handfallen och gråtfärdig av smärta.
Sköterskan hänvisade till Kiropraktor och gav mig förslag på en bra sådan här i Eskilstuna.

Jag ringde honom direkt
Skulle få tid på Torsdag men jag berättade hur illa det var och att jag inte kunnat baja på flera dagar pga smärtan
Att jag började bli förstoppad.

Jag fick tid samma dag 13.50 och det kändes som en lättnad bara det.
Jag skulle få hjälp.
Väntan blev lång och jag vilade hela tiden.
Dottern körde mig dit och släppte av mig.
Haltade helt snedvriden in till mottagningen och satt sedan där och pratade med en man som hade pajat ryggen samma morgon.
Han hade spelat Padel.

Efter han var det min tur och det blev många frågor att svara på först innan Mikael som kiropraktorn heter kunde börja undersökningen och behandlingen.
Han klämde och kände, bände och drog, knäckte och tryckte.

Han har sån lång erfarenhet så han kunde se i mitt ansikte vad som gjorde ont och vad som inte kändes.
När han kom till sätesmuskeln/höften på höger sida så skrek jag rakt ut.

Han hittade låsning där och likaså i min högerfot där han tror att problemet kom ifrån.
Vi pratade om mitt vänsterknä och han sa att jag inte alls har någon artros i knät som vårdcentralens fysterapeut påstått att jag hade.

Micke jobbade på snabbt och effektivt med min kropp.
Knäckte och drog lite överallt och det tog inte lång stund förräns jag kunde stå upprätt och med fötterna ordentligt i golvet.
Där först förstod jag att jag under lång tid gått och knipit ihop tårna inåt på högerfoten.
Alltså gick jag snett med den foten hela tiden.

Nu drog han ut tårna och jag fick ner båda fötterna och tårna helt ner i golvet.

Han förklarade hela tiden vad han gjorde och varför. Det kändes så tryggt och bra då han ändå var så kroppsnära mest hela behandlingen att det skulle känt obehagligt att ha en främmande människa så nära.

När det var klart fick jag gå ett par varv runt rummet och känna efter.
Det kändes att blodcirkulationen kommit igång i hela kroppen och att just fötterna kändes så annorlunda.
Låsningen var borta i högersidan och jag kunde gå rakt.
Självklart ont och ömt överallt men inte den olidliga smärta som innan.

Jag fick en ny tid på Måndag och då fortsätter vi vidare.
Kan behövas en behandling till efter den.
Han tog 740:- för den här gången.
Mycket pengar för mig men vad hade jag för val.

Dottern hämtade mig där jag hade gått ca 200 meter själv.
Hon sa direkt att det syntes på min kroppshållning att något hänt.
Jag var rak igen och det plågade uttrycket i ansiktet var borta.
Jag såg bara trött ut.

Vi hämtade barnbarnet från skolan och åkte hem. Jag var hungrig och jättetrött.
Var uppe och gick och rörde mig så mycket jag bara orkade.
Tog smärtlindring för att låta kroppen vila när kvällen kom.
Sov hela natten på en värmemadrass.

Vaknade imorse med en helt annorlunda känsla i kroppen än den senaste veckan.
Visst har jag ont och är öm lite överallt men jag rör mig smidigare.
Rak hållning och raka fötter.

Mikael sa att jag skulle ta en kort promenad idag och det gör jag inne för ute är det regn och blåst.
Tror inte det är så bra att ge mig ut i sånt

Avbokade allt jobb för den här veckan.
Jag måste ge allt en chans att återhämta sig.

Är uppe och går ofta. Vilar på värme. Äter smärtlindring och bara njuter av att inte ha den galna smärta jag haft de senaste dagarna.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Av Sirpa - Lördag 20 april 17:33

Vaknade jättetidigt i husbilen. Det bar minusgrader ute och det kändes inne hos mig där i bilen. Pannan gick igång ofta. Bryggde på gott starkt kaffe och låg sedan kvar i söngvärnen en stund. Hörde hur kollegor hämtade sina bussar. Jag fick ...

Av Sirpa - Lördag 20 april 05:45

Måndagen började jag med att haltande av smärta kliva upp tidigt och få igång kroppen innan det var dags att köra barnbarnet till skolan och direkt därefter åka och besiktiga min lilla bil. Jättetrevlig besiktning. Dekra i Svista hemma i Eskilstun...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards