Alla inlägg den 7 januari 2020

Av Sirpa - 7 januari 2020 19:20

Mitt lag.

Av Sirpa - 7 januari 2020 14:30

Ledig dag och all tid i världen för att ge mig ut och röra på döfläsket.
Tänkte ta två nyttosaker samtidigt så jag gick till Forex i centrum och växlade till mig lite euro till resan.
Bra med lite kontanter iallafall.

Traskade sedan vidare med Coop som mål.
Behövde handla kaffefilter.
Något som för mig blir jättejobbigt att vara utan. Kaffekatt nummer Ett :)

Coop brukar också ha sin disk med varor som är kraftigt prissänkta då de är på väg ur datum. Fyndar nästan alltid där.
Jag har ju annars totalt inköpsstopp nu då mina pengar kommer att behövas till flytten och huset i sommar.
Köper inget utöver det jag absolut behöver.
Mat finns hemma för flera månader i frys och skafferi.

Knallar på med pigga steg mot Coop.
Passerar bryggan för varuleveranser och ser en liten fågel sitta ihopkrupen på marken.
Jag närmar mig den, pratar lugnande med ord som ... Lilla vän,vad har hänt dig?? Har du gjort illa dig? Och andra gullegullord.

Ska precis till att böja mig ner på huk när jag inser att det är en färsk, jordig lite rödbeta jag pratar och gullar med.
Den har väl trillat ur vid varuleverans.

Börjar skratta åt mitt knäppa tilltag.
Himmel vad jag hade svårt sedan att handla.
Gick bara och småskrattade åt min tokighet. Folk trodde nog att jag var full eller knäpp.
Struntade i vilket.
Det var grymt skönt att skratta åt sin egen korkade grej.

Traskade sedan hemåt efter att ha köpt mat till Nova. En gurka, knäckebröd, fil och mjölk åt mig själv.
Självklart kaffefilter.
Hemåt med raska steg och humöret på topp.

Nog är jag en sann djurvän som inte går förbi ett djur i nöd, även fast den just denna gång var en liten rödbeta.

Något att minnas och berätta för barnbarnen om deras knäppa mormor, farmor.

Av Sirpa - 7 januari 2020 14:11

Köpte på mig förut när det inte fanns så mycket tid att fixa mat, några påssoppor som sedan blev liggande.
Inte världens nyttigaste mat men gott.

Champinjonsoppan är en favorit hos mig.

Frös lite igår så det fick bli varm soppa till lunchen. Kom på att jag ju har några burkar med torkade trattkantareller sen tidigare.

Smulade ner en ordentlig näve av trattisarna i soppan. Lät det sjuda lite extra så de hann suga till sig av vätskan och bli riktigt mjuka

Det var jättegott och alldeles lagom mat att äta innan jobbet.
Ostknäcke till.

Idag då jag är ledig och bara gör det jag känner för just idag passade det perfekt att värma på resterna av soppan.

Nu var den supergod då trattisarna riktigt gosat in sig och gav sin smak ordentligt.
Njutfull enkel mat.
Knäckebröd med smakrik ost till blev perfekt.

Jag dricker alltid vatten till maten.
Gärna med citron i.
Mätt i magen ska jag nu ta en tupplur i soffan innan en god kopp kaffe.

Av Sirpa - 7 januari 2020 08:16

Vaknade av att någon ropade Mammaaa, mammaaa och insåg när jag kommit ur sömnens värld att det var Nova, min katt, som i högan sky hojtade på mig.

Hon tyckte att jag sovit för länge och att hon minsann höll på att svälta ihjäl.

Sade åt henne att lugna sig.
Samt att jag faktiskt inte sovit för länge då det blev så sent hem från jobbet igår.

Skulle varit hemma efter 21 men klev inte in genom dörren förrän efter 23.30
Det gillade hon inte heller då jag väl var hemma.
Hon ansåg att jag ljugit för henne då jag sagt när jag pussade henne hejdå, att jag skulle vara borta några timmar bara.

Det får jag säkert sota för idag.

Hon går nu och muttrar för sig själv.
Mellan balkongen, matplatsen och sovrumsdörren vandrar hon med ryggen i en riktigt missnöjd hållning.

Katter har verkligen ett kroppspråk som går att avläsa tydligt.

Människor kan vakna på fel sida och det kan tydligen katter också.
Hon har fått mat, pussar, kramar.
Jag har sagt förlåt redan inatt då jag kom hem jättetrött efter en rörig jobbkväll.

Men det räcker tydligen inte.
Hon får gå och muttra för sig själv medans jag ligger i sängen och njuter av dagens första kopp starkt kaffe.
Nova kanske skulle behöva en kopp hon med :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards