Alla inlägg under augusti 2020

Av Sirpa - 31 augusti 2020 10:42

Helt ok med linjekörning känner jag.
Bara det inte är så varje arbetsdag.
Körde denna tjänst i Fredags så nu blir det en sista inpräntning av sträckorna.
Så nu sitter det förankrat.

Av Sirpa - 31 augusti 2020 06:25

Lade mig hyfsat tidigt igår kväll och har nu sovit bort den jobbiga känslan av förkylning och orkeslöshet jag hade i kroppen igår.

Natten har gått helt i djupsömnens tecken och jag är utvilad.
Vaknade 1 1/2 timme innan det är dags att gå upp för att åka till jobbet i Enköping.

Hämtade en kopp av gårkvällens kaffe från thermosen. Ljummet men ändå gott.
Vill inte störa familjen på övervåningen i onödan för tidigt.
Bassethunden Ludde som kom hem i tisdags vaknar tydligen just av kaffedoft när bryggaren körs.
Det får bli om en stund då jag ska fixa kaffe med till jobbet.
Lillan ska ju till skolan så de går snart upp däruppe också.

Vi tar hänsyn till varandras vanor då vi delar hus såhär.
Kommer jag hem sent så gäller försiktighet och tystnad.
Likaså om jag sover efter sent jobb och de vaknar på morgonen.
Huset är bra byggt och inte så lyhört.
Rejäla väggar inne.
Det som kan störa är den knarrande trappan till övervåningen. Vi ska försöka få den tystare i vinter.

Släppte in båda katterna som var jättehungriga. De åt och sen kom Nova in och lade sig hos mig.
Verkligen en mjukstart på en jobbdag.


Båda katterna var inne och sov mest hela dagen igår när vädret inte var någe vidare.
Det regnade stundtals och allt var blött hela dagen.
Förstår att det inte tilltalar en katt
När kvällen kom gick båda ut, pigga och jaktsugna.
Båda jobbar hårt med att hålla rådisar borta från vårt hus och grannarnas.

Igår levererade Wille en stor en utanför på plattgången.
Stolt kom han och visade underverket.

Det här huset brukar ha gnagare i källaren och småmöss på vinden vintertid.
Nu är det slut med det när våra pälsklingar bor här.

Solen är på väg upp strålande vacker.
Funderar på om jag ska ta mig ett uppfriskande pooldopp innan det är dags att hoppa i uniformen och dra iväg de 6.5 milen jag har att köra till jobbet.

Håller också på att mentalt ställa om mig till en fasteperiod på några veckor för att få min mage att sluta bråka.
Har allt hemma för att bara köra igång.
Behöver vara 100% inställd bara först för att verkligen gå in för uppgiften helhjärtat.
Det duger inte med nåt halvdant, det hjälper inte.
Bara vätska i minst 14 dagar är min metod.

Jag vet att de första 2-3 dagarna är tuffa för kroppen innan det ställer om sig.
Det kräver lite planering med jobbet.
Måste ju vara skärpt hela tiden.
Kör linjetrafik idag och sen följer två eftermiddag/kväll med idrottslag.
Handboll imorgon till Rimbo och ishockey på onsdag till Eskilstuna.
Båda från Enköping.

Sedan har jag lagt in om två lediga dagar för att få in laglig veckovila.

Får se om jag startar fastan idag eller om detta blir en förberedande dag bara.
Känner efter vid frukosttid senare idag.

Nu har jag funderat klart med pooldoppet :)
Bikini på och ner i det kalla vattnet.

Tillönskar alla en fin start på veckan.
Nu gör vi vårt bästa för att må bra, allesammans.

Av Sirpa - 30 augusti 2020 18:54

I rungande fart och med stora förändringar i livet har Augusti månad dragit fram, likt en flodvåg.

En märklig månad.
Jag blev uppsagd på grund av arbetsbrist, tillsammans med 10 andra kollegor.
Skrev in mig på Arbetsförmedlingen för första gången i mitt liv.
Likaså A kassan.

Har börjat jobba på en Björksdepå till som finns i Enköping.

Augusti månad var för min smak en alldeles för varm månad.
Mår inte bra i för höga temperaturer.

Känner såhär i månadens sista skälvande timmar att detta nog varit den stressigaste och oroligaste månaden på åratal.
Två magsparkar.
Uppsägning och nästan ingen lön alls.

Jag hade en hel del drömmar och planer inför denna sommar som allihopa försvann ut i ett moln av kaos.

Hade tänkt åka till Öland och ta minst en vecka till riktig semester.
Ledighet har ju inte existerat sen förra årets semester.
Planerade bygga mig ett växthus.
Skulle ha jobbat i Norge. Kört en bussresa till Italien också.
Några nya kycklingar av rasen Wayan Dotte var också tänkt att inköpas så vi kan få ägg kommande säsong.

Inget har varit möjligt att göra.

Jag är lycklig över att få bo som jag gör.
Ute på landet och den lilla poolen har varit räddningen för mig under den varma perioden när tempen låg mellan +25-+30 grader och till och med mera vissa dagar.

Jag har haft mina blommor och grönsakslandet att glädjas åt och pyssla med. Lugnande och meditativt.

Blir intressant att se hur September månad kommer att se ut.
En del kan jag givetvis påverka själv.

Jag kommer iallafall att se till att få ordning på min bråkiga magen.
Måste det för att orka med vardagen.

Hoppas och ber att Covid 19 snart kan läggas bakom oss.
Det känns stundtals som taget ur en film, en riktig rysare.

Av Sirpa - 30 augusti 2020 17:36

Kom ju hem inatt efter en 15 timmar lång arbetsdag och gick upp skapligt ändå imorse för att åka med bilen till en kompis som ska hjälpa mig montera på en ljusramp fram.
Det är så mycket vilt ute på dom vägarna jag åker till och från jobbet.
Behöver se mer än bara det som helljusen på bilen erbjuder.

Likaså är det dags att byta olja och filter på bilen då jag kör mycket.
Bra få sånt gjort innan vintern.

Så min sömn blev nog inte tillräcklig inatt för det känns som något ligger och gror i min kropp.
Känner mig trött, hängig och stundtals som lite febrig.
Orken finns liksom inte riktigt.

Ligger just nu i sängen och bara slöar.
Satte nyss upp ett par extra gardiner i ett av mina fönster här i sovrummet.
Litet rum men med två fönster.

Har ändå uträttat en hel del härhemma idag fast orken inte varit med på noterna.

Får se om jag mår ok imorn igen.
Troligtvis gör jag det efter att ha sovit en hel natt.
Jobb i Enköping väntar flera dagar denna vecka.

Behöver nog snart en riktig veckovila på två lediga dagar.

Av Sirpa - 30 augusti 2020 15:54

I det här stora huset har både jag och dottern bestämt att vi kommer ha mängder med krukväxter.
Människor, djur och växter tillför varann så oerhört mycket.

Luften i rummen blir så mycket friskare av krukväxter och skapar dessutom en hemtrevlig, trivsam och lugnande miljö.

Såg igår på Marketplace Fb att en kvinna behövde nytt hem för två fina Porslinsblommor och nu hade hon dessutom sänkt priset på dessa.

Jag satt och väntade i bussen medans Vsk spelade match och hade då tid att botanisera bland annonser i mobilen
Kontaktade henne och vi bestämde att jag hämtar växterna när jag återvänt till Västerås.

Så blev det. Hämtade två porslinsblommor med fina krukor och fick med på köpet tre stycken svärmostungor utan krukor
Den äldsta porsinsblomman var över 40 år och hade sitt ursprung i Finland.
Precis som två av mina blommor.

Förvarade allt i bilen medans dagens jobb blev klart.
Inatt fick de stå ute i matrummet för att sedan fixas till.

Jag planterade de växter som var utan kruka och Porslinsblommorna fick sig en sanering.
Tog en hel del nya skott från dom och trädde sedan om växten på den ställning som satt i krukorna.
Sedan fick de flytta in i mitt sovrum.
Två svärmorstungor fick bo på övervåningen.
Många växter blev det för en billig peng.

Att köpa begagnat i växtväg är en bra investering.


Av Sirpa - 30 augusti 2020 15:12

I min värld är det fortfarande sommar och då badar jag :)

Denna morgon visade pooltermometern på +12 grader men det gjorde ingen skillnad för mig och morgonbadet.

Klev i och simmade en liten stund
Gjorde rent med håven och badade en stund till.
Det var nästan översvämning då det tydligen regnat så grymt mycket igår.

Jag var ju borta hela dagen och en bra bit in på natten och där jag var regna det också men inte såna mängder.

Hade kommit 30 mm visade regnmätaren

Av Sirpa - 30 augusti 2020 15:07

Denna månad har besökarantalet på min sida sjunkit med mer än 50%
Skulle vara intressant att veta varför

Av Sirpa - 29 augusti 2020 14:47

Idag Lördag är jag med Vsk A grabbarna i Uppsala för match mot Dalkurd.
En helt ny arena har det byggts och byggs mera på här vid Studenternas IP.

Jättefin arena och det jag kände var väldigt positivt och annorlunda var att bussen får stå i ett garage under matchen.

Kändes jättelyxigt.
Helt borta från gassande sol och kyla.
Det har aldrig hänt under min tid som förare för idrottslag att vi fått stå inne.
Det går in två bussar här på samma ställe.
Skyddat och bra.

Har vandrat omkring på arenan och tittat på allt det nya och fräscha.

Sitter nu i bussen då det var så kallt att se på matchen. Har ingen jacka med mig då jag trodde att vädret skulle vara bättre.
Det har regnat hela matchen hittills.

Om en timme får vi åka hemåt igen.
När jag gick till bussen låg vi under med 2-0.
Inte så lovande.
Grabbarna ska få äppelkaka iallafall fast vi inte kommer hem med seger.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards