Direktlänk till inlägg 31 mars 2015

Måndagsbestyr

Av Sirpa - 31 mars 2015 09:57

Denna Måndag får också gå till historien som en dag att minnas, med både förundran och fasa.
Likaså glädje och hjälpsamhet.

Började min Måndag i min husvagn, som stod tillfälligt uppställd på Prästgården i Eskilstuna.
Min dotter for till sitt arbete när jag vaknade.
Svärson och barnbarn sov ännu i huset, båda krassliga.

Titti och jag njöt av morgonens stillhet och tur var väl det, för sedan var det gasen i botten resten av dagen.

Plockade ihop allt i vagnen.
Tog en dusch innan det var dags att veva upp stödben och koppla på husvagnen.
Lite vemodigt då jag trivs så oerhört i denna stilla, vackra miljö.

Nu var det dags för nästa steg i planeringen inför Påskens Ölandsvistelse.
Besiktning av husvagnen.

Sommardäcken var på bilen och allt klart.Skulle bara byta en lampa på husvagnen som jag hoppades "mina grabbar" på jobbet kunde hjälpa mig med.
Tur var väl det att jag inte grejade själv med det för allt var inte så enkelt.
Det visade sig att dimljuset stod på hela tiden på vagnen.
Sedan krånglade några andra lampor också när vi tog i allt.
Det hade med tiden fått en beläggning så kontaktytan blev minimal, rent av obefintlig.

Det fixade mina vänner som ingenting:)
Jag har det så bra!

Sedan följde en lugn stund.
Sköljde av vägsmuts från vagnen.
Åt en bit smörgåstårta som en kollega bjöd på, hans födelsedag.
Gott:)
Grattis Rickard!

For till besiktningen.
Pratade med yngsta dottern som hade väldigt ont efter promenaden igår på Bissen Brainwalk i Köping.
Hon är envis min unge.

Straxt min tur att åka in.
Därinne var det ett hektiskt tempo.
Två killar på min vagn.
Bromstest, belysning, dragstång... Allt bra.
Tills vi kom till däcken.
Då var det tvärstopp!
Otäcka ord utbyttes mellan killarna som...vänta..stopp...det här ser illa ut..jäklar...inte bra alls.
Vi kollar andra sidan...fan också...samma sak här...alla fyra måste bytas, dom är farliga.

Så resultatet blev byte av alla fyra däcken som torkat av ålder och börjat spricka.En bula på insidan på en av däcken.
Jag hade berättat att jag drar till Öland på Torsdag så killarna konstaterade att det var en himla tur att jag kom in till dem innan, för den färden hade slutat illa annars.

Så det blev bokning av ombesiktning.Fick tips om däckfirma nära som kunde fixa snabbt.
Euromaster på andra sidan vägen.
Gick in dit och förklarade mitt dilemma.
De har ju jättemycket jobb nu då det är dags att byta däck 1/4 för många.

Fick pris och tid.
Jag skulle lämna av vagnen Tisdag och de tog den när de fick en lucka, sedan hämtar jag den Onsdag.

Åkte försiktigt åter till jobbet.
Kände mig riktigt besviken och samtidigt glad att de hittat så allvarliga fel.

Ställde upp ekipaget.
Gick in på jobbet och tog en kaffe och funderade.
Nu fick jag lov att planera om veckan.
Hade tänkt bo i vagnen med Titti på jobbet tills det var dags att åka nedåt Öland.
Jag känner att det blir så knöligt att packa ihop för att bo i Kungsör en natt.Jobbigt för Titti som aklimatiserat sig i husvagnen nu.

Funderade över lösning.
Kom så på att jag/vi kanske kan sova de timmar jag behöver efter jobbet i kollegans och hans hustrus vagn.
Frågade försiktigt och de förbarmade sig över mig.
Goa, härliga människor!
Vad jag är glad över att ha sådana vänner.

Så idag Tisdag kör jag vagnen till verkstad.Flyttar Titti till vagnen bredvid och jobbar min dag/kväll.
Sover i deras vagn.
Upp tidigt Onsdag och hämta min vagn när de öppnat och sedan ombesiktiga den 9.40 samt låta dem trycktesta gasolen.

Hade inte räknat med allt detta extra plus en utgift på 3000:- för däck, jobb och ombesiktning.
Nåja...det ordnar sig.

Sedan åkte jag till Apoteket och skulle hämta ut mera sprutor åt Titti...ja då fanns det inga hemma.
Beställning lades in och detta blir för mig en extra vända till Apoteket, även det på Onsdag.

När jag sedan arbetade så räckte inte gasen i min buss.
Kollega förbarmade sig igen så jag fick ta hans buss och köra det sista.Han slutade för dagen.

Betalkortsterminalen krånglade hela kvällen.Jag fick huvudvärk och kände mig alldeles yr när jag rullade i garage vid 22.40 tiden.

Fick veta att kollegans vagn krånglade med cirkulationspumpen...det måste fixas innan värme går att få i deras vagn.

Det var liksom käppar i hjulet hela tiden....
Men jag resonerar som så...

Att om inte besiktningen sett mina hemska däck så kanske Titti och jag kört ihjäl oss på vägen till Öland.
Däck hade kunnat explodera.

Likaså uppdagades kollegans problem med pumpen nu och han hinner fixa det innan deras säsong börjar.

Så det gäller att se det från den positiva sidan:)
Gilla läget och finna lösningar.
Det har nu gjorts.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 27 mars 10:25


På Torsdag bär det iväg till Örebro. Dottern får köra mig dit då bilen behövs hemma. Hennes bil står där den står, helt opålitlig. Senast förra veckan vägrade den gå igång. Sen kan det gå nån timme och den startar utan problem. De tre verkstäde...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 08:57


Igår Måndag efter att jag kört båda mina barnbarn till skolan och handlat lite på Maxi så var det dags för den tredje behandlingen hos min Kiropraktor. Träffade på en kollega som går och tränar hos en annan Kiropraktor i samma hus. Vi gamla bussc...

Av Sirpa - Tisdag 26 mars 06:12

I Söndags hade jag en körning från Köping med Innebandygrabbar som skulle till Norberg och spela säsongens sista match. Småkillarna som var i 9 års ålder och även några föräldrar som var med var så imponerade av bussen. Tydligen hade det varit ön...

Av Sirpa - Måndag 25 mars 20:05

Idag blev det fest på eftermiddagen när jag hämtat barnbarnet från skolan. Jag fixade smet av Mandeldryck, smält veganskt margarin, vetemjöl, bakpulver, lite salt och vaniljsocker. Dessa blev till frasiga goda Wåfflor som sedan avnjöts med fär...

Av Sirpa - Lördag 23 mars 15:49

Igår hade jag en liten körning då jag utgick från Tuna Trafiks depå i Eskilstuna. Körde tom till Arlanda och väntade in ett plan från Frankfurt som landade 23.50. Hela dagen blev väldigt lång då jag gick upp tidigt i vanlig ordning och tänkte att...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards