Alla inlägg den 8 mars 2015

Av Sirpa - 8 mars 2015 17:34

Vaknade tidigt såklart :)
Spelar ingen roll att jag har ledigt, jag sover inte länge för det.

Efter morgonkaffe och blogg.
Pussarkalas med Titti inna hon valde att sova vidare.
Gick upp och färgade håret.
Denna gång lite rödaktigt.

Färgen heter Nutrisse.
Röd Svartbrun.
Har aldrig testat den tidigare.
Blev lite fundersam när håret hade morotsfärg när de 30 minuterna av verkningstiden pågick.

Åt min frukost under väntetiden.
In i duschen sedan.
Sköjde ur färgen under lång tid.
Såg ut som ett blodbad i duschen:)
Jag sköljde och sköljde....färgen fällde hur jag än gjorde.

Får stå ut med att den kommer att fälla vid de första tvättarna.
Blir kanske lite bökigt med mina vita skjortkragar.
Kommer inte att köpa denna sort av färg igen.För kladdigt att hålla på med.

Håret blev snyggt när det torkat.
Lite för rött tyckte jag först men vande mig efter ett tag.
Åt klart min frukost.Titti diskade filfatet:) på sitt vis.

Klädde mig för Högmässan i Kung Karl.Gick dit straxt innan 11.



En rofylld Högmässa med Marie som präst.
Lite besökare idag och det tror jag berodde på att Vasaloppet åktes samtidigt.
Kyrkkaffe efteråt och goda samtal med mina vänner i församlingen.
Så härligt med gemenskapen.

Åtog mig att baka en ugnsplåt med Äppelkaka på Torsdag till försäljning på Fredagen.
Pengar som går till Fasteinsamlingen.
För att utrota hungern i världen.

Gick sedan hemåt via Coop.
Gav en gåva till kvinnan utanför.
Handlade grönsaker och margarin till bakningen.
Kom hem vid halv 2 och satte igång att skala rotfrukter i mängd.
Kokade Grönsakssoppa som skall räcka denna vecka.
Blir smidigt att ta fram och värma efter att jag duschat då jag springer hem.

Soppan är riktigt nyttig och näringsrik.

Gjorde tidigar imorse iordning små askar med musli som jag skall ha till frukostarna.
Fixa morotssnacks att tugga på om hungern sätter in.

Kommer att ha ett par bars i reserv och energierna inte riktigt räcker.
Är noga med sådant då jag jobbar i trafiken.

Gick ner i källaren och laddade tvättmaskin.
Titti råkade ut för ett litet missöde tidigare i veckan.Hon kissade i våran säng.
Det har aldrig hänt tidigare.
Jag tror att hon sovit så tungt att hon kissat ner sig helt enkelt.
Lilla gumman!
Mammas Hjärta
Det gjorde ju inget utan jag bäddade rent och gjorde ren madrassen.
Tvättade täcket idag samt lakanen.
Nu hänger allt fräscht och väldoftande härhemma.

Tre maskiner körde jag och det kändes skönt att få det gjort.
Gjorde matlådor av soppan som jag också åt av till min sena lunch.
Jättegott med ostknäckemacka.

Skönt att pyssla omkring härhemma och förbereda kommande vecka med min utmaning:)

Hade Vaniljdoftande ljus tända hela tiden.
Titti kom gång på gång till mig för kramar och kel:) vi pratade om våran husvagnssommar som jag är övertygad om att hon älskar lika mycket som jag.

I veckan ska jag söka reda på en bur till Volvon.För Tittis resor i vår och sommar.

Min lilla älskling som jag trivs att leva med.Hon håller sig nära mig mest hela tiden.
Just nu mysande i soffan:)
Avslappnad och välmående.

Av Sirpa - 8 mars 2015 09:28

Jag kommer att utmana mig själv under kommande vecka.
Fick tack vare en go kollega, möjligheten att jobba delade tjänster, istället för kvällar som jag tycker är jobbiga, då jag är morgonmänniska.

Denna möjlighet öppnade ännu en dörr för mig :) Min träning.

Jag fattade beslutet under veckan som gått att jag skall använda min fria tid mitt på dagen till träning och återhämtning i form av mat och vila hemma.

Jag kommer att gå upp jättetidigt, vid 2.30 tiden, för att kunna cykla till mitt arbete.
Dvs 12.5 km
Väl framme tar jag en dusch, iklär mig uniformen.Äter frukost.
Kör sedan första delen av min arbetsdag.
Vanligtvis ca 5.30-9.30
Ser till att få i mig något mera i magen under körpasset.

Byter sedan om till löparkläder och skor.Tar med mig endast mobil, hemnyckel och vattenflaska.
Löptränar hem till Kungsör.
Dvs 12.5 km löpning :)

Kommer så hem och duschar.
Ordnar med lunch och vilar.
Kanske sover en kort stund innan det sedan är dags att jobba igen vid 14.30 tiden.

Tar bussen till arbetet.
Byter om till uniformen.
Kör de återstående timmarna och slutar vid 18-19 tiden.
Byter om och cyklar hem till Kungsör igen de 12.5 kilometrarna i ett lugnt tempo.
Är då hemma vid 20 tiden gör jag så kväller med Titti katt.
Plockar klart allt för nästkommande morgon.

Fixar allt som behöver göras hemma innan nattsömn och vila.
Kommer också att köra styrketräning minst 2 av dagarna hemma.

Detta skall jag göra under 5 arbetsdagar.

Cykla 25 km per dag
Jogga/löpträna 12.5 km per dag.

Skall bli väldigt intressant att bara ägna tiden till jobb, träning, mat och vila.
Se hur jag känner mig på Fredag kväll efter så pass mycket träning.
Funkar detta och allt känns bra i kroppen, utan värk någonstans.
Förutom träningsvärk:) så kommer min träning att vara fint igång.

Vilar sedan Lördagen för att ta ett längre löppass på Söndagen.

Allt detta kräver lite planering så jag har kläder/ombyte på rätta ställen.
Tur att jag har flera uppsättningar träningskläder:)

Likaså skor.
Ett par för jobb, ett för cykel och på det löparskorna.

Sedan är det viktigt att jag får i mig tillräckligt med riktig mat, energi för att räcka till.

Spännande:)

Om detta lyckas tror jag att jag kommer belöna mig själv med att anmäla mig till en löpartävling till, förutom Göteborgsvarvet som jag nu tränar till.

Häng me vettja :)

Av Sirpa - 8 mars 2015 06:58

Gårdagen gav mig en så skön magkänsla och livsglädje.

Dagen började tidigt med tankar och ord i sängen, genom blogginlägg och gosestund med min älskade lilla katt.

Därefter träning, dusch och frukost.
Dagen var så långt kommen redan vid 8 tiden.Så härligt!

Unnade mig lite vila och samtidigt planering av nästa veckas utmaningar.

Vid 10 tiden for jag så med förväntan inom mig till Öb i Arboga.Hade som tanke med denna tripp att inhandla sådant jag och Titti behöver i husvagnen.
Påsken står för dörren snart och det var även där, dags att införskaffa de gottisägg och annat till barn och barnbarn.
Jätteskoj!

Gick runt med min vagn och botaniserade bland hyllirna.
Hittade en matta till mitt förtält som jag tittat på tidigare, nu nedsänkt med 50% :) Glädje!
För mig känns det angeläget att ha mitt boende på Öland så trivsamt som jag bara kan fixa det, för Titti katt och mig.
Även för de besök jag hoppas på från barn och barnbarn.
Alla ska känna sig bekväma i mitt boende där.

Fyndade en del annat av värde.
Betalade och for så hemåt igen med bagagets värdefulla innehåll.
Handlade en del till dotterns hushåll när jag ändå skulle dit.

Efter en god lunch som bestod av Greksallad som jag trixade till, toppad med rostade Solfosfrön, så tog jag mig en kopp kaffe på soffan, straxt därefter en tupplur.
Så skönt att bara slappna av och flyta in i drömmens vila en kort stund.

Klockan var sedan såpass mycket att jag kunde ge Titti hennes insulinspruta innan jag plockade med mig det jag behövde för avfärd mot Surahammar och Västerås.

Njöt av min bilfärd dit.
Lyssnade på musik och tänkte på hur skönt det var att bara leva, utan en massa krav och oro.
Leva i mitt eget tempo.
Tänkte på hur mycket jag ändå åstadkom utan stress och påtryckningar och måsten.

Jag styrde min egen tid, mitt liv och tillvaron med de människor jag vill ha i mitt liv.
De som älskade mig för den jag är, den jag väljer att vara.

Jag mådde jättebra!

Åkte först och hälsade på en vän som gjorde mig oerhört glad.
Såg att denne hade tagit tag i sitt liv efter bästa förmåga och börjat skapa sin egen tillvaro.
Härligt!
Vi hade goda samtal som värmde mitt hjärta.
Samtal i lugn och ro, kravlöst behagligt.
Såsom livet skall vara:)

Jag gav lite råd och tips om inredning i huset som är under renovering.
Potentialen i huset är fantastisk!
Det boendet kommer att bli en härlig plats för min vän att finna sin sinnesro och harmoni livet.

Åkte så hem till min yngsta dotter som hade namnsdag igår:)
Där var hela familjen samlad, alla tre barnbarnen.
Min äldsta dotter med sin familj var också på plats, till min stora glädje.
Härligt:)

Fyra av mina barnbarn samlade under samma tak.Två av mina barn och älskade svärsöner.
Mormorshjärtat sjöng av glädje:)

Hann inte stanna så länge som jag ville, utan for vidare mot Västerås och en liten inflyttningsfest hos en kollega och vän som jobbar i Västerås.
Där var två andra kollegor från Saladepån och en tidigare Bussvärd.
Så fem tjejer blev vi samt en liten hund.
Jättesöt liten vovve:)

Vi blev bjudna på en underbar soppa med smaksensationer som fick gommen att le av lycka.
Så gott!
Med en cremefraicheröra till.
Samtalen flöt på om diverse ting och tankar.
Kul att träffa människor sådär som jag i vanliga fall inte ungås med.
Väldigt givande.
Kaffe och kladdkaka till dessert.
För min del bara kaffe då jag är i den kristna fastan och äter inte socker.

De andra bröt upp vid 20.30 tiden.Jag stannade ett tag till då vi hade intressant samtal om relationer och allt vad det innebär.
Vi talade om hur svårt det kan vara att anpassa sig i en relation, hur styrt det kan vara av ryggsäckar var och en bär, samt hur åldern också påverkar.
Ju äldre, desto större egenbehov som sätter hinder.

Till sist kände jag att tröttheten började infinna sig i hjärnan och jag skulle ju hem till Kungsör.
Kramade min gode vän och traskade bort till bilen, som jag parkerat på gatan där jag själv tidigare bott.
Aspvretsgatan:)

Kändes så bekant att gå där och jag tittade upp mot fönstret där jag bott.
Kändes inte hemma nu och jag mitt hjärta var inte där :)
Skön känsla!
Att ha kommit vidare.

Livet har verkligen varit brokigt sedan den dagen jag lämnade över min fina bostadsrätt där, till dess nya ägare.

Allt inom mig kändes bra, där jag återupplevde händelser från den tiden.Jag är glad att jag tog stegen, vidare i livet.Mot nya mål och möjligheter.

Min bilfärd hem gick i tankar om framtiden.Om veckan som kommer.Våren och sommaren.
Njöt av bilfärden i min härliga, säkra och trygga Volvo.
Trafiken var lugn vid den tiden på dygnet, straxt efter 23 på natten.

Kom så hem till min lilla Titti som väntade trött på sin kvällsmat.
Vi tog oss lite att äta båda två innan tandborstning och sova.

Dagen som gått hade ett rikt innehåll.
Många härliga möten med människor jag tycker mycket om, som har stor betydelse i mitt liv och min framtid.

En härlig Lördag och jag somnade med stor tacksamhet i mitt hjärta.





Av Sirpa - 8 mars 2015 05:58

Det är inte alltid så lätt.

Jag hamnar återigen inne på ämnet, att bryta invanda mönster.
Att hitta en väg, eller flera vägar i livet som leder till det egna välmåendet.

Det är inte meningen att någon annan människa, med sin närvaro skall vara den som ger, visar den nya vägen.
Då blir inte valet eget!
Självklart kan man ta till sig från andra människor, låta sig inspireras av något som känns gott.

Men aldrig hänga sin egen tillvaro på någon annan, om det inte är nödvändigt av skäl som gör att det egna inte fungerar.
Svikande hälsa tex...
Då måste man få hjälp och stöd.

Men är vi fullt friska och kapabla till att ta hand om oss själva så är den egna grundpelaren viktig.
Finns inte den så har vi svårt att räcka till åt någon annan.

Jag själv kan känna idag att jag åter hittat hem till Min trygghet, mitt liv och känslan inom mig av tillfredställelse med tillvaron.
Den egna balansen är på plats och ger mig en harmoni, som för mig är viktig, nödvändig.

Härifrån mitt eget lugn har jag nu orken och möjligheten, att finnas för andra som behöver mitt stöd i livet.
Det fungerar bara om min själaro är på plats.

Känns jätteskönt att vara tillbaka till det som ger mig energin i livet.
Jag skapar mitt eget liv, mitt nu och min framtid.
I detta vill jag må bra!

Livet är här och nu...ingen kan sis om morgondagen så därför är det viktigt att landa i sin egen harmoni och livsglädje.
Ur den glädjen kommer energin, glöden och viljan i livet:)
Det är så mycket som livet erbjuder...

Lev nu :)
På det sätt som Du känner ger ditt liv näring.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards