Direktlänk till inlägg 4 december 2018

Risig måndag

Av Sirpa - 4 december 2018 00:09

Söndagen blev ganska hektisk med både husvagnsförflyttning och hämtning av häst.
Var så grymt trött och frusen vid hemkomst.
Varit då igång sen tidig morgon då jag vaknar, vana trogen.

Tog genast en varm dusch när jag kom hem.
Såg till att få varm mat i magen och hängde upp den tvätt som kördes i min dotters maskin medans vi hämtade hästen
Tvättstugan fullbokad flera dagar framöver.

Har svårt att tvätta när jag har så långa arbetsdagar med Eckerökörningarna.
Så det måste bli på lediga dagar.
Fullt, varenda tid fram till Torsdag då jag inte vet alls hur jag jobbar.
Fredag tidigt åker vi uppåt landet och då behöver jag rena kläder.
Alla underkläder och strumpor var slut.

Så det löste vi genom att tvätta hos dem.
Tacksam över detta verkligen.

Lade mig tidigt söndag kväll.
Somnade som en stock och kunde sova kvar i sovrummet hela natten
Antingen sov jag tungt och inget hörde, eller så snarkade inte sambon.

Vaknade vid 3.45 och gick upp, till Novas stora glädje.
Kaffe i magen och soffhäng nån timme.
Sambon gick upp och åkte till sitt jobb vid 6 tiden.
Han fyllde år under söndagen så jag hade tinat upp äppelkaka med saffran att ta med till jobbet.
40 bitar som han kunde bjuda på.

Han ville ju inte bli firad härhemma så han fick en fin whiskey av mig dagen innan.
Det fick han även från sönerna och deras mamma.
Han besökte sin mor på sjukhuset under lördagen då jag jobbade.

När han åkt till jobbet måndag gick jag ner och kollade tvättiderna igen.
Lika fullt än.
Vi har en hel del tvätt kvar.
Får ta det efter Kirunaresan helt enkelt.
På tisdag, då jag har Eckerö måndag 10/12 och borta från ottan till kväll.

Åt grötfrukost till första adventsljuset vid köksbordet.

Kände mig underlig hela tiden.
Trött och sliten. Kroppen och hjärnan ville liksom inte samarbeta.
Försökte julpynta men hade ingen inspiration.

När det var lämplig tid att låta så åkte dammsugaren fram.
Dammsög noga varje rum överallt.
Fick ta tid då jag var så orkeslös.
Bytte till julgardiner i sovrum och kök.
Blev fint och jag var nöjd.

Städningen är ju helt på min lott nuförtiden.
Fast jag jobbar så mycket och långa dagar.
Sambon är ju trött och sliten av sitt jobb som suger helt musten ur honom.
Den oorganiserade röra som han jobbar i.
Jag är så glad att jag hade styrkan att lämna den arbetsgivaren bakom mig.
Jag trivs ju på mitt jobb och är trött nu av lite för mycket jobb bara och så mycket nytt för min hjärna.

Ska det bli tvättat och städat så måste jag göra jobbet.
Hans rygg och ork sätter stopp för honom.

Efter att jag städat härhemma fick det bli en timmes sova på soffan.
Med Nova intill sov vi tryggt.
Vaknade groggy.
Seg och ont i magen. Hela kroppen i olag idag.

Satte upp fågelljusslingan på balkongen.
Fikade och värmde glögg, åt pepparkakor.
Försökte få mera energi från socker så jag åt god choklad
Hjälpte inte.
Sms ade med yngsta dottern. Jag har ju en av hennes bilar med hem.
Den är till salu.
Kommer en och tittar på den på onsdag eftermiddag efter jobbet.
Bra om hon får den såld till en seriös köpare.
Den bilen är så älskad av familjen.
Jag hade den före henne.
Rätt ägare måste till.

Grejade härhemma med allt möjligt
Slängde bort ett par blommor som inte vill i vintermörkret och den torra luften inne.
Fick mejl om att en ny ljusstake är på väg som ersättning för den trasiga jag fick.
Kommer sända den trasiga åter när den nya anlänt.
Jag har ju redan betalat alla.

Somnade till i soffan igen efter att jag ätit.
Det var bara att acceptera att kropp och knopp krävde vila.
Fixade senare mat till sambon kom hem från jobbet.
Han avstod från sin träning.
Ryggen bråkar och hans krafter räcker inte till gymet just nu

Han åt och slocknade sedan i soffan

Jag gjorde kväller tidigt.
Redan vid 20 tiden somnade jag.
Vaknade självklart vid 22.30 när sambon lade sig och började snarka så sängen dånade.
Det var bara att pallra mig upp och ut i soffan med sängkläderna med.

Snubblade på möbel i rummet och gjorde illa en tå. Känner hur det bultar och smärtar i den nu när jag bäddat ner mig. Kan böja på den så det är bara en stukning.
Nova var gnällig och bråkig en stund. Klöste soffa och dummade sig.
Hon blir nog lite förvirrad när jag lägger mig i soffan.
Fick ta i på skarpen åt henne i en ton hon inte gillar och hon blev sur.
Nu sover hon hos mig igen.

Jag vill inte putta på sambon och väcka honom då han sover. Han behöver sin sömn och återhämtning likaväl som jag
Så det blir valet att lämna sovrumnet
Han vänder ändå till den sidan där han snarkar som värst efter en stund.

Får se om allt blir lättare för honom då han får sitt nya schema
Bara kväll och nattjänster från 22/12.
Han funkar inte med tidiga mornar
Kanske sover han bättre och får sina krafter åter, snarkar mindre då han inte ständigt är utmattad.

Jag mår fortfarande inte bra i magen.
Det är nu midnatt och jag hör hur det väsnas rejält stundtals från sovrummet, fast dörren är stängd.
Själv är jag jättetrött och hoppas på att sömntåget snart kommer förbi.
Behöver sova då det är arbetsdag imorgon.
Det blir ju sönderhackat då jag går upp till ett annat sovande.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Av Sirpa - Måndag 6 maj 16:35


Nu har jag gjort första långpannan med äppelkaka tillmin födelsedag. Tänkte ta med till jobbet också sen veckan efter jag fyllt så kollegorna får lite oxå. Ska köra några dagar på Håbo Buss innan jag sticker till Norge på sommarens första körning...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards