Alla inlägg den 4 december 2018

Av Sirpa - 4 december 2018 20:34

Idag kändes det lite jobbigt att inte kunna krama om och gratta lillsyrran på hennes födelsedag.

Köpte med vackra rosa rosor och ljus, for till hennes viloplats och pratade en stund med henne där, medans jag tände ljuset och arrangerade rosorna fint i en vas.

Kändes tungt i hjärtat.
Saknar henne jättemycket stundtals.
Framförallt dagar som denna.
Hennes egen dag.

Det brann många ljus redan där.
Ett till lämnade jag som kommer brinna två dygn minst.

For sedan till jobbet.

Av Sirpa - 4 december 2018 05:23

Fröken Nova tyckte att det var färdigsovet vid 4.20 redan.
Hon vet precis hur hon ska låta för att vara så irriterande som möjligt för sin familj som sover.
Nu grejade hon med nåt på soffan.
Gnällde, urrade, kloade, slickade så det lät som sandpapper mot trä.
Riktigt drog hårt med klorna fastsatta i sofftyget så det lät som sofftyget strimlades i bitar.
Hon vet exakt hur hon ska låta för att få upp mig.

Går hon på golvet så låter det som en elefant dundrar fram.
Hoppar hon upp eller ner i soffan så är det en duns som garanterat väcker en.
Katter som är så smidiga.
Beteendet är verkligen inövat för att få uppmärksamhet.

Hon kom efter mig in på toa och bråkade högljutt, vilket ledde till att jag tog upp henne i famnen och pussade i ansiktet, nacken och på huvudet.
Hon gillar ju inte att bli upplyft så det var först usch, fy och bläh tills hon insåg att det faktiskt var ganska mysigt.
När jag sedan släppte ner henne så skulle man tro att hon rusade därifrån.
Nehejdå :) Hon tryckte sig emot mina ben och ville ha mera kel.
Knasiga katt.

Älskar henne så grymt mycket.
Hon ger så stor mening i vårt liv och finns så levande och härlig med oss härhemma.

Kan tänka mig att hon kommer bråka med sin husse i helgen när jag är bortrest.
Det gjorde hon när jag jobbade i Stockholm och sov kvar på hotell.
Hon hade ropat efter mig och väntat i hallen på att jag skulle komma hem.
När jag väl kom hem visste hon inte till sig av glädje.

Här om dagen rusade hon ut i trappen i ren glädje då jag öppnade dörren.
Sen visste hon inte vart hon skulle ta vägen efter att ha sprungit ner en våning med mig i hälarna.
Jag var livrädd över att hon skulle springa ut om nån kom i trappdörren och den öppnades.
På andra våningen kunde jag fånga upp henne där hon stannade förvånad.

Det var ju inget rymningsförsök utan hon rusade ju bara ut för att möta mig då jag tog för lång tid på mig att lyfta in kassar och sånt jag hade i händerna.
Hon skulle skynda på mig.

Nu är hon ute på balkongen i vätan.
Det har regnat över ett dygn och allt är blött därute men det bekommer inte henne.

Frukost har hon i magen.
Jag har fått mitt morgonkaffe och sambon vaknade precis för att göra sig klar för en ny arbetsdag.
Jag börjar 10 idag med att sätta mig med en trafikledare för att lära mig tidsrapportering som beställningsförare.
Jag förstår inte riktigt systemet och vill lära mig allt.

Ska ta mig en dusch då jag känner mig klibbig efter natten.
Har nog svettats och funderar faktiskt på om jag hade lite feber igår.
Misstänker att mitt dåliga mående berodde på att min kropp känt in hjärnskakningen jag drogs med efter smällen med luckan.
Jag har ju ätit en hel del smärtstillande för att kunna jobba.
Det har jag kunnat ta bort vartefter och kroppen får kämpa ensam nu.
Jag har inte ont i huvudet längre och näsan är bara öm vid sårskorpan som är det enda synliga efter smällen.

Ringde igår och avbokade tiden som jag fick på Öron och Näsa för att kolla näsbenet.
Snoken är ju helt normal så jag vill inte uppta en tid hos vården när den inte behövs.
Sköterskan ställde frågor och konstaterade också att det lät som näsan var helt ok.
Har inte tid och råd att sitta på sjukhuset.
Strunt väl detsamma om snoken nu skulle bli lite sne vilket jag tror skulke märkts redan.
Svullnaden gick ju ner efter några dagar.
Jag är lite gul i ena ögonvrån. Det är enda kvar efter blånaden som kom efter ett par dagar

Full fart framåt igen.
Ska skriva incident och arbetsskaderapport idag också på jobbet.

Nu i duschen.
Nova sitter och blänger på mig och tycker att jag ska göra nåt och inte bara sitta här och pilla med mobilen :)

Av Sirpa - 4 december 2018 00:09

Söndagen blev ganska hektisk med både husvagnsförflyttning och hämtning av häst.
Var så grymt trött och frusen vid hemkomst.
Varit då igång sen tidig morgon då jag vaknar, vana trogen.

Tog genast en varm dusch när jag kom hem.
Såg till att få varm mat i magen och hängde upp den tvätt som kördes i min dotters maskin medans vi hämtade hästen
Tvättstugan fullbokad flera dagar framöver.

Har svårt att tvätta när jag har så långa arbetsdagar med Eckerökörningarna.
Så det måste bli på lediga dagar.
Fullt, varenda tid fram till Torsdag då jag inte vet alls hur jag jobbar.
Fredag tidigt åker vi uppåt landet och då behöver jag rena kläder.
Alla underkläder och strumpor var slut.

Så det löste vi genom att tvätta hos dem.
Tacksam över detta verkligen.

Lade mig tidigt söndag kväll.
Somnade som en stock och kunde sova kvar i sovrummet hela natten
Antingen sov jag tungt och inget hörde, eller så snarkade inte sambon.

Vaknade vid 3.45 och gick upp, till Novas stora glädje.
Kaffe i magen och soffhäng nån timme.
Sambon gick upp och åkte till sitt jobb vid 6 tiden.
Han fyllde år under söndagen så jag hade tinat upp äppelkaka med saffran att ta med till jobbet.
40 bitar som han kunde bjuda på.

Han ville ju inte bli firad härhemma så han fick en fin whiskey av mig dagen innan.
Det fick han även från sönerna och deras mamma.
Han besökte sin mor på sjukhuset under lördagen då jag jobbade.

När han åkt till jobbet måndag gick jag ner och kollade tvättiderna igen.
Lika fullt än.
Vi har en hel del tvätt kvar.
Får ta det efter Kirunaresan helt enkelt.
På tisdag, då jag har Eckerö måndag 10/12 och borta från ottan till kväll.

Åt grötfrukost till första adventsljuset vid köksbordet.

Kände mig underlig hela tiden.
Trött och sliten. Kroppen och hjärnan ville liksom inte samarbeta.
Försökte julpynta men hade ingen inspiration.

När det var lämplig tid att låta så åkte dammsugaren fram.
Dammsög noga varje rum överallt.
Fick ta tid då jag var så orkeslös.
Bytte till julgardiner i sovrum och kök.
Blev fint och jag var nöjd.

Städningen är ju helt på min lott nuförtiden.
Fast jag jobbar så mycket och långa dagar.
Sambon är ju trött och sliten av sitt jobb som suger helt musten ur honom.
Den oorganiserade röra som han jobbar i.
Jag är så glad att jag hade styrkan att lämna den arbetsgivaren bakom mig.
Jag trivs ju på mitt jobb och är trött nu av lite för mycket jobb bara och så mycket nytt för min hjärna.

Ska det bli tvättat och städat så måste jag göra jobbet.
Hans rygg och ork sätter stopp för honom.

Efter att jag städat härhemma fick det bli en timmes sova på soffan.
Med Nova intill sov vi tryggt.
Vaknade groggy.
Seg och ont i magen. Hela kroppen i olag idag.

Satte upp fågelljusslingan på balkongen.
Fikade och värmde glögg, åt pepparkakor.
Försökte få mera energi från socker så jag åt god choklad
Hjälpte inte.
Sms ade med yngsta dottern. Jag har ju en av hennes bilar med hem.
Den är till salu.
Kommer en och tittar på den på onsdag eftermiddag efter jobbet.
Bra om hon får den såld till en seriös köpare.
Den bilen är så älskad av familjen.
Jag hade den före henne.
Rätt ägare måste till.

Grejade härhemma med allt möjligt
Slängde bort ett par blommor som inte vill i vintermörkret och den torra luften inne.
Fick mejl om att en ny ljusstake är på väg som ersättning för den trasiga jag fick.
Kommer sända den trasiga åter när den nya anlänt.
Jag har ju redan betalat alla.

Somnade till i soffan igen efter att jag ätit.
Det var bara att acceptera att kropp och knopp krävde vila.
Fixade senare mat till sambon kom hem från jobbet.
Han avstod från sin träning.
Ryggen bråkar och hans krafter räcker inte till gymet just nu

Han åt och slocknade sedan i soffan

Jag gjorde kväller tidigt.
Redan vid 20 tiden somnade jag.
Vaknade självklart vid 22.30 när sambon lade sig och började snarka så sängen dånade.
Det var bara att pallra mig upp och ut i soffan med sängkläderna med.

Snubblade på möbel i rummet och gjorde illa en tå. Känner hur det bultar och smärtar i den nu när jag bäddat ner mig. Kan böja på den så det är bara en stukning.
Nova var gnällig och bråkig en stund. Klöste soffa och dummade sig.
Hon blir nog lite förvirrad när jag lägger mig i soffan.
Fick ta i på skarpen åt henne i en ton hon inte gillar och hon blev sur.
Nu sover hon hos mig igen.

Jag vill inte putta på sambon och väcka honom då han sover. Han behöver sin sömn och återhämtning likaväl som jag
Så det blir valet att lämna sovrumnet
Han vänder ändå till den sidan där han snarkar som värst efter en stund.

Får se om allt blir lättare för honom då han får sitt nya schema
Bara kväll och nattjänster från 22/12.
Han funkar inte med tidiga mornar
Kanske sover han bättre och får sina krafter åter, snarkar mindre då han inte ständigt är utmattad.

Jag mår fortfarande inte bra i magen.
Det är nu midnatt och jag hör hur det väsnas rejält stundtals från sovrummet, fast dörren är stängd.
Själv är jag jättetrött och hoppas på att sömntåget snart kommer förbi.
Behöver sova då det är arbetsdag imorgon.
Det blir ju sönderhackat då jag går upp till ett annat sovande.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards